Odlož ten mobil!
16. ledna 2022
Reportér 01/2022 · Číslo 89Odlož ten mobil!
Na sociálních sítích číhá na děti spousta nebezpečí, přesto někteří rodiče zjevně pro jejich svět projevují stejné nepochopení a rozmrzelost, jakou jim ukazovali jejich vlastní rodiče před třiceti lety. Ne všechny děti se možná chovají tak neopatrně a naivně, jak si mámy a tátové myslí. A sociální média mohou pomoci i při vzdělávání. Co by rodiče měli dělat, pokud jde o kontrolu jejich dětí na sociálních sítích? A co dětem hrozí více a co méně?
Profesor pražského gymnázia Marek Janda pobaveně kroutí hlavou, když jeho studenti odpovídají na dotazy týkající se sociálních sítí. „Já jsem úplně v lese, když jde o tohle téma. Absolutně netuším, co spolu řešíte,“ říká zeměpisář a učitel tělocviku Gymnázia Postupická. Primáni (na základní škole by šlo o osmáky), kteří v září nastoupili na šestiletý vzdělávací ústav, však tuší moc dobře.
Na otázku, jestli platí, že děti využívají sociální sítě více než před pandemií, odpovídají v obou třídách primy souhlasně zvednutím ruky takřka všichni žáci. Při otázce, o jaká sociální média konkrétně jde, se však odpovědi rozcházejí.
Je zjevné, že Facebook, který využívá moje generace lidí před třicítkou či generace jejich rodičů, už pro ně populární není. Maximálně prý Messenger. Jeden žák zmíní i Twitter, většinou ale v odpovědích zaznívá, že jejich sítěmi jsou Instagram, kde sdílíte fotografie, videa a chatujete s přáteli, a také TikTok, oblíbený pro svá krátká videa. Nejpozději s příchodem koronaviru se pak staly standardem skupinové třídní chaty, které mají studenti na již zmíněném Instagramu nebo WhatsAppu.
A samozřejmě obrovským fenoménem, o němž vědí všichni rodiče, jsou influenceři a tvůrci obsahu na YouTube a dalších internetových platformách. „Rodiče nám často říkají, že to je ztráta času a měli bychom se na videa dívat minimálně,“ pokrčí rameny jedna z primánek. „Já sleduju Kovyho! Ten má nejenže zábavná videa, ale taky naučná. Baví mě to a posouvá mě to dál,“ skočí jí takřka do řeči jedna z jejích spolužaček. „Já mám zase rád Stejka. Pokaždé se u jeho videa pobavím,“ prohodí další z žáků. Zatímco Kovy (vlastním jménem Karel Kovář) se na rozdíl od jiných youtuberů často zabývá politikou, Stejk (Jakub Steklý) ve svých videích vtipkuje, paroduje nebo mluví například o filmech či seriálech.
Další digitální sférou, v níž děti tráví hodně času, jsou počítačové hry. V jejich případě jde o Minecraft, odehrávající se ve virtuálním světě sestaveném z kostek, nebo Roblox, což je vlastně platforma, na které můžete hrát různé hry vytvořené samotnými uživateli. Případně týmová akční strategie League of Legends. „Já mám ráda World of Tanks. Hrajeme to s bráchou a kamarády,“ prohodí trochu nesměle jedna z žaček o hře, v níž hráč coby tankista zažívá bitvy dvacátého století. Se svým hobby je však ve třídě jediná.
Podpořte Reportér sdílením článku
Píše o politice, zejména o Spojených státech.