Příběh vzdorného listu SME
12. listopadu 2014
Archiv autorky
Když patnáctého ledna 1993 vyšlo první číslo slovenského deníku SME, jeho zakladatel a první šéfredaktor Karol Ježík v úvodníku napsal, že se zrodily noviny, které nejsou dítětem chladného podnikatelského rozumu, ale vnitřní potřeby.
Víc než dvacet let to platilo. Ale nakonec chladný podnikatelský rozum vnitřní potřebu přeplatil. Padesátiprocentní podíl ve vydavatelství Petit Press odkoupila od německého vydavatelství Rheinisch-Bergische Verlagsgesellschaft GmbH (RBVG) finanční skupina Penta. Za 15 miliónů eur.
Vedení a řada redaktorů jí však vzkázala, že příběh SME si koupit nemůže.
Story „SMEčka“ začala ve zmíněném roce 1993. První šéfredaktor Karol Ježík (na titulním snímku z dob začátků SME vpravo) měl to, co tehdejší novináři používali málo: novinářskou intuici, odvahu a schopnost vidět věci v souvislostech.
V listopadu 1989 pracoval v deníku vycházejícím tehdy pod názvem Smena – byl sportovním reportérem, ale nechal se vyslat do Prahy, aby psal o událostech, které vedly k pádu komunistického režimu a největší společenské změně 20. století.
Podpořte Reportér sdílením článku
Bývalá redaktorka deníku SME. Šéfredaktorka webu Ženy ve meste.