Kamera, klapka, jedem!
17. října 2021
Reportér 10/2021 · Číslo 86Kamera, klapka, jedem!
Vývoj moderních bezpečnostních prvků v autech postavených na nejnovějších technologiích jde dramaticky dopředu. Ne všechny sice fungují ideálně, celkově však chrání životy i zdraví. Představují ovšem také jeden z faktorů zvedajících cenu aut – i když hlavní příčinou zdražování jsou stále náročnější emisní limity. Sledování ospalosti řidiče, kamera pro výhled dozadu nebo systém, který zabrání řízení po požití alkoholu. Člověk si může v autě připadat jak ve sci-fi filmu. Které asistenty však mají smysl?
Aby bylo jasné, o kolik se v posledních letech zvýšily ceny automobilů, podívejme se na dva české bestsellery.
Když v roce 2013 přišla na trh minulá generace Škody Octavia, začínala s cenou 334 900 Kč – a jistě také díky tomu se stala jedním z nejprodávanějších vozů v celé Evropě. Uvidíme, jestli se stejně bude dařit i té současné, která v září 2021 nešla pořídit za méně než 494 900 Kč. Přitom má zcela základní výbavu a původní čtyřválcovou dvanáctistovku nahradil litrový tříválec, byť na druhé straně převodovka je šestistupňová, výkon motoru dosahuje 81 kW místo někdejších 63.
Další příklad: Fabia čtvrté generace, jakkoli ve své třídě největší a podle domácích i zahraničních recenzí opět velmi povedené auto, ukazuje světu oficiální cenovku 329 900 Kč. A to platí ještě jen pro modré exempláře, protože i za kdysi nejdostupnější bílou přidáte 7 300 Kč. Za takovou cenu se před pár lety dal v akci koupit o třídu větší Volkswagen Golf, tehdy nejlepší auto své kategorie. A hlavně – Fabie stávaly o celou třetinu méně.
Nutno říci, že ještě před několika lety nebyly vozy tak plné elektroniky. Už zcela základní Fabia má dnes standardně LED světlomety, šest airbagů i klimatizaci, příjem digitálního rádia, pochopitelně už povinný stabilizační systém ESP či sledování tlaku v pneumatikách. K tomu asistent udržování v jízdním pruhu, systém Front Assist hlídající, abyste nenarazili do vozu před vámi, a který umí odlišit chodce a cyklisty, a povinné nouzové volání v případě nehody eCall. O tom si majitelé nejvíce dostupných škodovek mohli před pár lety nechat zdát.
Martin Peleška, ředitel českého zastoupení značek Toyota a Lexus, potvrzuje, že výbava vozů se zásadně vyvíjí a zdokonaluje. Všechny tyto japonské vozy mají standardně systém Safety Sense. „Jde o technologie a systémy, které mají za cíl předcházet dopravním nehodám nebo minimalizovat jejich následky. Patří sem celá řada asistentů jako protikolizní bezpečnostní systém s rozpoznáváním vozidel, chodců a cyklistů, asistent pro zmírňování kolize na křižovatkách a nouzovým asistentem řízení, adaptivní tempomat, upozornění na opuštění jízdního pruhu a asistent pro udržení v jízdním pruhu – tedy zařízení pro semiautonomní jízdu.“
Podpořte Reportér sdílením článku
Automobilovému odvětví se věnuje přes 25 let.