Kalousek bojující
5. června 2016
Reportér 06/2016 · Číslo 22Zatímco na špici pelotonu českých politických stran a hnutí probíhá bitva o nejvýhodnější pozici před blížící se sérií voleb, a především o hlasy voličů orientovaných od středu doleva, neméně tuhý boj na poli od středu doprava mezi sebou svádějí ODS, TOP 09 a částečně také KDU-ČSL. Když jsem pro únorové číslo Reportéra připravoval článek s titulkem „ODS předbíhá TOP 09“, vše nasvědčovalo tomu, že kdyby Starostové a nezávislí volební spolupráci s větším spojencem, topkou, definitivně ukončili, byla by asi na pořadu dne cesta TOP 09 pod fatální hranici pěti procent. (Dnes je přitom jisté, že minimálně pro krajské volby topka a starostové svou spolupráci výrazně omezili.)
Podíváme-li se však na pozici TOP 09 (bez Starostů) v trojúhelníku s ODS a KDU-ČSL nyní, tedy jen o pár měsíců později, nevypadá ani zdaleka beznadějně. A největší zásluhu na tom zřejmě má Miroslav Kalousek, který – obrazně řečeno – zatroubil do útoku. Při návštěvě čínského prezidenta se v čele demonstrace na Hradčanech postavil s tibetskou vlajkou policejnímu kordonu, k tomu začal používat svůj do té doby dlouho spící účet na Twitteru. Obě akce vzbudily u novinářů úsměv: politický cynik Kalousek se podle jejich hodnocení zázračně transformoval v „pravdoláskaře“ a bojovníka za lidská práva, jeho neutuchající aktivita na Twitteru připadá některým poněkud bizarní. Jenže navzdory pochybám se zdá, že Kalouskovy aktivity mají určitý výsledek.
Nevím samozřejmě, do jaké míry jde o strategický záměr a do jaké o šťastnou náhodu, ale Kalouskovi a celé jeho straně se podařilo probudit sociální sítě. Ty se sice o TOP 09 koncem roku 2015 také zajímaly, ale vlastně jen kvůli odcházení Karla Schwarzenberga z jejího čela. Když se téma vyčerpalo, TOP 09 i její osobnosti se ze sociálních sítí tak trochu vytratily. V posledních měsících je ale všechno jinak a trochu to připomíná situaci prezidentské volby, kdy byl Facebook klíčovým zdrojem podpory Karla Schwarzenberga. Jsme však o tři roky dál, sociální sítě se od té doby ve společnosti dále rozšířily, na Facebooku jsou aktivní různá politická uskupení a politici od Úsvitu přes ANO až k Žít Brno; možná právě proto vsadil Miroslav Kalousek na Twitter. V každém případě se od ledna počet příspěvků věnovaných jemu osobně na sociálních sítích více než ztrojnásobil, v dubnu o něm Influencer.cz zaznamenal přes 41 tisíc zmínek. Srovnáme-li to s ostatními lídry stran počítaných k tradičnímu pravému středu, dalo by se cyklistickou terminologií říci, že Kalousek se dostal do trháku. Zatímco v lednu mu sociální sítě věnovaly jen o málo větší pozornost než Petru Fialovi a Pavlu Bělobrádkovi, poslední dostupná čísla mluví o pětinásobku.
Jen o málo pomalejším tempem roste na sítích objem komunikace týkající se celé TOP 09, od ledna se zvýšil na více než 77 tisíc zmínek. A co je možná ještě důležitější, příspěvky zmiňující TOP 09 zaznamenaly za jediný měsíc na 25 milionů zhlédnutí. Zájem o to, co tato strana dělá, je tedy teď na sociálních sítích opravdu velký, jen ANO a ČSSD jsou na tom z tohoto hlediska lépe.
Od pozornosti uživatelů sociálních sítí je samozřejmě dlouhá cesta k jejich přízni (jen 7 až 8 procent příspěvků věnovaných KDU-ČSL, ODS nebo TOP 09 má pozitivní vyznění, třikrát tolik je negativních a většina víceméně neutrálních) a určitě ještě delší cesta vede k reálně odevzdaným hlasům ve volbách. Je však možné, že TOP 09 se na klikatou stezku, která vede od aktivity na sociálních sítích k hlasům, skutečně dostala.
Podpořte Reportér sdílením článku
V roce 1990 stál za obnovou volebních výzkumů v Československu.