Logo

Mucha s Rodinem na Moravě!

24. července 2015

August Rodin a Alfons Mucha v Hroznové Lhotě, 2. června 1902.

foto Rudolf Bruner-Dvořák

V roce 1902 doprovázel Alfons Mucha francouzského sochaře Augusta Rodina při jeho cestě po Království českém, jejímž vyvrcholením se stal pobyt na Muchově rodném Slovácku.

Když August Rodin v létě roku 1902 navštívil Království české, vítaly ho v Praze nadšené davy, byl oficiálně přijat na radnici. Zastavil se i na výstavě svých děl v pavilonu pod zahradou Kinských, kterou uspořádal umělecký spolek Mánes. Pak se vypravil na Moravské Slovácko a strávil několik hodin u malíře Jožo Úprky – v jeho domě v Hroznové Lhotě.

Na cestě z Hodonína, kde zhlédl výstavu moravských a slovenských umělců, doprovázel francouzského umělce tucet kočárů s jezdci v krojích na zdobených koních. Reportáž s fotografiemi přinesl časopis Zlatá Praha: „U obcí, jimiž jsme projeli, čekala představenstva obcí, školní mládež, vyparáděné děvčice a snad i celá dědina. Podáno po starodávnu chleba a soli a pohár vína. V Hroznové Lhotě rušno a živo: té slávy tu snad nebylo a nebude. Pero je slabo a v tom radostném rozvíření věru je za těžko dojmy shrnout. Hudci vesele hrají, chlapci cifrují, tančí, zpívají a mezi nimi sedí Rodin a spokojeně naslouchá skvostné melodii starodávné Umrem, umrem, ale neviem kedy.”

Podle tradovaného výroku přirovnal Rodin moravské Slovácko ke starověké Hellas: „Cítím, že jsem tu na antické půdě nejstarší kultury,“ pravil prý při pohledu na barevně vyšitou zástěru mladé místní krasavice, a dodal: „Vidím zde harmonii, jakou sneslo jen oko Řeků,“ citovala slavného sochaře ve svých vzpomínkách Zdenka Braunerová.

V rajské náladě

V Úprkově domě poseděli s Rodinem a Muchou i bratři Alois a Vilém Mrštíkové, Dušan Jurkovič, Ladislav Šaloun, Stanislav Sucharda, Miloš Jiránek, Josef Mařatka a již zmíněná Braunerová, která tlumočila. Mladičké Anežce Úprkové daroval Rodin prsten, hrála horňácká cimbálka.

August Rodin a Alfons Mucha v Hroznové Lhotě, 2. června 1902.

„Úprka, srdečný a pohostinný, vítal hosty, častuje je jako bůh na Olympu. Chodilo se z chalupy do zahrádek, ze zahrádek do ateliéru, z ateliéru do sklepa, kde pan Martin, bratr Uprkův, statný Kněždubský sedlák, pln důstojnosti s koštýřem v ruce vždy plným ohnivého vína, vznášel se od sudu ku skleničkám, od hosta k hostu. Rodin prohlížel si zde vše se zájmem a byl v rajské náladě,” líčila Braunerová posezení u Úprky.

Autorem snímku je Rudolf Bruner-Dvořák, průkopník reportážní fotografie a jejího uplatňování v soudobých časopisech (o jeho životě a díle jsme psali v minulém díle tohoto seriálu). Na tomto snímku z roku 1902, pořízeném chytře z odstupu a z nadhledu, vidíme v čele kráčet Rodina (s plnovousem) a Muchu (ve světlém obleku), druhou dvojici tvoří Jiránek (bez kabátu) a Mařatka, za Jiránkem (v bekovce) kráčí Úprka.

Originální stereonegativ se nachází ve Sbírce Scheufler; fotografie byla často reprodukována, aniž byl uváděn její autor, s čímž se bohužel při uplatňování historických fotografií setkáváme často.


Historik fotografie Pavel Scheufler se zaměřuje na díla pořízená před rokem 1918. Inspirovala ho sbírka, kterou začal vytvářet jeho dědeček. Pro magazín Reportér připravuje seriál Tajemství historické fotografie. Vybírá a komentuje nejzajímavější kousky své kolekce, které zachycují mimořádné události i každodenní život.

Podpořte Reportér sdílením článku