Radši do fabriky než se nechat zahanbit
22. ledna 2023
Reportér 01/2023 · Číslo 101Radši do fabriky než se nechat zahanbit
22. ledna 2023
Reportér 01/2023 · Číslo 101Radši do fabriky než se nechat zahanbit
Potupený, že se chová tak, jak chtějí učitelé, se rozhodl už do žádné školy nevkročit. Bylo mu sedmnáct a mělo to dalekosáhlé následky. Zažil krušné chvíle jako továrenský dělník, ale současně objevil zakázané desky a knihy, navázal přátelství s brněnskými a pražskými disidenty. Svého vzdoru Milan Ohnisko nikdy nelitoval, byť jej policie zadržela a vyslýchala mnohokrát – naposledy 20. listopadu 1989.
Rodiče jej vychovávali, jak bylo tehdy obvyklé: myslet si své, ale navenek se chovat tak, aby si nepošramotil „kádrový profil“, tedy neohrozil své studium a kariéru.
Když mu bylo dvanáct, zachytil v humoristickém časopise Dikobraz výraz „Charta 77“. Zeptal se matky, kdo jsou to ti chartisté. „Očividně ji to zaskočilo. A řekla něco ve smyslu, že je to ‚skupina divných lidí‘.“
Cestu k disentu mu otevřelo setkání s „máničkami“, které zažil jako šestnáctiletý při jedné z cest do Prahy. Dostaly se mu do ruky tiskoviny jako Infoch, kde se objevovaly zprávy o vězněných chartistech. Objevil písničky Jaroslava Hutky a Karla Kryla, nadchla jej kniha Invalidní sourozenci od Egona Bondyho…
Vzdor brněnského gymnazisty vůči režimu akceleroval. V druhém pololetí prvního ročníku školu opustil. „Necítil jsem se tam svobodně, musel jsem si třeba ostříhat vlasy,“ vysvětlil dnes sedmapadesátiletý Milan Ohnisko žákům základní školy v Praze 12 v rámci projektu Příběhy našich sousedů.
Rodiče mu sjednali návštěvu u psycholožky, která doporučila, aby pokračoval ve studiu tam, kde je kladen větší důraz na literaturu, češtinu a vůbec humanitní předměty. Přestoupil proto na střední knihovnickou školu, ale ani tady nevydržel dlouho. „Připadal jsem si tam jako outsider. Většina spolužáků byla o dva roky mladší, protože šla na střední školu z osmé třídy a já z deváté, navíc jsem kvůli zápalu mozkových blan jeden rok zmeškal. Nepodařilo se mi s nikým sblížit,“ vypráví. Rozhodnutí školu opustit dovršil zážitek z hodiny občanské výchovy. „Měl jsem popsat rozdíl mezi postavením mládeže v socialismu a kapitalismu. Odříkal jsem to, jak se ode mě očekávalo, a cítil jsem se potupen. Cestou domů jsem si sám se sebou domluvil, že do žádné školy už chodit nebudu.“
Podpořte Reportér sdílením článku
Rád jezdí sbírat příběhy tam, kam ostatní novináři nezabloudí.