Logo

Miliardy ze sítě

Ondřej Fryc, zakladatel Mall.cz.

Foto: Jan Zátorský, Mafra.

V České republice uzrála nová generace úspěšných a bohatých podnikatelů, kteří své stamiliony a miliardy nevytěžili z dolů, polí, bank ani jiného tradičního odvětví, ale z internetu. Patří mezi ně zakladatelé Seznamu, Mallu, Centra, Alzy a Jobs.cz. Jejich příběhy jsou plné zápletek, krizí a vzestupů.

Po Česku chodí nejméně šest mužů, kteří dokázali na tuzemském webu vydělat více než půl miliardy korun, v některých případech i násobně více. Šest jich je u pěti firem proto, že na úspěšném prodeji Centra se podíleli dva. Co mají společného?

Kromě toho, že jsou všichni ze stejné generace – nejstaršímu je sedmačtyřicet a nejmladší dva letos oslaví čtyřicítku – je to především víra ve vlastní úspěch a schopnost překonávat těžká období.

Při zkoumání jejich úspěšných příběhů narazíte u každého na moment, kdy se cesta vzhůru zadrhnula a kdy nebylo vyloučené, že to s firmou špatně skončí. Ať už to byla kolize s investory, povodně, nebo třeba náhlý odchod hlavního programátora se všemi přístupovými kódy. Právě schopnost překonávat krize zřejmě dostala tuto skupinu před jejich konkurenty.

Většina z těch, jejichž příběhy na následujících stránkách popisuji, dokáže být pěkně tvrdohlavá, a když je to pro dobro firmy, tak i nesmlouvavá. V osobním kontaktu však narazíte na zajímavé lidi, jejichž obzor ani zdaleka nekončí u počítačové myši.

V příbězích Ondřeje Tomka, Oldřicha Bajera, Ondřeje Fryce, Ivo Lukačoviče, Aleše Zavorala a Libora Malého najdete samozřejmě i momenty, kdy měli zkrátka štěstí. To však jen ve vhodnou chvíli doplnilo jejich schopnosti a především vůli. Všichni uspěli ve velice konkurenčním prostředí, kde nehrály roli úřední povolení nebo politické kontakty.

Podpořte Reportér sdílením článku