Čína jede SUV
3. května 2018
Reportér 05/2018 · Číslo 45Číňané dělají automobilkám radost. Tahounem největšího trhu světa jsou SUV, tedy sportovně užitková vozidla míchající velikost terénních aut s komfortem klasických městských aut. Prakticky všechny automobilky se chtějí na této vlně v příštích letech vézt. Překotný rozvoj se však odehrává v mantinelech vymezených čínským státem.
Na autosalonu Auto China 2018 v Pekingu, jenž probíhal ke konci dubna v této čínské megapoli, vládla velká a pro výrobce finančně zajímavá SUV. Známé, méně známé i pro Evropana úplně neznámé čínské automobilky zde předváděly nové modely prostorných aut, od kterých v několika letech očekávají až několikanásobné zvýšení svých celkových prodejů. I zde přitom byly v pozadí patrné přípravy na ostrou fázi jedné z největších transformací autoprůmyslu v dějinách – masový přechod od benzinu a nafty k elektromobilům. V Číně zatím probíhá metodou cukru v podobě daňových úlev, ale již od roku 2020 tady budou muset automobilky plnit závazné ukazatele podílu aut s alternativním pohonem na prodejích.
Zúčastnit se vzhledem k velikosti místního trhu chtějí všichni; výrobci se tak přebíjejí v příslibech investic a počtu nových modelů se smíšeným (hybridním) nebo čistě elektrickým pohonem.
To vše se má až na výjimky odehrát v režii „Made in China“, tedy „Vyrobeno v Číně“. Místní výrobci ve spolupráci se zahraničními automobilkami dospěli a místní výrobní základna je ohromná. Ale k rychlému přesouvání výroby aut přímo do Číny přispívá i nejistota, jakým směrem se vydá globální politika a ekonomika mířící k většímu nacionalismu a ochranářství. Vedení Číny si navíc dobře uvědomuje význam svého trhu pro zahraniční společnosti a v historickém přechodu na nový pohon vidí šanci stát se světovým lídrem v jednom z největších průmyslových odvětví.
Nový šéf skupiny VW Herbert Diess při představování novinek pro čínský trh v předvečer autosalonu několikrát uvedl, že „Čína je klíčová“ a pro německou skupinu, jejíž součástí je značka Škoda, je „druhým domovem“.
Největší zahraniční skupinou v Číně je americká General Motors (GM) s více než čtyřmi miliony prodaných aut ročně, skupina VW byla loni druhá s 3,2 milionu.
Podpořte Reportér sdílením článku
Do Reportéra přišel, protože si myslí, že práce musí mít smysl a člověka bavit.