Nejbezpečnější Volvo všech dob je… Elektrické!
3. května 2024
Advertorial3. května 2024
AdvertorialVolvo je desítky let synonymem bezpečnosti, ovšem co se konstruktérům podařilo s novým vrcholným modelem EX90, překonává vše, na co jsme byli dosud zvyklí. V duchu trendu ohleduplnosti k přírodě je nejen plně elektrický, ale také při jeho výrobě a volbě materiálů výrobce zásadně omezil fosilní zdroje.
Stávající SUV Volvo XC90 se stalo díky své nebývalé popularitě pojmem a i nadále zůstává v nabídce, byť již zcela bez naftových motorů. Roli vrcholného modelu však přebírá ještě větší elektrické sedmimístné SUV nazvané EX90. Nový vůz je pro značku skutečnou revolucí a představuje to nejlepší zejména v oblastech, které pro ni znamenají nejvíc: v bezpečnosti a ekologické ohleduplnosti. Ovšem údaje jako výkon až 517 koní, dojezd na jedno nabití 600 km (a ve městě dokonce 685 km!) a nabití do 30 minut ukazují, že to rozhodně nebude zrovna nudný a odměřený seveřan…
Elektromobily mají proti konvenčním automobilům jednu zásadní výhodu: mimořádně rychlý vývoj nových technologií a možností pohonu, dobíjení či skladování energie. Nově představené až sedmimístné Volvo EX90 je nejlepším důkazem toho, kam se již dnes dostal vývoj plně elektrických modelů.
Hranatá silueta a formát čelních světlometů v podobě takzvaného Thorova kladiva jasně napovídá, že jde o Volvo, ale futuristické prvky od masky přes diodové segmenty světel až po zapuštěné kliky naznačují, že tento model míří do budoucnosti. Nejzajímavější je ovšem ten nenápadný výstupek nad čelním sklem: to je třešnička na dortu všech bezpečnostních technologií. Ukrývá se zde laserový senzor lidar, pomáhající spolu s dalšími čidly předcházet nebezpečným situacím a usnadňující překonávání dlouhých vzdáleností.
Samotný výrobce o modelu EX90 mluví jako o nejbezpečnějším Volvu všech dob, a když to prohlásí Švédové, můžeme si být jistí, že to myslí vážně. Laserový senzor snímá silnici před vozem bez ohledu na to, zda je den, či noc, a dokáže identifikovat i malé či špatně rozeznatelné objekty stovky metrů před vozidlem. Získává tak více času na to, aby mohl řidiče informovat či automaticky reagovat na riziko kolize. Lidar na palubě spolu s novou generací procesorů navíc znamená, že Volvo EX90 je jako první vůz automobilky hardwarově připraveno na budoucí autonomní řízení bez nutnosti dohledu řidiče.
Počínaje Volvem EX90 budou všechny elektromobily značky Volvo vybaveny počítačovou technologií se schopností strojového učení.
Volvo EX90 se tak s nadsázkou stává vysoce vyspělým počítačem na kolech, schopným stále se zlepšovat díky aktualizacím prostřednictvím vzdáleného přístupu. Standardní internetové připojení 5G z vozu dělá skutečně „mobilní“ zařízení, tím spíše, že na palubě je přítomen výkonný počítač Snapdragon, známý z herního prostředí. Automobil díky tomu nabízí mimořádně rychlý výpočetní výkon a kvalitní grafiku palubních displejů a head-up displeje.
Moderní technologie pomáhají i se zábavou posádky. Oblíbenou hudbu můžete streamovat ve vysoké kvalitě prostřednictvím nového audiosystému Bowers & Wilkins s funkcí Dolby Atmos a reproduktory v opěrkách hlavy. Elektrický pohon je předpokladem dokonale tichého interiéru, v němž naplno vynikne hudba 1 610W zesilovače.
Zcela nová platforma pro vrcholný elektrický model Volva obsahuje velký trakční akumulátor a buď jeden, nebo dva elektromotory. Vůz bude zpočátku dostupný ve dvoumotorové variantě s pohonem všech kol a 111kWh akumulátorem. Ve variantě Performance nabízejí výkon 380 kW (517 koní) a točivý moment 910 Nm.
Volvo si je vědomo, že zásadní vliv na životnost a ekologickou bilanci vozu má trakční akumulátor, a proto zavedlo oběhový cyklus pro články. Na konci životnosti ve voze mohou ještě dlouho sloužit: znovu v automobilech po renovaci či repasi (ta prodlouží životnost o zhruba 95 %!), články bez této možnosti se uplatní ve stacionárních úložištích. A na závěr dojde k recyklaci a využití zejména vzácných kovů pro výrobu zcela nových článků. Automobilka proto již dnes buduje globální síť devíti tzv. bateriových center, kde budou akumulátory připravovány pro další využití v souladu s oběhovým hospodářstvím.
Výrobce se chlubí, že nové Volvo EX90 obsahuje přibližně 15 % recyklované oceli, 25 % recyklovaného hliníku a také 48 kilogramů recyklovaných plastů a materiálů biologického původu. Ve výrobních závodech v USA (odtud budou vozy dodávány do ČR) a v Číně jsou již dnes solární elektrárny schopné poskytovat 100 % energie z obnovitelných zdrojů. Volvo sleduje kompletní řetězec, což se promítá například ve snížení emisí z dopravy vozů na zaoceánských lodích zásluhou pohonu palivem z obnovitelných zdrojů. Jen tento krok sníží emise CO2 o 55 000 tun ročně. To vše s cílem, aby se Volvo stalo do roku 2040 klimaticky neutrální společností.
Více na: www.volvocars.com/cz
Podpořte Reportér sdílením článku