Čtyři miliardy zhlédnutí
11. prosince 2016
Reportér 12/2016 · Číslo 28Rozhodly či pomohly rozhodnout americké prezidentské volby sociální sítě? To je jedna z otázek, které se nyní, po vítězství Donalda Trumpa, v USA řeší. Rozebírají se vymyšlené informace, které se (ve prospěch Trumpa, byť nejenom jeho) šířily Facebookem; analyzuje se také fakt, že Trumpova kampaň vedla v počtu botů, automatických účtů, které prosazovaly protrumpovská sdělení.
Situace na českých sociálních sítích se podobá té americké samozřejmě jen v něčem – mimo jiné i proto, že parlamentní volby jsou až příští rok a prezidentské v lednu 2018. Je možné ze sociálních sítí vyčíst, jak si české politické strany stojí? Analýzy, jimž se v rámci projektu Český volič na základě dat agentury Influencer.cz věnujeme už delší dobu, ukazují, že v českých podmínkách to s Facebookem, Twitterem ani Instagramem není tak jednoduché – i když určitým indikátorem jsou.
Za posledních 12 měsíců se na českých sociálních sítích věnovalo politickým stranám přibližně 5 milionů příspěvků. Drtivá většina z nich referovala o některém ze dvou nejsilnějších subjektů, tedy ANO a ČSSD. Lze samozřejmě namítnout, že obě strany jsou bohaté a mohou vydat na svou propagaci na sociálních sítích více peněz než jiné, ale celkové statistiky ukazují, že amatérských, spontánních příspěvků se o těchto stranách objevuje mnohem více.
Obecně platí, že na českých sociálních sítích se opravdu hodně komunikuje jen o parlamentních stranách, tady se příspěvky počítají v desítkách tisíc měsíčně. Za nimi je velká propast, která odděluje piráty, svobodné, zelené nebo kdysi velmi často zmiňovaný Úsvit. Asi není překvapující, že křivky jsou hodně klikaté, propady se časově shodují s obdobím prázdnin a špičky často se stranickými sjezdy či nedávnými volbami.
Zajímavé je, že ČSSD a ANO se ve statistice definitivně osamostatnily až v květnu 2016. Do té doby jim statečně sekundovala TOP 09, a to i díky její klíčové roli v kritice Andreje Babiše ohledně kauzy Čapí hnízdo. Když tato kauza přestala veřejnost vzrušovat, TOP 09 na sociálních sítích jako by vyšuměla. Pozornost si (spolu se STAN) vysloužila až v kampani ke krajským a senátním volbám; po nich počet příspěvků věnovaných oběma těmto subjektům znovu poklesl na hranici 40 tisíc.
Podpořte Reportér sdílením článku
V roce 1990 stál za obnovou volebních výzkumů v Československu.