Bankrot v Aporveru. Smutný osud nejdražšího českého filmu
21. ledna 2018
Reportér 01/2018 · Číslo 41Bankrot v Aporveru. Smutný osud nejdražšího českého filmu
21. ledna 2018
Reportér 01/2018 · Číslo 41Bankrot v Aporveru. Smutný osud nejdražšího českého filmu
Příběh nejdražšího filmu v dějinách české kinematografie by mohl začít pohádkově. Byl nebyl jednou jeden film. Byl pohádkově drahý a jmenoval se Poslední z Aporveru. Stál prý až čtvrt miliardy, ale žádný divák jej nikdy vidět nemohl. Ani devět let od natáčení nebyl hotový. A před koncem roku 2017 vyhlásil soud nad producentskou společností bankrot. Zázraky se ovšem děly i bez dokončení filmu: například když mizely cizí peníze, včetně státních.
Osud prvního českého fantasy filmu, který měl spojit živé herce s počítačově vytvořeným prostředím, míří ke dni zúčtování. S věřiteli, kteří v projektu bez výsledku utopili desítky milionů korun, i se spravedlností. U Aporveru existuje důvodné podezření, že projekt byl z velké části uměle nafouknutý kvůli sosání veřejných peněz na jeho vznik.
Magazín Reportér se Poslednímu z Aporveru, nejdražšímu filmu, jenž nevznikl, začal věnovat před necelým rokem. V té době se producentská společnost stojící za filmem nedobrovolně vydala na cestu k vyhlášení bankrotu. Úpadek producentské společnost Actor’s Runway Agency navrhla Česká televize poté, co několik let marně čekala na premiéru a pak na vrácení osmnácti milionů investovaných do výroby této fantasy. Ještě víc peněz přitom získala producentská společnost od státu – a to sedmačtyřicet milionů. Většinu z toho ve formě pobídek – tedy vratek, respektive zpětného proplacení části nákladů vydaných na vznik filmu. Celkové náklady na Aporver vykázané na papíře přesáhly na domácí poměry gigantických 240 milionů.
Producentskou společnost Actor’s Runway Agency (ARA), která Aporver připravovala, vlastní napůl Tomáš Krejčí a Jiří Košťál, sousedi z jednoho činžáku na pražských Vinohradech. Jiří Košťál fungoval především jako člověk přes papírování. Nyní šestatřicetiletý Tomáš Krejčí naopak vymyslel Aporver jako režisér a spoluautor scénáře plného přesmyček. Aby bylo jasnější, o co zhruba jde: ve světě Aporveru (přesmyčka slova Evropa) tokrejové (Tomášové Krejčí) propadli silám temna a ohrožují dobré srdce uložené v bájném Ecidilu (přesmyčka Lidice). Snímek měl údajně připomínat styl Karla Zemana, tvůrce legendárních filmů Cesta do pravěku či Baron Prášil, a divácky úspěšný Nekonečný příběh z osmdesátých let.
Před rokem Tomáš Krejčí ještě na dotazy ohledně filmu reagoval. Postup České televize podávající návrh na bankrot tehdy označil za absurdní, protože na projektu neustále pracuje a film už „funguje“.
„Kdyby televize neudělala nic, bude pobírat tantiémy a díky svému koproducentskému podílu postupně získávat peníze zpět. Teď, když by se mohlo s filmem začít nakládat, nechají místo toho zkrachovat naše eseročko… Tím jen docílí, že se jim investice nevrátí,“ uvedl loni v březnu při telefonickém rozhovoru s Reportérem na téma, co bude dál a co je s filmem. „Já si myslím, že ten film funguje a je o něj zájem. Báli jsme se, jestli to prostě není s…čka, nevěřili jsme tomu, byli jsme napnutí, jestli budou mít zájem lidi. Dělali jsme projekce i pro jiné televize a dostali jsme nabídky na předprodeje,“ tvrdil tehdy režisér a producent Krejčí.
Podpořte Reportér sdílením článku
Do Reportéra přišel, protože si myslí, že práce musí mít smysl a člověka bavit.