Jak učit hrdinství i desetileté děti
27. června 2019
Reportér 07/2019 · Číslo 59Jak učit hrdinství i desetileté děti
27. června 2019
Reportér 07/2019 · Číslo 59Jak učit hrdinství i desetileté děti
„I ty můžeš být hrdina, neboj se říct si o pomoc, pomoc není kravina, i Batman měl svého Robina,“ říká dětem psycholožka Kateřina Schönová. Její kurz, v jehož rámci se už desetiletí mohou učit hrdinství, je ovšem podstatně komplexnější záležitostí a vychází z podobné výuky pro dospělé. Klíčové například je, že aby byl člověk schopen jednat hrdinsky, musí věřit, že to dokáže.
Projekt, který dělá z lidí hrdiny, vytvořil paradoxně psycholog, jehož byste patrně za hrdinu neoznačili. Jeho jméno je Philip Zimbardo a proslavil se už v sedmdesátých letech minulého století takzvaným stanfordským vězeňským experimentem, v němž udělal ze studentů vězně a žalářníky a sledoval, jak jedna skupina šikanuje tu druhou.
Zimbardo je vlastně také padouch. Jenže poučený. A ve svém novém, současném experimentu, v kterém ho následují tisíce lidí po celém světě, situaci obrátil a místo padouchů se snaží vytvářet hrdiny: jmenuje se Heroic Imagination Project neboli projekt hrdinství. Česká psycholožka Kateřina Schönová ho upravila pro děti a hrdinou se tak může stát každý školák. Například v Polsku se už podobné kurzy pořádají na dvou stech padesáti školách.
Na pohled asi ne. Ale věříme, že hrdinu má v sobě každý z nás, že každý člověk je schopen hrdinského chování, záleží jen na okolnostech. Při kurzech smýšlíme o lidech jako o takzvaných čekajících hrdinech, kteří čekají na příležitost jednat, a my jejich připravenost podporujeme tréninkem. Když pak lidé kurzem projdou, už jsou pro nás hrdiny v tréninku. Pak záleží na situaci. Hrdinství totiž můžete vnímat dvěma způsoby. Můžete tak vnímat jen lidi, kteří zasáhnou v krizové situaci a někoho zachrání. Ale my vidíme i takzvané hrdiny všedního dne, kteří každý den dělají něco malého pro to, aby se lépe žilo jim, ale také jejich okolí, a přinášejí tak pozitivní změnu například do své práce či komunity.
Z výzkumů vyplývá, že hrdinou se člověk nerodí, ale stává. Neprokázalo se, že by v tom hrálo roli pohlaví, ale osobnostní rysy ano. Hrdinové mají častěji optimistický přístup ke světu. Věří, že na to mají, že to dopadne dobře. Věří ve svoje schopnosti. Mají sice také různé obavy, například co na jejich činy řekne okolí, jak budou vypadat, ale buď je mají menší, nebo se jimi nenechají ovlivnit.
To je pravda, ale hrdinovi na ní záleží. Na hrdinství je typické to, že člověk udělá něco pro ostatní, aniž očekává nějakou odměnu, a je si vědom, že tím může něco ztratit. Peníze, svůj čas, může třeba i klesnout v očích ostatních, a přesto do toho jde. Sociopati jednají vždy pro svůj prospěch.
Podpořte Reportér sdílením článku
Krom jiného se věnuje tématům spjatým se vzděláváním.