Omlácené dveře, daň z růstu
11. prosince 2016
Reportér 12/2016 · Číslo 28O tom, jak přibývá SUV vozů a jak to komplikuje parkování.
Čekám, že dveře u auta budu v nejbližších měsících a letech nacházet v čím dál žalostnějším stavu.
Vyšší míra omlácenosti auta je daní za růst životní úrovně, sílící módní trend a v mém případě i trest za časté parkování v podzemních garážích.
Parkování ve městech nikdy nebyla idyla. Ale podzemí, to je skutečné peklo. Řidiči i developeři bojují o milimetry. Z pohledu developera jsou podzemní stání spíše nutným zlem: drahé je podzemní parkoviště stavět a následně zhodnotit. Výsledkem kompromisu mezi fyzickou potřebou auta někde ho uskladnit a ekonomikou stavby jsou místa k stání, kde se dá jen těžko z vozu vylézt bez otření se o zaparkovaného souseda. Zažil jsem i situace, kdy se do auta bylo možné vrátit jen pátými dveřmi vzadu.
A bude ještě těsněji. Apetit pořizovat si větší vozy roste. V poslední měsíční statistice Svazu dovozců automobilů je kategorie SUV a terénních vozů již nejprodávanějším typem s více než pětinovým podílem na trhu. To jsou – lidově řečeno – auta větší než kráva. S růstem příjmů navíc roste zájem o rozměrnější automobily napříč kategoriemi.
Normy na parkovací místa se již v minulosti mírně přifukovaly. Počítají zhruba s potřebami nejprodávanější Škody Octavia (staršího modelu). Možná přichází čas na další revizi, možná to vyřeší nějaký ropný šok a návrat k menším autům nebo parkovací asistenti. Mnohdy by stačila větší ohleduplnost. Zatím však čekám jen omlácenější dveře.
Podpořte Reportér sdílením článku
Do Reportéra přišel, protože si myslí, že práce musí mít smysl a člověka bavit.