Logo

Opona obživla

Post Image

Opona obživla

Play icon
20 minut
Znovu namalovaná opona.

foto Jan Hromádko

Za nejasných okolností zmizela v době války z budovy dnešní Státní opery v Praze. Přesto tuto oponu diváci opět uvidí. Umělecký šéf výroby Národního divadla Martin Černý ji podle historických pramenů namaloval znovu – strávil tím dlouhé týdny, soboty i neděle. Veřejnost ji poprvé může spatřit v neděli 5. ledna při otevření rekonstruované Státní opery. Odemykáme článek z prosincového Reportéra.

Na počátku byla malá černobílá fotografie: zachycovala oponu z devatenáctého století, která se ztratila v spletité historii střední Evropy. Na konci je velké plátno velikosti osmnáct krát jedenáct metrů vážící asi sto kilogramů: obnovená opona, kterou diváci poprvé uvidí v neděli 5. ledna 2020, kdy se rekonstruovaná Státní opera v centru Prahy – patřící mezi scény Národního divadla – znovu otevře veřejnosti.

Když umělecký ředitel sekce výroby Národního divadla Martin Černý oponu podle zmíněné fotografie znovu maloval, zabralo plátno největší dílnu této známé divadelní instituce – takzvanou malírnu na pražských Vinohradech. Jako celek bylo možné si ji pořádně prohlédnout jen z lešení vysokého několik metrů.

Oponu jsem viděl v malírně týden před jejím dokončením a byl to pro mě, bez přehánění, ohromující zážitek. Vystudovaný scénograf Martin Černý, jenž připravoval dekorace pro slavná divadelní představení, strávil jen samotným malováním dohromady přes tři měsíce, konkrétně čtrnáct týdnů, a to včetně víkendů. Pracoval na ní s menšími přestávkami deset až dvanáct hodin denně.

„Chtěl jsem tomu věnovat maximum, protože tohle je zvláštní typ práce. Když člověk dává dohromady divadelní inscenaci, dělá ji s vědomím dočasnosti – neříkám, že to ošidí, ale pracuje s pocitem, že se nebude hrát navěky. Samozřejmě nemůžu vědět, že ta opona bude v Státní opeře viset navěky, ale nějakou dobu tam bude,“ říká Černý, jemuž bude v prosinci šestačtyřicet.

Řekl jsem: zkusím to

„Nápad na obnovu opony je starý asi dva roky. Došli jsme k němu v průběhu rekonstrukce. Smyslem má být vrácení Státní opery do původního stavu – tím myslím části pro diváky,“ vysvětluje Martin Černý a dodává, že technická část má být naopak co nejmodernější.

Podpořte Reportér sdílením článku