Velké elektro, malý benzin. Čím bude Evropa jezdit?
8. května 2023
Reportér 05/2023 · Číslo 1058. května 2023
Reportér 05/2023 · Číslo 105Evropa si schválila konec spalovacích motorů v roce 2035 a jedná o razantním zpřísnění emisních limitů Euro 7 v roce 2025: pokud by norma prošla v podobě navržené Evropskou komisí, podle automobilek by to vedlo ke konci malých a úsporných aut, jež dosud vládla prodejním statistikám. Do toho se za první čtvrtletí stal nejprodávanějším vozem v Evropě poprvé elektromobil – příznačně však neevropské značky Tesla. Co to všechno znamená?
Patnáct let vládl prodejům v Evropě Volkswagen Golf – auto nižší střední třídy, které mělo přijatelnou cenu a rozumné provozní náklady: na jeho základě je ostatně postaven i nejprodávanější český model Škoda Octavia. Další příčky v tabulce deseti nejprodávanějších aut vždy obsazovaly menší vozy různých značek a čím dál víc dostupná SUV a to podle toho, co zrovna bylo v módě na největších trzích v Německu, Francii či Španělsku. Nadvládu Golfu ukončil loni po letech Peugeot 208: další tradiční tahoun prodejů, o třídu menší vůz oblíbený zvláště v jižních zemích.
Letos už ovšem oba tradičně koncipované bestsellery z Německa i Francie své pozice ztratily. Prodeje na starém kontinentu totiž v prvních měsících roku 2023 válcuje elektromobil americké progresivní značky Tesla. Příznivci ekologické jízdy by mohli jásat: tak vidíte, že to jde, nabídnout ekologické a dynamické auto s dojezdem kolem 500 kilometrů za rozumné peníze, o které mají lidé zájem. Jenže vzestup Tesly má háček.
Jestli tipujete, že v inflačních dobách, které doléhají na peněženky i movitých Západoevropanů, si lidé kupují nejdostupnější a nejúspornější Teslu Model 3, jste na omylu. Pokud si říkáte, že elektrickou Teslu místo Golfu či „dvěstěosmičky“ lidé volí proto, že smýšlejí ekologicky, nebuďte si tak jistí. Evropskému odbytu totiž dominuje Model Y. Tedy SUV.
Motivem k nečekaně skvělému výsledku tohoto elektromobilu totiž není ekologické prozření motoristů v ekonomicky rozvinutějších zemích. Důvodem jsou spíše – peníze.
Zaprvé: jde o leckde stále štědré státní dotace na elektromobily, jež například v Nizozemsku dohromady přesahují 14 000 eur (300 000 Kč) a v často zmiňované kolébce elektromobility Norsku mohou být 9 000 eur (zhruba 215 000 Kč). Ve Francii pak činí 7 700 eur (přibližně 185 000 Kč) a v Německu bezmála 5 000 eur (120 000 Kč). V posledně zmíněné zemi – což je patrně druhý důvod růstu prodejů Tesly – bude tato podpora brzy osekána, takže se zákazníci zjevně snaží stihnout výhodnější nákup s ještě štědrou subvencí. V Německu totiž bude od letošního září příspěvek určen jen pro soukromé vozy, od 1. ledna 2024 se dotace 3 000 eur (75 000 Kč) má týkat pouze vozů s cenou do 45 000 eur (kolem 1 milionu Kč).
Podpořte Reportér sdílením článku
Automobilovému odvětví se věnuje přes 25 let.