Tajemství historické fotografie: Mnoho čertů
18. prosince 2014
foto Zikmund Reach
Pražský antikvář Zikmund Reach se snažil fotografovat osoby, které byly zvláštní, jiné než většina. Chtěl ukazovat cosi jako odvrácenou tvář Prahy. Nabízíme další snímek ze seriálu Minulost v obrazech.
Snímku dominují postavy svatého Mikuláše a čerta. Nápadnost mytologické dvojice je umocněna obřím deštníkem, který dvojici a její menší klony na prodejním pultu chrání před prosincovou nepohodou. Anděl, který dvojici v tradičně doprovází a vyvažuje tak roli ďábla, tentokrát chybí – na pultíku jej nahrazuje sněhulák.
Figurky v prodejní nabídce se odlišují velikostí, zřejmě podle pravidla „čím větší, tím dražší“. Pod pultem leží krabice, do nichž se neprodané zboží na konci dne ukládalo. Jedna z nich je patrně od klobouku, neboť nese nápis Hückel – tak zní jméno rodiny tehdejších majitelů proslulé kloboučnické továrny v Novém Jičíně.
foto Zikmund Reach
„Civět na Mikuláše a čerty, zhotovené v různých obměnách, bylo pro pražského chlapce největším potěšením,“ napsal Leoš Karel Žižka ve své knize Praha před osmdesáti lety, vydané roku 1960. Jenomže kolik figurek asi dívka stojící na snímku vpravo ten den prodala? Co se stalo s neprodanými věcmi po skončení trhu?
Mladičká prodavačka v kulichu a v plédu se tváří spíše neúčastně, choulí se před zimou, je uzavřená do sebe. Přítomnost fotografa asi zaznamenala, neboť v té době bylo pro člověka s kamerou dosti obtížné být nenápadný – byť už nemusel mít stativ a pomocí vzpěrové komory či takzvané detektivky mohl fotografovat z ruky.
V tomto případě – vzhledem k pošmournému počasí a nízké hladině světla – to však zřejmě kvůli nízké citlivosti tehdejších fotomateriálů nebylo možné.
Dívka fotografovi nepózuje, nedívá se do kamery, ani nepředstírá zájem o kupující. Zákazníci na snímku ostatně zcela chybějí. A možná právě dívčina samota a nezájem o její vánoční zboží byly hlavním důvodem, proč se fotograf rozhodl tuto scénu zvěčnit. Všiml si působivého kontrastu, připravil si zařízení, stiskl spoušť…
Zikmud Reach, pražský antivář, který vedle využívání snímků jiných autorů sám fotografoval, snímek zařadil do své kolekce pražských typů – vedle spáče pod mostem, prostitutky, prodavače preclíků či Pražského Proroka Povětrnosti, označovaného jako P. P. P. Nezajímaly jej celebrity, ale postavy, která dotvářely kolorit města.
Historik fotografie Pavel Scheufler se zaměřuje na díla pořízená před rokem 1918. Inspirovala ho sbírka, kterou začal vytvářet už jeho dědeček. Pro magazín Reportér vybírá a komentuje nejzajímavější kousky své kolekce, zachycující mimořádné události i každodenní život.
Podpořte Reportér sdílením článku
Zaměřuje se na díla pořízená před rokem 1918.