Logo

Potahy z kaktusu, akumulátor do kompostu

Při hledání vhodných přírodních vláken jako udržitelných a dostupných materiálů se konstruktéři zaměřili i na kaktusy.

foto ČTK/Profimedia.cz

Tlak na snížení emisí u automobilek má mnoho rozměrů. Velký potenciál se přitom nabízí u materiálů. Například ve škodovkách najdete již dnes výplně dveří z konopí, mercedesy zase používají koberečky z rybářských sítí. A potahy sedadel – světe, div se – mají být brzy z vláken kaktusu.

Je to skutečně tak – na potahy se u Mercedesu zkoušejí rozmělněná rostlinná vlákna kaktusů a další přírodní materiály. Pichlavých trnů v čalounění se tak nemusíme bát, ale hledání vhodných přírodních látek, hlavně těch, které jsou odpadem nebo vedlejší surovinou, je vážná věc: slibuje totiž velké úspory – ne-li finanční, tak emisní a fosilních zdrojů.

Zcela samozřejmé je už dnes nasazení recyklovaných plastů: třeba potahy z vyřazených plastových lahví se nacházejí jak v dostupných škodovkách, tak v luxusních mercedesech. Směs PET a střižní vlny na sedadlech zase používá elektromobil Škoda Enyaq. Méně hodnotné nebo opakovaně zrecyklované plasty se hodí na koberečky, výplně či kryty.

Evropské směrnice požadují, aby vozy byly z 85 procent recyklovatelné. Zní to jako vysoké číslo, ale vzhledem k tomu, že pro výrobu nových aut se používá kovový šrot, není zas tak těžké jej dosáhnout. Znovu zpracovat se prakticky ze 100 procent dá i sklo a hliník, jichž jsou zvláště na větších vozech stovky kilogramů. Šanci posunout ekologickou bilanci ještě dál pak dávají nové technologie, přírodní materiály i využití odpadů.

I kávová sedlina

Jedna věc je použít při návrhu vozů materiály vhodné k následné recyklaci, druhá znovu je vrátit přímo do konstrukce vozidel. Řada plastových dílů ze škodovek končí jako ramínka nebo květináče, domácí výrobce ale zařazuje recyklované materiály čím dál více zpět do „oběhu“: u modelu Octavia tvoří recykláty téměř třetinu surovin.

Oddělení technického vývoje Škody Auto se této otázce věnuje stále více a v oblasti výzkumu spolupracuje s Technickou univerzitou v Liberci. Jedním z cílů je dosáhnout pětadevadesátiprocentní recyklovatelnosti a zvýšit podíl takzvaných monomateriálů, které lze díky jejich čistotě recyklovat nejúčinněji.

Podpořte Reportér sdílením článku