Nejdražší český film je na prodej
11. listopadu 2018
Reportér 11/2018 · Číslo 51Mám tip na originální vánoční dárek – nejdražší film v dějinách české kinematografie. Tedy pokud vám nevadí, že občas chybějí záběry, dialogy, zvuky a triky, na kterých měl snímek stát.
Nedokončená česká fantasy Poslední z Aporveru je na prodej. Na papíře sice stála 240 milionů korun, potencionálnímu kupci však bude možná stačit 51 tisíc.
Je to už dlouho, proto raději připomenu. Režisér Tomáš Krejčí se se svým kamarádem Jiřím Košťálem pustili kolem roku 2008 coby producenti do natáčení první české fantasy Poslední z Aporveru. O deset let a 240 milionů později nevzniklo nic, co by mohlo do kin nebo televize.
Producentské duo z toho viní hlavně slovenského koproducenta. Ten je prý podrazil a neposlal slíbené peníze (šlo o jednotky milionů). Naopak zástup filmařů, kteří tímto projektem prošli, v tom vidí selhání producentů, mix nezkušenosti a neschopnosti.
A pak je tu ještě temná strana Aporveru (psal o ní Reportér letos v lednu). V případu padlo několik trestních oznámení na duo Krejčí–Košťál kvůli podezření z dotačního podvodu, umělého navyšování nákladů. Původní rozpočet filmu totiž raketově nabobtnal z šedesáti milionů na čtvrt miliardy. S tím rostla i výše příspěvku vypláceného na film z veřejných peněz. Stát totiž vracel producentům pětinu z utracených peněz a v počátcích tento systém pobídek fungoval skoro jako automat. Pošlete fakturu na sto korun, dostanete dvacet zpět. Pošlete fakturu na sto milionů, dostanete zpět dvacet milionů.
Jak vyplynulo z policejního šetření, v případě Aporveru si největší faktury mezi sebou vyměnily společnosti v oboru neznámé. Obchodně a personálně byly propojené s podnikatelem Milanem Kožíškem. Samotný popis, jak měl trikový film vznikat, zní jako z říše fantasy. Ty nejdražší a nejnáročnější práce měla odvést společnost CZ PAP Kožíškova dlouholetého souputníka a bývalého policisty Petra Hemmra. Ten si na práci najal americkou společnost Romelys Associates, za kterou jednala paní Emilia Cordero Rodriguez žijící v hlavním městě Filipín. Ta také měla údajně předávat jednateli CZ PAP hotové filmové triky na discích a ten je předával dál producentům Krejčímu s Košťálem. Pan Hemmr i paní Emilia – kterou se policii nepodařilo najít – dostali za práci zaplaceno reklamou a podílem na budoucích ziscích filmu Poslední z Aporveru.
Všechna trestní oznámení byla nakonec odložená ad acta – to poslední letos na jaře. Faktury prý seděly na korunu. Nikdo nebyl z ničeho nekalého obviněn. Sečteno a podtrženo, největším „investorem“ v Aporveru byl stát se 47 miliony, následovaný Českou televizí s osmnácti miliony. Té loni došla trpělivost a producentskou společnost Krejčího a Košťála poslala do konkurzu. Jak záhy vyšlo najevo, jediným majetkem společnosti je pracovní stominutová verze filmu na flešdisku u režiséra a „práva“ k tomuto nedokončenému dílu.
O nedokončený film a práva k němu projevili v probíhajícím konkurzu zájem dva kupci. První nabídl pět tisíc korun, druhý padesát tisíc. „Věřitelé neschválili zájemcům nabízenou cenu. Můžete se přihlásit,“ uvedla začátkem listopadu insolvenční správkyně Dagmar Bařinová na dotaz magazínu Reportér. Druhou otázku – co je vlastně na prodej – nechala bez odpovědi. Film měl být rozpracovaný na velkém množství disků s terabajty dat – nikoliv jen na flešce u režiséra a producenta Krejčího. Pokud jsou navíc prodávána „práva“ k filmu, může se kupci stát, že se mu ozve paní Emilia z Filipín nebo bývalý policista Hemmr a budou chtít svůj podíl na zisku.
Podpořte Reportér sdílením článku
Do Reportéra přišel, protože si myslí, že práce musí mít smysl a člověka bavit.