Logo

Zdražíme, oni to koupí. Proč jsou u nás ceny potravin tak vysoko

Post Image

Zdražíme, oni to koupí. Proč jsou u nás ceny potravin tak vysoko

Play icon
35 minut

foto Tomáš Binter a ČTK/Profimedia.cz

Proč u nás ceny potravin tak moc rostou? Proč jsou u nás vyšší než v jiných zemích – třeba v Polsku, v některých případech dokonce v Německu? Rychle stoupající ceny u nás potvrzují statistiky: řeší je spotřebitelé a vláda, akci slibuje i antimonopolní úřad. Spor, kdo za to může, mezi sebou vedou zástupci obchodních řetězců, výrobců potravin a velkých zemědělských firem: pohled na vývoj cen a přirážek různého zboží neukazuje na jednoznačného viníka. Nabízí se, že všechny strany čas od času prostě zkusí, co zákazník vydrží.

Bylo pět minut před začátkem otevírací doby, ale parkoviště u nejbližšího polského supermarketu za českými hranicemi už se docela plnilo. Byla tma a chladno, přece jen teprve končil únor. Přesto tady několik desítek lidí, a to hlavně z Česka, podupávalo ve frontě s nákupními vozíky a čekalo, až obchod s potravinami v šest ráno otevře. Pět minut, čtyři, tři, dva, jedna a vozová hradba nákupních vozíků s drncáním vyrazila vpřed.

V supermarketu Biedronka bylo ten den hlavním úlovkem máslo v přepočtu za sto korun kilo: rozděleno na u nás obvyklá balení, stála by jedna čtvrtka másla pětadvacet korun. Dalším hitem byl litr trvanlivého mléka za čtrnáct Kč. Vedle v Lidlu měli v akci stogramovou čokoládu za třináct korun a kuřecí stehenní řízky za čtyřiašedesát korun za kilo. Kupující z Česka dávali do košíků skoro všechno: vejce, sýry, uzenou makrelu za sto korun kilo i toaletní papír značky Queen. Ten měl údajně v lepší akci a ve větším balení Kaufland, který se ale nachází víc ve vnitrozemí.

Sem, do polského městečka Kudowa-Zdrój, asi sedm kilometrů z východočeského Náchoda, se za levnějšími nákupy jezdilo vždy, a to hlavně do místní tržnice. Co se však odehrává v celém příhraničí poslední rok, nemá obdoby.

„Každý víkend v Kudowě stojí dvacet třicet autobusů, pokud se vejdou. Jinak lidi vyloží a odjíždějí zaparkovat za město a je to tam hlava na hlavě,“ líčí Jaroslav Pilnaj. Jako dlouholetý majitel cestovní agentury organizuje z Litoměřic a okolí autobusové výlety do pražských divadel, po hradech a památkách. V posledním roce se mu dražší zájezdy za zážitky plní čím dál hůř, naopak výlety spojené s nakupováním musí přidávat. A to nejen do Polska, ale i do Německa. Na konec března naplánoval spojit výjezd na mezinárodní výstavu orchidejí do Drážďan s nákupy levného oblečení ve vyhlášeném obchodě Primark a cukrovinek a bylinek v místní nákupní zóně Kaufpark s Kauflandem.

Nákupní cesty přímo do Polska jsou však zásadnější. Před blížícími se Velikonocemi plánoval Jaroslav Pilnaj vypravit autobus kvůli nákupu věcí na pečení a další potraviny. Další autobus z Litoměřic chystalo město, v nedalekých Lovosicích připravovaly zájezd obec i místní Svaz postižených civilizačními chorobami. „Vedle mě jsou Liběšice, ty chystají autobus, vedle je Úštěk, tam taky dělají autobus, vlastně před Velikonocemi jede do Polska z okolí každý a já se těm lidem vůbec nedivím,“ říká Jaroslav Pilnaj a dává jeden z mnoha příkladů, proč se tak děje: „No nekupte krkovici za padesát korun kilo. Sice je to vakuově balený, nevím, jaká je to kvalita, ale lidi to berou po vozících.“ V českých obchodech je cena v akcích obvykle dvojnásobná.

Podpořte Reportér sdílením článku