Das Auto 2.0
11. října 2020
Reportér 10/2020 · Číslo 74Das Auto 2.0
Německá vláda dává jasně najevo, že ani v koronavirové krizi nezmění svůj postoj k proměně automobilového průmyslu. Na rozdíl od té české si je ale vědoma důsledků, které tyto změny přinesou, a chce bránit růstu nezaměstnanosti. Naši politici se tváří, jako že se nic neděje, a proto můžeme na proměny v automobilovém průmyslu doplatit výrazně více než německý autoland.
Nedávná schůzka s kancléřkou Merkelovou kapitány německého automobilového průmyslu nepotěšila. Zvýšení podpory nákupu nových aut se nekoná.
Pro připomenutí, dotace na nákup čistě elektrického auta jsou v Německu až 9 000 eur a pro plug- -in hybridy jen o dva tisíce méně. „Ostatní“ si musí vystačit s dočasným snížením DPH o tři procentní body. To dělá u auta stovky eur, nikoli však tisíce.
Německá vláda tedy ani pod vlivem krize nemění svůj postoj k velkým změnám, kterými automobilový svět prochází. Místo zachování „doby spalovací“ bude jen hledat pragmatické cesty, jak zabránit růstu nezaměstnanosti.
Plynou z toho dva závěry.
Prvním je, že Německo nástupu elektomobilů a poklesu podílu spalovacích motorů věří, nebude ho brzdit a spíše ho podpoří. Před lety byl symbolem legendární reklamy Volkswagenu „Das Auto“ dieselový VW Golf (dlouhodobě nejprodávanější auto v Evropě). Dnes by na billboardu „Das Auto 2.0“ byl nový elektromobil VW Id3, zřejmě nejrevolučnější evropské auto od dob slavného „Brouka“.
Podpořte Reportér sdílením článku
V letech 1998–2008 byl členem bankovní rady ČNB, v letech 2000–2008 zastával funkci viceguvernéra banky. V roce 2014 byl zvolen poslancem Evropského parlamentu za TOP 09.