Tomáš Němec: Piaf a holandští mistři
15. února 2015
foto Tomáš Němec
Nejtalentovanější české umělce, které se vyplatí sledovat, pro vás pravidelně vybírá magazín Reportér ve spolupráci s The Chemistry Gallery. Tentokrát nás zaujal malíř Tomáš Němec.
Existuje-li v České republice přibližně dvacet malířů do pětatřiceti let, kteří jsou schopni se v blízké budoucnosti výrazněji prosadit v zahraničí, určitě mezi ně patří Tomáš Němec.
Osmadvacetiletý absolvent pražské Akademie výtvarných umění je fanouškem klasické malby. Dříve bylo Tomáše Němce možné rozeznat – kromě lehkosti stylu – také charakteristickou značkou, jíž byla postava francouzské zpěvačky Edith Piaf: objevovala se na více či méně absurdních místech obrazu a dotvářela vždy jeho celkovou kompozici. Němce na Piaf fascinoval její bouřlivý osud; ostatně už za studií na pražské AVU bylo snadné najít Němcův ateliér podle zvuků francouzského šansonu, který z něj vždy vycházel.
Období Edith Piaf má však už Němec za sebou. Předělem byl semestr v rámci programu Erasmus, který strávil v nizozemském Utrechtu: místo si samozřejmě vybral kvůli tradici těch nejlepších malířů zlatého věku – Rembrandta a Vermeera, vrcholných představitelů holandského baroka 17. století.
Po silném období uvolněného expresivního realismu se nyní malíř dostává k propracovanějšímu realistickému stylu, v němž lze ještě více ocenit jeho dovednost. Tematicky se pohybuje na stejném poli jako klasičtí malíři: portrét, krajina, zátiší.
Cesta k uznání Tomáše Němce vedla přes skupinovou výstavu českých malířů Ein Tanz v létě 2011 v salcburské galerii HangART-7. Galerie, kterou provozuje společnost Red Bull, hostí vždy na půl roku výběrovou výstavu zaměřenou na mladé malíře z jedné vybrané evropské země. Tu v případě Česka připravily kurátorky z vídeňského dokumentačního centra pro současné umění Basis Wien spolu s jiným slavným mladým českým malířem, Danielem Pitínem.
Díky účasti na výstavě si Němcovy práce všimli lidé z galerie Thomas Fuchs ze Stuttgartu. Od té doby měl Němec ve Stuttgartu již několik samostatných i skupinových výstav, jeho díla se dostala do zajímavých sbírek německých sběratelů a vystavoval po boku takových autorů, jakým je slavný německý malíř Rainer Fetting.
Kvůli uměleckému a komerčnímu úspěchu v Německu se také zvýšila cena jeho děl – i český trh musel postupem času akceptovat úroveň německých cen; nyní se jedno jeho plátno velikosti 160 × 130 cm pohybuje na ceně okolo devadesáti pěti tisíc korun (před pěti lety mělo plátno stejné velikosti cenu třicet pět tisíc korun).
V minulých týdnech oslovila Tomáše Němce kurátorka slavné Saatchi Gallery: požádala ho, aby doplnil svou prezentaci obrazů na stránkách této galerie. Něco takového se přitom stává jen zlomku z těch umělců, kteří mohou na stránky galerie volně vkládat svá díla. Kromě toho v současnosti pracuje na další samostatné výstavě v Praze a připravuje retrospektivní výstavu svého díla v Olomouci. Vše nasvědčuje tomu, že o Tomáši Němcovi jak v Česku, tak v zahraničí ještě uslyšíme. •
Olej a akryl na plátně; 170×130 cm; 2009 Obraz zachycuje motiv, kterým se Tomáš Němec proslavil – Edith Piaf v absurdní situaci – jenž tvoří základní kompoziční i tematický stavební kámen obrazu. Dílo namaloval Němec těsně před cestou do Nizozemska, po níž malíř své velké téma Piaf opustil. Na obraze je vidět Němcovo malířské mistrovství a lehkost, které ho neopouštějí ani při tvorbě doslovnějších a realističtějších motivů. Zajímavostí obrazu jsou – kromě Edith Piaf – dvě zamalované postavy: je na nich vidět malířovo hledání ideální kompozice obrazu.
Podpořte Reportér sdílením článku
Vlastník a ředitel The Chemistry Gallery.