Teď se nosí mapy!
10. prosince 2017
Reportér 12/2017 · Číslo 40Třináctiletého Matěje Hoška, kterému diagnostikovali Aspergerův syndrom, fascinují mapy – a kreslí je. A jelikož jeho maminka pracuje v designu, vznikla značka Maappi: Matějovými mapami jsou potištěná trička, ponožky či kryty na mobil. Matěj to v životě nemá lehké, ale Maappi má úspěch. Firma hodlá pomáhat autistickým dětem.
Jen pár hodin předtím, než jsem se měla s Hoškovými sejít, mi zavolal Matějův otec. Syn, s nímž jsem chtěla mluvit kvůli jeho účasti na unikátním designovém projektu, se probudil se silnou depresí; křičí, mlátí věcmi a na žádné rozhovory dnes nemá náladu.
Schůzka se tedy musela přesunout na následující listopadový den.
To už mi Matěj přišel otevřít dveře společně s mámou. Dům zdobily vánoční dekorace, v rohu místnosti stál stromeček. „To víte, Matěj si na to potrpí. A vzhledem k tomu, že jedeme příští víkend do Vídně, nerozdýchal by, kdybychom na první adventní neděli nebyli řádně připraveni,“ vysvětluje Matějova matka Michaela Hošková. Matějův perfekcionismus – jeden z projevů jeho poruchy, Aspergerova syndromu – byl ostatně vidět v každé místnosti. Vše úhledně srovnané: obrazy na stěnách, ručníky v koupelně, skleničky na policích. Dokonce mi v jednu chvíli srovnal diktafon, mobil a hrnek s čajem do řady tak, aby lícovaly s krajem stolu.
Onen perfekcionismus je i hlavním zdrojem značky Maappi. Založila ji Michaela Hošková, nechává oblečení a módní doplňky potisknout systematickými kresbami svého syna a výtěžek má pomáhat dětem s podobnými poruchami autistického spektra, jaké má on.
Na těch kresbách jsou – mapy.
Podpořte Reportér sdílením článku
Vystudovala bohemistiku a žurnalistiku na Karlově univerzitě. V současné době pracuje jako produkční v Centru dokumentu a publicistiky České televize.