Logo

Rozjíždíme se. Jde to ztuha

Post Image

Rozjíždíme se. Jde to ztuha

Play icon
23 minut

foto Profimedia.cz

V oboru dopravy má pandemie spoustu poražených a možná nějakého vítěze. České vlaky trpí nedostatkem pracovníků, kteří se po lockdownu nevrátili. Letecký provoz se začíná zvedat, pražské letiště se však dostane na úroveň před pandemií asi až v roce 2026. Vyhrává rozvoz balíčků z e-shopů, jinak ale nákladní dopravu postihují vysoké ceny energií. Navzdory koronaviru se však Evropa i v dopravě posouvá ke klimatické udržitelnosti – a ani Česko se tomu nevyhne.

Každý den má pražský dopravní podnik k dispozici přesná data, kolik lidí vstoupilo do metra – a to díky automatickým sčítačům umístěným u vchodů. A letos 6. října mohla v Dopravním podniku hl. m. Prahy proběhnout skromná oslava: poprvé od vypuknutí pandemie svezlo metro více než 900 tisíc lidí za den.

V Česku není mnoho lepších zdrojů o tom, jak se daří veřejné dopravě. I když údaje o metru nevypovídají o všech sektorech dopravy, poměrně jasně kopírují intenzitu pohybu lidí za poslední rok a půl covidových vln a lockdownů.

Překonání mety 900 tisíc na druhé straně opravdu nebylo důvodem k velkému slavení. Pomineme-li, že na přelomu října a listopadu nebylo jasné, jak se bude vyvíjet další covidová vlna a jaké důsledky bude mít – metro stále vozilo v průměru o 36 procent méně lidí než ve stejném období roku 2019. A tento trend byl v zásadě podobný i v jiných sektorech.

Doprava je totiž jedním z oborů, kterým pandemie silně otřásla. Mezi dopravci sice najdeme i několik vítězů, ale většina patří mezi poražené. Lidé byli doma, nemohli nikam jezdit. „Stále chybí patnáct až dvacet procent cestujících proti běžnému stavu před pandemií. I když se linky dostávají při současném naplnění do zisku, ten zdaleka nepokryje ztráty způsobené za poslední rok a půl,“ říká mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. Platí to navzdory skutečnosti, že největší soukromý dopravce se i v průběhu krize rozhodl expandovat do nových linek, proslavil ho hlavně nový vlakový spoj k Jadranu, kterým loni jelo téměř sto tisíc lidí.

Podobně mluví i další firmy v oboru a také oficiální data ministerstva dopravy ukazují neúprosný propad: vlakem cestovalo za první letošní pololetí o 43 procent méně lidí než v prvních šesti měsících roku 2019. V absolutních číslech to je minus 40 milionů cestujících.

Podpořte Reportér sdílením článku