Rozjezd se odkládá
8. května 2022
Reportér 05/2022 · Číslo 93Rozjezd se odkládá
Zdálo by se, že vysoké ceny pohonných hmot za války na Ukrajině pohnou automobilový průmysl k elektromobilitě, ale je to složitější. Vojenský konflikt totiž ukazuje, jak problematická je závislost na dodávkách určitého komponentu z jedné země – například akumulátorů z Číny. Jinak válka spolu s covidovými lockdowny přinesla další ránu odvětví, které v EU zaměstnává téměř 14 milionů lidí a představuje více než 7 procent HDP.
Jakkoli to letos v dubnu vypadalo, že obyvatelé Evropy se s covidem učí žít, přece koronavirus do jejich života dost výrazně promlouval. A to oklikou: přes Čínu a automobilový průmysl.
Velká asijská země s poměrně vysokým počtem starší nevakcinované populace, razící takzvanou politiku nulového covidu, v jejímž rámci se snaží bránit šíření viru za každou cenu, čelila vysoce nakažlivé va—riantě omikron. Což znamenalo tvrdý lockdown v řadě míst Číny. V době přípravy tohoto článku uzavřely čínské úřady například celou oblast Šanghaje, která je nejen výrazným automobilovým producentem a dodavatelem, ale i důležitým přístavem, odkud do Evropy proudí klíčové komponenty. A stačí jen pár titěrných součástek, aby se kvůli jejich nedostatku zastavila celá automobilová linka.
Druhým, ještě zásadnějším faktorem, který dopadal na celou evropskou ekonomiku, včetně automobilového průmyslu, je válka na Ukrajině. Ta neznamená pouze vysoké ceny pohonných hmot, ale také přerušení dodávek komponentů, které se právě v této východoevropské zemi napadené Putinovým Ruskem vyrábějí.
Ještě před pandemií a válkou přitom bylo zjevné, že automobilový průmysl se dostává do zlomového období. Na výrobce doléhaly zpřísněné emisní předpisy spojené s pokutami za jejich překročení. Poté přišly odstávky výroby nejdříve kvůli covidu, pak kvůli nedostatku čipů, což byl jeden z vedlejších důsledků pandemie. Nynější situace je tak pro automobilový průmysl o to významnější, že se sektor dosud z problémů způsobených koronavirem nevymanil. A konflikt v Evropě a jeho důsledky mohou ovlivnit celé odvětví ještě mnohem více – a v řádu let.
Válka se totiž dotýká dostupnosti surovin a otázek spojených se zaváděním elektrického pohonu. Elektromobilita sice může být rychlým řešením problémů s drahou a nedostatkovou ropou, ale vyvažuje ji potřeba dovážet akumulátory, jejichž zásadní části pocházejí nejčastěji právě z Číny. U řady evropských výrobců je konflikt problematický rovněž kvůli jejich působení na velkém ruském trhu: vedle zmrazení prodeje jde také o výrobu v tamních závodech, jejíž zastavení znamená ztráty příjmů.
Podpořte Reportér sdílením článku
Automobilovému odvětví se věnuje přes 25 let.