Logo

E-shopy: Drony. Nebo „jen“ mobily

ilustrační foto Profimedia.cz

Lednička, která dokáže průběžně přes internet doobjednávat jídlo – právě taková zařízení milují fanoušci technologického pokroku, v tomto případě propojení internetu věcí a e-commerce. Ve skutečnosti se však hlavní proud inovací v této oblasti ubírá jinou cestou.

Největším průkopníkem v oblasti internetového obchodování je americký Amazon. Před časem začal vyrábět vlastní čtečky, aby prodal víc digitálních knih, některé jeho sklady už dnes obsluhují jen roboti – a teď chce zapojit drony. Dron s názvem Amazon Prime Air počítá s doručením do 30 minut od objednání, za půl hodiny uletí kolem šestnácti kilometrů, což by měl být maximální akční rá­dius robotických poslů. Neunesou toho zatím tolik, maximálně balíky do dvou kilogramů.

A nejsou to jen drony, které dráždí fantazii fanoušků sci-fi. Jde to totiž jednodušeji. Loni začal Amazon prodávat Dash, „dálkový ovladač“ připojený na domácí wi-fi s tlačítkem: když se namíří třeba na čárový kód mléka, pracího prášku nebo jiného doma užívaného produktu a stiskne, objedná se tím dodávka nového zboží – objednat ho lze dokonce jen hlasovým příkazem. Samozřejmě, že s tímto nápadem nepřišel jen Amazon: existuje i podobné zařízení, které se jmenuje Hiku.

Přesto největší změnu na scénu e-commerce, kde se jen v Česku protočí osmdesát miliard korun ročně, přinesla mnohem prozaičtější inovace. Mobilní telefon připojený k internetu. Zatímco před pár lety se myslelo, že chytrý mobil bude fungovat jen jako prohlížeč webů, dopadlo to úplně jinak. „Mobily vytvořily úplně nové teritorium, na kterém se právě od začátku rozdávají karty,“ říká Ondřej Raška ze skupiny Miton.

Mobily přinesly personalizaci. Obchody se například učí pracovat s pozicí samotných zákazníků, kterou jim jejich telefony prozradí. Tyto technologie ovlivňují i klasické obchody. Pražský obchodní dům Kotva třeba rozmístil po budově bezdrátové majáky. Takzvané beacons sledují mobily uživatelů a dokážou jim posílat speciální nabídky, když jsou poblíž různých obchodů.

S hlubším zapojením možností mobilních telefonů experimentují i vydavatelé platebních karet. Ověření mobilní platby pomocí přední kamery, respektive klasickou selfie fotografií, už testuje MasterCard, mluví o něm šéf čínské Alibaby a svou verzi této technologie si nechal patentovat – ano, opět Amazon.

Podpořte Reportér sdílením článku