Seriál

Hokej ve Svatém Mořici

18 / 02 / 2017

Jeden z nejúžasnějších zimních snímků Rudolfa Brunera-Dvořáka vznikl ve Svatém Mořici někdy kolem roku 1908. Působí až mystickým dojmem: muži s hokejkami se prohánějí po ledě obklopeném horami, nejsou patrné žádné branky ani vymezení hrací plochy – tou je celá zamrzlá vodní hladina.

Jeden z nejúžasnějších zimních snímků Rudolfa Brunera-Dvořáka vznikl ve Svatém Mořici někdy kolem roku 1908. Působí až mystickým dojmem: muži s hokejkami se prohánějí po ledě obklopeném horami, nejsou patrné žádné branky ani vymezení hrací plochy – tou je celá zamrzlá vodní hladina.

Dlouhé stíny od pozdně odpoledního slunce dodávají hráčům ledního hokeje až nadpozemský ráz. Výjev jistě šlo zachytit klasicky: postavit se s fotopřístrojem zády ke slunci, odhadnout expoziční hodnoty a exponovat tak, „jak oko vidí”. Jenomže autor pracoval jinak: postavil se tak, že mu sluníčko svítilo přímo do očí a tedy i objektivu. Tím zdůraznil stíny postav hokejistů a odlesk slunečních paprsků na ledové ploše. Slunce a mraky se ocitly v roli třetího kompozičního plánu. 

Sportovní fotograf Jiří Koliš, který dlouhé roky pracoval pro časopis Stadion a kdysi sám hrál závodně hokej, k tomuto snímku říká: „Mám ho opravdu rád, dokonce jsem z něho udělal zvětšeninu synovi na zeď jeho pokoje. Atmosféru tohoto záběru asi nejlépe ocení ten, kdo někdy hrál hokej na přírodním ledu. I drobné postavy hokejistů, jejich čepice a pumpky, ale zejména hokejky z jediného kusu dřeva, kterým se říkávalo samorostky, působí úchvatně. Navíc autor mistrovsky technicky zvládl zapadající slunce v protisvětle, na svou dobu musel mít i hodně kvalitní objektiv.” 

58a707589c400e1e0d4dffad MEDIA_ITEM image
Hokej v St. Moritz, asi 1908

Expoziční čas lze odhadnout na 1/250, k tomu fotograf maximálně zaclonil. Hory jsou tudíž tmavé, z hráčů jsou vidět jen siluety a slunce má rozeznatelný kotouč. Když si uvědomíme, že fotograf pracoval bez náhledu na displeji, vyhodnocení histogramu a patrně i bez expozimetru, můžeme obdivně vydechnout: Dokonalé řemeslo! Bruner-Dvořák věděl, co chce a jak to dopadne. Výsledek však mohl vidět až po vyvolání, ustálení, vyprání a usušení negativu a zkopírování skleněné desky na papír.

Historik fotografie  Pavel Scheufler se zaměřuje na díla pořízená před rokem 1918. Pro magazín Reportér připravuje seriál  Tajemství historické fotografie. Vybírá a komentuje nejzajímavější kousky své kolekce, které zachycují mimořádné události i každodenní život. Rozhovor s ním si můžete přečíst  zde.
 
Galerie (1) Diskuze Sdílet

Autor také napsal

Mohlo by Vás zajímat