Logo

E-shopy: Češi jdou do světa

ilustrační foto Profimedia.cz

Tuzemským internetovým obchodům se v cizině daří. Expanze většinou začíná v zemích visegrádské čtyřky, speciálně na nám blízkém Slovensku – pokračuje se na Balkán, případně do dalších evropských zemí. Na americkém trhu, který se od Evropy výrazně liší, je však aktivní jen málokdo.

Devadesát procent našich příjmů je z ciziny – vypočítává marketingový šéf obchodu VašeČočky Tomáš Bártek. A podobných případů přibývá. Například Parfums.cz už hlásí pětasedmdesát procent příjmů od zahraničních zákazníků: e-shop funguje ve čtrnácti evropských zemích a proniká do zámoří.

V jiné situaci je prodejce módy ZOOT, který se teprve usazuje na Slovensku a v Rumunsku (i když další expanzi do zahraničí plánuje také): „Již na začátku tohoto roku se česká část překlopila do provozního zisku, přičemž slovenská a rumunská by se do černých čísel měly dostat příští rok,“ vysvětluje spolumajitel obchodu Oldřich Bajer.

Přenést e-shop do ciziny však není jednoduché. Nestačí jen přeložit stránky do angličtiny. Obchodníci se musí dostat zákazníkům v nové zemi pod kůži. To znamená speciální marketing a leckdy i jiné zboží.

„Z mého pohledu je pro úspěch klíčové vybrat vhodné a především lokální country manažery. V každé zemi totiž vždy soupeříme s lokální konkurencí, která má výhodu znalosti místního trhu a většinou i rychlejší dopravu k zákazníkovi,“ vysvětluje Bártek.

Odlišnosti jiného trhu lze ukázat třeba na příkladu zmíněného Rumunska. Podle Oldřicha Bajera Rumuni utratí za oblečení víc než Češi. A to navzdory polovičním příjmům.

Podpořte Reportér sdílením článku