Harlejáři celého světa, spojte se!
10. prosince 2017
Reportér 12/2017 · Číslo 40Do Česka se příští rok chystají desetitisíce motorkářů, aby oslavily 115. výročí založení slavné americké značky Harley-Davidson. Začátkem července se Praha a její okolí promění v hlavní město hlasitých motorů a kožených bund.
V roce 1903 si dva mladí muži, William Sylvester Harley a Arthur Davidson, založili v americkém Milwaukee továrnu na výrobu motocyklů. Tedy továrnu – ona to byla podle historických pramenů dřevěná dílna o rozměrech zhruba tři krát pět metrů, nicméně tehdy měla na dveřích napsáno Harley-Davidson Motor Company.
Harley i Davidson byli oba potomky rodin, které do Spojených států imigrovaly z britských ostrovů. Zatímco rodiče Williama S. Harleyho pocházeli z městečka Littleport v hrabství Cambridgeshire ve východní Anglii, kořeny Davidsonových jsou ve Skotsku. Obě rodiny se pak ocitly v Milwaukee na břehu Michiganského jezera. Mladý William S. Harley pracoval už ve svých patnácti letech v podniku zaměřeném na jízdní kola. V roce 1901, když mu bylo jedenadvacet let, vymyslel a nakreslil motor, který by se dal připojit právě ke kolu. O dva roky později pak s Davidsonem otevřeli svou první výrobní kůlnu. A aniž to tehdy mohli jakkoli tušit, jejich nápis na dveřích dal vzniknout jedné z nejameričtějších značek Ameriky.
V roce 2018 bude legendami opředený Harley-Davidson slavit 115. výročí a významnou roli v tom tentokrát bude hrát i Česká republika, respektive Praha. Ta se totiž stane jedním ze dvou center celosvětových oslav narozenin slavné značky, samozřejmě vedle domovského Milwaukee. Mimochodem z původní kůlničky se podnik mladých pánů Harleye a Davidsona přesunul už o tři roky později „do nového“, když si vybudovali dílnu o zhruba dvě stě padesáti čtverečních metrech v milwaukské Chestnut Street. Tato ulice byla později přejmenována na Juneau Street a firma Harley-Davidson Motorcycle Company ve stejné ulici sídlí dodnes.
Historicky vůbec prvním zákazníkem se podle firemních pramenů stal spolužák obou zakladatelů, jistý Henry Meyer, toho by tak nejspíše šlo s trochou nadsázky označit za „praotce všech harlejářů“.
K růstu obliby motorek v následujících letech přispěly, tak jak už to bývá u řady technických a technologických novinek obvyklé, i armádní zájmy. Motocykly, a zvláště ty se značkou H-D, se staly během první světové války významnou součástí výbavy armády Spojených států. Ostatně i první americký voják, který vstoupil na území tehdy poraženého Německa, desátník Roy Holtz, jel na motorce. A ano – byl to harley.
Podpořte Reportér sdílením článku
S čísly se učil pracovat již začátkem století v controllingu mediální skupiny MAFRA, dlouhá léta pracoval jako manažer redakce deníku MF DNES, což znamenalo dohled nad provozem redakce čítající pár set lidí, včetně správy financí. V roce 2014 se rozhodl věnovat projektu magazínu Reportér. Do něj občas napíše texty o motorkách a automobilech.