Logo

Zlatá horečka. Obchody roku 2020

Post Image

Zlatá horečka. Obchody roku 2020

Play icon
50 minut

foto Profimedia.cz

Koronavirový rok zatřásl poměry v byznysu. Zatímco jedni horko těžko zachraňovali své podniky, druzí využili příležitosti a vyrazili dobývat nová teritoria. Tentokrát se hlavní pozornost velkých českých hráčů neobracela na východ, jak tomu bylo ještě před pár lety, ale opačným směrem, na západ Evropy i do Ameriky. Živo bylo i v české kotlině. Přečtěte si příběhy nejzajímavějších transakcí loňského roku.

V roce 1799 našel dvanáctiletý Conrad Reed na pozemku svého otce v říčce Little Meadow Creek sedmikilový zlatý balvan, a fakticky tak položil základ pro první zlatou horečku. Nyní, o více než dvě století později, vyrážejí do Ameriky „za pokladem“ i čeští byznysmeni.

Pavel Tykač loni koupil americké doly, Daniel Křetínský s Patrikem Tkáčem investovali do akcií slavných značek Macy’s a Foot Locker. V Americe se odehrál i téměř pohádkový příběh Jana Bednáře a jeho firmy ShipMonk, nejúspěšnějšího českého startupu loňského roku.

Novodobí čeští prospektoři přitom vykazují významně lepší výsledky než rodina Reedových. Ta si nejprve zlatým balvanem tři roky zakládala dveře, než ho Conradův otec John, neznalý skutečné hodnoty zlata, prodal náhodně projíždějícímu klenotníkovi za tři a půl dolaru. Přišel tak zhruba o desetitisícinásobek skutečné hodnoty.

To čeští byznysmeni dobře vědí, co a proč v Americe i jinde po světě hledají.

Rozhodně lze říci, že v loňském roce se celá řada zajímavých „českých“ obchodů odehrávala za hranicemi, zejména na západě. „Během let zde vyrostlo několik silných hráčů, kteří mají zcela profesionálně řízené akviziční týmy, a jsou tak schopni uzavírat obchody skutečně v globálním rozsahu,“ říká Štěpán Flieger, šéf oddělení fúzí a akvizic v české části poradenské firmy EY.

Podpořte Reportér sdílením článku