Vy sázíte, my účtujeme. Zelený fígl se stromky
10. dubna 2023
Reportér 04/2023 · Číslo 104Vy sázíte, my účtujeme. Zelený fígl se stromky
10. dubna 2023
Reportér 04/2023 · Číslo 104Vy sázíte, my účtujeme. Zelený fígl se stromky
Češi se zabývají smutnými obrazy kůrovcové kalamity v lesích, mnohé firmy se snaží podpořit sázení stromů, aby se staly uhlíkově neutrální – dřeviny přece spotřebovávají oxid uhličitý, přispívající ke změně klimatu. Není tohle ideální prostředí pro zelený byznys? Projekt Sázíme Česko přiměl zručným a nákladným marketingem spoustu lidí platit za výsadbu stromků. Cena sazenice je ovšem v rámci projektu podstatně vyšší, sází se navíc v holinách lesů, kde by stromky stejně většinou vysadili vlastníci; stát v tom ještě významně pomáhá dotacemi.
Richard a Filip to loni rozjeli ve velkém stylu. Jejich emotivní kampaň Sázíme Česko na prodej sazenic stromků a jejich výsadbu v lesích patřila k tomu nejviditelnějšímu na sociálních sítích.
Vypadalo to prostě: Dva kluci, kteří chodí rádi běhat do lesa, si začali víc všímat, že je tam něco hodně špatně – což vyprávěli v reklamních klipech na sociálních sítích, které nasbíraly miliony zobrazení. Říkali, že je okolo nás víc znečištění než kdykoli v minulosti, víc oxidu uhličitého, víc pokácených stromů, a je potřeba s tím hned začít něco dělat zakoupením dárkového certifikátu na vysazení stromků. Zájem o jejich výzvy porážel před koncem roku i prezidentskou kampaň Andreje Babiše i dárcovské akce zavedených neziskovek.
Kampaň Sázíme Česko dokonce pronikla na seznam významných inzerentů na sociálních sítích, který sestavuje společnost Meta, vlastnící Facebook a Instagram. Meta začala před čtyřmi lety kvůli tlaku na větší transparentnost zveřejňovat přehled o výdajích na reklamu souvisejících s volbami, politikou a velkými společenskými tématy, včetně ochrany životního prostředí. Na tomto přehledu byla společnost stojící za Sázíme Česko s výdaji necelých 2,9 milionu uvedena jako celkově čtrnáctý největší inzerent od dubna 2019, kdy začala Meta seznam vytvářet. A to přesto, že Richard Krajník a Filip Hradil rozjeli projekt poměrně nedávno, fakticky až ve druhé polovině loňského roku.
Jak to, že projekt představující sám sebe jako bohulibou činnost snižující uhlíkovou stopu a obnovující lesy v Česku za pomoci dárců a dobrovolníku vydal v celkovém srovnání tak velké peníze za reklamu na sociálních sítích?
„Potřebovali jsme o sobě dát vědět, bez toho by to nešlo,“ vysvětluje zmíněné vysoké náklady na reklamu Richard Krajník – jeden ze dvojice společníků ve společnosti s ručením omezeným PlanetWe Rewild, která stojí za kampaní Sázíme Česko.
Richard Krajník říká, že loni potřebovali celou akci rozjet, aby prodali co největší počet sazenic, do obnovy lesů se mohlo zapojit co nejvíce lidí a celá akce měla viditelný dopad. Budují prý dlouhodobý projekt a chtějí, aby s nimi měl šanci sázet úplně každý. „Neziskovky pobírají různé granty, díky tomu na to mají rozpočty a lidi, ale my máme jenom ten marketing, abychom lidi mohli nějak oslovit,“ říká Richard Krajník.
Podpořte Reportér sdílením článku
Do Reportéra přišel, protože si myslí, že práce musí mít smysl a člověka bavit.