Plástve a ufoni
10. května 2020
Reportér 05/2020 · Číslo 69Její dílo nedávno koupilo slavné pařížské Centre Pompidou, vyšel o ní článek v New York Times. Má z toho stejnou radost, jako když se může vypravit s dcerami za včelami své tety do Kasejovic u Nepomuka.
V díle Anny Hulačové se to hemží ptáky, strašidly a madonami, lze tu však najít i horníky, zemědělce, kosmonauty či ufony. Když má přiblížit povahu svých soch, zasměje se: „Vždycky mi z toho vyjdou buď romantické, nebo bestiální bytosti.“
Základy řemesla si osvojuje od dětství, její tatínek je vyhledávaný restaurátor nábytku. „Chtěl, abych mu pomáhala, když nestíhal. Učil mě hlavně vyřezávat.“ Nedávno s otcem a bratrem přichystala jako součást instalace Graceful Ride pro londýnskou galerii Kunstraum stylizovaný skateboard, na jehož intarzovanou desku použili patnáct druhů dřeva. „Včetně tátovy oblíbené třešně,“ dodává Anna.
Vyrůstala v Kasejovicích, kde má její rodina malé hospodářství. „Za domem v sadu se pase kráva s teletem, staráme se i o louky, pole a les. Mám to tam moc ráda,“ vyznává se z lásky ke kraji na pomezí Šumavy a Brd. Baví ji kombinovat přírodní a umělé materiály: dřevo, hlínu, keramiku, ale i těsto, silikon, proutí či slámu. „Poslední dobou mi vyhovuje beton. Zajímavě kontrastuje s většinou ostatních materiálů, třeba s včelími plástvemi, které taky využívám.“
Jakou fázi tvorby má nejraději? „Nejhorší je začínání. Naopak závěrečné práce jsou už klidnější, někdy až meditativní.“ Na doladění detailů používá třeba i cukrářské zdobítko s akrylovým tmelem. „S technickými vychytávkami, se kterými nejsem moc kamarád, mi naštěstí pomáhá manžel (sochař Václav Litvan, pozn. red.),“ říká absolventka pražské Akademie výtvarných umění narozená v roce 1984.
Loni její dílo s názvem Nanebevstoupení Mark 1 zakoupilo pařížské Centre Pompidou, psali o ní v New York Times. Teď se matka dvou dcer nejvíc těší za příbuznými do Kasejovic. „S tetou Zdenou budeme zase jako každé jaro dávat sochu do včel.“
Podpořte Reportér sdílením článku
Známý český fotoreportér