Daniel Pitín: Sláva po celém světě

15. března 2015

Daniel Pitín. Jump

Nejtalentovanější české umělce, které se vyplatí sledovat, pro vás pravidelně vybírá magazín Reportér ve spolupráci s The Chemistry Gallery.

Pravděpodobně nejslavnějším současným českým malířem, jemuž je méně než čtyřicet, je Daniel Pitín. Znají ho přední kurátoři i galeristé z celého světa, jeho dílo vystavují soukromé galerie i veřejné instituce. Je jedním z těch autorů, jehož malbu si nekoupíte okamžitě – zatoužíte-li po jeho obrazu, musíte počkat, až nějaký vznikne. Jeho pražská galerie má čekací listinu zájemců.

Cesta k tomuto úspěchu nebyla vůbec jednoduchá. Na díle absolventa Akademie výtvarných umění v Praze z roku 2002 je znát vliv obou ateliérů, které během studií navštěvoval. Školu začal v ateliéru klasických malířských technik Zdeňka Berana a končil ji v ateliéru konceptuální tvorby Miloše Šejna. I díky tomu se věnuje také videoartu, což málokdo ví – jeho hlavní doménou je však malba. K ní si ale musel najít cestu; ke konci studií totiž prožíval malířskou krizi, malba mu přišla příliš akademická a měl blíže k filmu a videu, živil se jako pódiový kameraman na koncertech a hudebních festivalech. Dva roky po dokončení AVU jej však v bytě na pražském Černém Mostě vykradli zloději a on přišel o všechnu techniku, kterou měl. Rozhodl se tedy, že se vrátí zpět k malířství.

Vídeň i L. A.

I v jeho případě platí, že se svou prací uspěl nejdříve v zahraničí. Pitín rád říká, že měl štěstí na lidi: jednou z nich byla Kanaďanka Camille Hunt z pražské galerie Hunt Kastner Artworks, která jej sledovala již během studií a po dokončení mu pomohla otevřít cestu k zahraničním sběratelům. Od roku 2005 tak pravidelně vystavuje v zahraničí a účastní se prestižních veletrhů. Brzy jej začala zastupovat i vídeňská galerie Charim a Nicodim Gallery z Los Angeles; díky zájmu o jeho dílo na sebe nabídky navazovaly, nemusel tak malovat „do šuplíku“, ale přímo na konkrétní výstavy.

České sběratele začal více zajímat až poměrně nedávno – v roce 2013 díky skupinovým výstavám Nightfall a Motýlí efekt, které se obě konaly v pražském Rudolfinu. Zejména druhá z výstav byla zlomová, poprvé v České republice na ní představil svoji práci ve velkém rozsahu. Jak je žádaný, dokumentuje fakt, že na obou výstavách mohl představit jen díla zapůjčená ze soukromých sbírek: sám moc obrazů, které by mohl vystavit, neměl.

Nyní se Daniel Pitín dostává do období, kdy se ze začínajícího autora stává etablovaný autor střední generace. Výčet jeho zahraničních úspěchů by byl delší než tento článek – získal cenu Henkel Art Award ve Vídni, vystavoval v londýnské galerii S|2, kterou provozuje aukční síň Sotheby’s, speciální publikaci o něm vydala italská sbírka Coppola, jedna z největších institucí svého druhu v Itálii.

V současnosti Pitín připravuje několik zahraničních výstav, těší se na svou příští pražskou výstavu a spolu se slavným britským editorem uměleckých publikací Matthew Pricem připravuje první soubornou knížku o své tvorbě, která vyjde v prestižním německém nakladatelství Hatje Cantz.

Autor je vlastník a ředitel The Chemistry Gallery — galerie zaměřené na prezentaci současných mladých umělců. www.thechemistry.cz

Podpořte Reportér sdílením článku