Logo

Z krize rovnou do výprodeje

Post Image

Z krize rovnou do výprodeje

Play icon
9 minut

foto Ilja Hubálek

„Tomu někdo říká účinná pomoc?“ ptá se Ladislav Blažek, majitel stejnojmenné značky a sítě obchodů s pánskými obleky, když popisuje absurdity vládních opatření, která by teoreticky měla pomoci podnikatelům. Dopad pandemie na jeho podnikání byl bezprecedentně tvrdý – a obor to podle něj nejspíše změní natrvalo, například oděvy se budou častěji nakupovat online.

Jeden den vlastníte prosperující módní podnik, radujete se z úplně nové jarní kolekce a připravujete další, jež se bude nosit příští rok. Druhý den jste na nule, protože musíte všechny obchody zavřít, a každý den už jen sčítáte ztráty. Jen málokdo zažívá s koronavirem takové turbulence jako kamenné obchody a oděvní značky.

Ladislav Blažek, majitel stejnojmenné značky a sítě obchodů s pánskými obleky, dosud mohl považovat za nejtěžší období návrat krize na přelomu let 2012 a 2013. „Propad prodeje byl tehdy asi čtyřicet procent. Ale teď je to čistá nula. Ani v nejčernějších myšlenkách mě nenapadlo, že prodej může ze dne na den spadnout na nulu,“ líčil v rozhovoru s magazínem Reportér koncem dubna.

Čtyřiadvacet obchodů se značkou Blažek v Česku a osm na Slovensku muselo zavřít v půli března v souvislosti s opatřeními proti šíření pandemie. Koncem dubna mohly otevřít první tři obchody pod podmínkou epidemiologů, že se oděvy nesmí zkoušet. „První prodejní výsledky jsou bohužel chabé. Nějací zákazníci přišli, ale když si nemohli nic vyzkoušet, omluvili se a zase odešli,“ říká Ladislav Blažek. V každé prodejně je krejčovský koutek, protože až ve čtyřiceti procentech případů je potřeba upravit oděv na míru, aby perfektně padl. Koncem dubna nezbývalo Ladislavu Blažkovi než doufat, že bude platit plánované otevření obchodních center v květnu a zákaz zkoušení padne. „Jinak by to byla katastrofa,“ říká majitel třicet let budované značky.

Nástup koronaviru a uzavření prodejen nemohly přijít v horším okamžiku. Do obchodů čerstvě dodali novou kolekci na jaro a léto 2020 a začátkem března odstartovali novou kampaň, jejíž tváří se stal Roman Vojtek. Vzápětí se obchody zavřely a nové zboží zůstalo na ramínkách bez užitku. To, co následovalo, popisuje Ladislav Blažek jako mentálně mimořádně náročné období, nicméně prý udělal výbornou zkušenost s kolegy ve firmě.

Během pár týdnů se muselo ve firmě změnit téměř všechno. Z modelové šicí dílny udělali malou výrobní linku a celý duben vyráběli bavlněné roušky. Část roušek rozdali nemocnicím, část přesunuli do vlastního e-shopu, jenž zůstal jedinou otevřenou cestou k zákazníkům. První roušky, co v dílně vznikly, si však sami nasadili, sedli si s nimi ke stolu a začali vymýšlet, co dál. „Vše, co bylo, jak jsme dříve fungovali, je zapomenuto, je to minulost,“ vypráví Ladislav Blažek. Pokud to šlo, vyjednali snížení objednávek materiálu na nedokončenou výrobu kolekce na letošní podzim a zimu. To znamenalo spoustu telefonátů a videokonferencí s dodavateli po celé Evropě. Kvalitní materiály na obleky se objednávají většinou v Itálii, boty se šijí ve Španělsku a v Portugalsku. Dočasně pozastavili i přípravy kolekce na příští jaro a léto. Zkusili rozjet prodej přes vlastní e-shop. Online prodej je u obleků stále jen menšinový žánr a výpadek kamenných obchodů nemohl pokrýt.

Desítky milionů minus

Podpořte Reportér sdílením článku