not random 0

Moji milí… Podnikatelé řeší rodinný majetek

Nejde o jedinou příčinu, ale koronavirus k tomu určitě přispěl. Majitelé a majitelky rodinných firem v posledním roce více řeší, jak se postarají o své rodiny i o budoucnost svých podniků. Kvůli pandemickým omezením mají čas, roli hraje i zvýšené vědomí, že člověk nežije věčně. Některé rodiny si dokonce pořizují písemně vyhotovené dohody – rodinné ústavy. A na lepší časy se možná mohou těšit také obecně prospěšné aktivity.

Byznys

not random 1
not random 2

Třicet let života se zlatým prachem

Podnikání se učili za pochodu, první obchod otevřeli na místě, které se pro klenotnictví vážně nehodí. Všechny potíže postupně překonali, včetně těch současných covidových. Dnes už šperkařský byznys manželů Mlynarčíkových trvá třicet let, stejně jako jejich vztah. A do rodinné firmy už se pomalu zapojuje i další generace.

not random 3

Válka, Únor, privatizace… Sága slévárenského rodu

Příběh firmy Beneš a Lát připomíná zhuštěnou učebnici novodobé historie. Prosperita první republiky, záchrana sousedů před nuceným nasazením, zakladatel padlý na barikádách, znárodnění. Ale také polistopadový odchod „komunistického ředitele“ z firmy zabavené jeho matce. Pak privatizace, nečekané úmrtí a dnes podnikání třetí rodinné generace. O tom všem i o aktuálním dění v podniku hovoří bratři Josef a Jan Látové.

not random 4

Úřady online. Už i Česko míří do 21. století

Daňové přiznání online, sčítání lidu online, kontrola trestů za řidičské přestupky online. A v dohledné době snad i žádost o vydání nového řidičáku a další úřední úkony bez nutnosti navštívit úřad a čekat s pořadovým číslem na volnou přepážku. České úřady se zřejmě pomalu, ale přece jen začínají posouvat do jedenadvacátého století.

not random 5

Muž, žena, knihy a osm dětí k tomu

Tereza a Juraj Horváthovi jsou tak trochu superhrdinové. Už přes dvacet let provozují nakladatelství Baobab a každoročně organizují festival Tabook. Iniciovali vznik Nadace Miroslava Šaška, která finančně podporuje umělce. Pořádají výstavy. A do toho všeho se starají o osm dětí.

Byznys
not random 6

Petr Kellner: Chtěl bych, aby byli lidé na mou firmu pyšní

Co byste chtěl, aby si jednou lidé pamatovali, když se řekne jméno Petr Kellner? Tato otázka padla na závěr rozhovoru, který jsme s Petrem Kellnerem vedli na sklonku jara 2007. Podnikatel, který nyní zahynul při havárii helikoptéry v aljašských horách, tehdy vyslovil přání, aby byla PPF vnímána jako úspěšná evropská firma. „Ale je to těžké, protože nic neprodukujeme – třeba boty, auta a podobně,“ říkal.

not random 7

Bankou roku Česká spořitelna, ceny vozil kurýr Janek Rubeš

Nejlepším bankovním domem roku 2020 byla vyhlášena Česká spořitelna, porota ocenila její reakci na koronavirovu krizi. Pojišťovnou roku 2020 byla vyhlášena Generali Česká pojišťovna. Bankéřem roku se stal šéf spořitelny Tomáš Salomon, pojišťovákem roku pak Martin Žáček, šéf Uniqa pojišťovny. Ceny vítězům vozil Janek Rubeš na nákladním bicyklu.

not random 8

Krize nás nasměrovaly do luxusních dveří

Ekonomická krize před deseti lety přiměla firmu Sapeli, aby přemýšlela o změně dosavadního zaměření. Ta současná, covidová, jí má podle předsedy představenstva Dušana Vrtala pomoci, aby se pevně usadila v segmentu luxusních dveří. Rozhovor o potřebě změn, pomalých úřednících i o třech zrozeních jedné jediné továrny.

not random 9

Zaplatíme, až se bude opravdu jezdit

Dálnice mezi Příbramí a Pískem vznikne jako soukromá investice. Stát za ni bude platit až podle toho, jak bude v provozu. Sněmovna odsouhlasila průlomový silniční projekt ve spolupráci veřejného a soukromého sektoru. Pokud se osvědčí, mohl by se tento způsob budování rozšířit i na další významné dopravní stavby.

not random 10

Byty mizí pod rukama

Zájem o nákup nových bytů láme v posledních měsících rekordy, u rekreačních objektů je to skok ještě výraznější. Povolování nových staveb se v časech home office opět zpomalilo. Developeři se i tak snaží uvádět na trh další bytové projekty, aby vyšli zvýšené poptávce vstříc. Pokud se ovšem podmínky na rezidenčním trhu významně nezmění, bude i nadále bytů nedostatek.

not random 11

Montovny jsou v Česku nedotknutelné, a to i během epidemie

Matematik a dramatik René Levínský se poslední rok věnuje modelům o šíření epidemie a dopadům protiepidemických opatření na lidské chování. Zásadní chyba se podle něj stala už na podzim, kdy se epidemie vymkla kontrole. Neexistuje zde také respektovaná instituce věnující se ochraně veřejného zdraví a toxická je podle něj i role lobbistů brojících za montovny.

not random 12

Rodina chce pokoj navíc, ne novou hypotéku

Lidé v koronavirové situaci začali mnohem více spořit, nemají za co utrácet a chtějí větší rezervy, říká Libor Vošický, šéf Stavební spořitelny ČS. Krizová situace spolu s růstem cen bytů podle něj nabízí příležitost ke změnám v přístupu k bydlení. Města budou muset přemýšlet o bytech pro důležité profese, finanční ústavy zase o lepších službách pro své zákazníky.

not random 13

Digitální raketa

Tržby internetových obchodů stouply o více než čtvrtinu a atakují hranici 200 miliard korun. O desítky procent vzrostl objem přenášených dat u operátorů. Raketově roste online prodej potravin i dovážka hotových jídel. Platby na internetu poskočily rychle kupředu. Rok strávený v opakovaných uzavírkách výrazně proměnil i svět byznysu.

not random 14

Jakmile to půjde, chceme hotely otevřít lidem ze sousedství

Patnáct českých hotelů – na Šumavě či v Krkonoších, další v Mariánských Lázních, největší pak v Praze a v Brně. To je síť společnosti OREA Hotels & Resorts, která chce své městské hotely víc otevřít do ulice. „Přijde mi až nepochopitelné, jak se hotelnictví téhle možnosti v minulosti zbavilo. Proč by hotely měly sloužit jen hostům, kteří v nich přespávají?“ říká Gorjan Lazarov, ředitel této největší české hotelové značky.

not random 15
not random 16

Zlatá horečka. Obchody roku 2020

Koronavirový rok zatřásl poměry v byznysu. Zatímco jedni horko těžko zachraňovali své podniky, druzí využili příležitosti a vyrazili dobývat nová teritoria. Tentokrát se hlavní pozornost velkých českých hráčů neobracela na východ, jak tomu bylo ještě před pár lety, ale opačným směrem, na západ Evropy i do Ameriky. Živo bylo i v české kotlině. Přečtěte si příběhy nejzajímavějších transakcí loňského roku.

not random 17

V krizi jsme narostli brutálním tempem

Covidový otřes postihl příjmy poradenské skupiny Partners jen na tři týdny. Celkově zaznamená výrazný růst tržeb. Hlavně jí ale krize přihrála další lidi. „V poradenském byznysu jsme narostli o čtyři sta lidí, to je brutální tempo,“ říká šéf Partners Petr Borkovec, jehož skupina právě rozjíždí penzijní fondy s největším investičním správcem světa a začíná chystat vlastní banku.

not random 18

Média dostala těžkou ránu, potřebují pomoc

Řada států vsadila v covidové krizi na důkladné informační kampaně. „Tím na jedné straně pomohli médiím, ale hlavně dobře informovali obyvatelstvo. U nás je v tomto směru situace tristní,“ říká Daniel Sedláček, matador českého rádiového byznysu a většinový vlastník skupiny Media Bohemia.

not random 19

Bez splátek i bez dotyku

Ještě rychlejší přechod k internetovému, a především mobilnímu bankovnictví. Využití odkladů splátek úvěrů v období nejistoty. A zároveň velký nárůst zájmu o hypotéky podpořený příznivými úrokovými sazbami. To jsou hlavní trendy českého bankovnictví v roce, který už dvakrát převrátil chod české ekonomiky i život většiny z nás vzhůru nohama.

not random 20

Družstevní burgery z bělčického tuzexu

Na jižním okraji Brd mrholí, před prodejnou přesto stojí fronta. Lidé čekají trpělivě a v uctivých vzdálenostech. Z okresky, která spojuje Blatnou a Březnici, odbočují k parkovišti lemovanému nově vysazenými stromy a reklamními vlajkami další auta. Dva zaměstnanci družstva rozkládají stříšku, aby zvětšující se hlouček nemusel moknout.

not random 21

Povýšit lokální pivo, prorazit na trhu s colou. To je umění reklamy

Hlavní cenu v soutěži o nejefektivnější reklamu roku vyhrál hackathon k dálničním známkám. Porota rozdala sedm dalších zlatých medailí, například za kampaně na Radegast, Royal Crown Colu, Starobrno, Vodafone či Českou spořitelnu. Jak se reklamy hodnotí a jak těžké je prorazit v některých kategoriích říká v rozhovoru Ondřej Novák z Asociace mediálních agentur (ASMEA), projekt manažer soutěže Effie.

not random 22
not random 23

Pánvičkový národ vylepšil své kuchyně

Lidé v Česku letos výrazně investovali do svých kuchyní a jídelen. „Na jaře jsme měli odbyt skoro jako ve vánoční sezoně,“ říká Miloš Staněk, spolumajitel firmy prodávající špičkové kuchyňské vybavení. Český trh podle něj dorostl k zájmu o kvalitní nádobí a porcelán – a covidová situace to jen zvýraznila v tom, že se doma vaří častěji než obvykle.

not random 24

Jak ochránit peníze? Nejlepší obrana je útok

Strach ze ztráty prý bývá silnější než touha vydělat. Podle expertů ovšem i v komplikovaných dobách nejlépe ochráníme své prostředky tím, že se je pokusíme zhodnotit. Využít lze akcie, nemovitosti nebo třeba zlato. Koronavirová krize navíc podtrhla potřebu individuálního spoření na stáří: vysoké státní dluhy a absence promyšlené důchodové politiky totiž příliš jiných možností nedávají.

not random 25

Dobré bydlo

Dokonce i drsný rok 2020 má své ekonomické vítěze. Patří k nim ti, kteří podnikají v oblastech spojených s bydlením. Lidé v Česku letos výrazně investují do vybavení a rekonstrukce svých domácností, lepších spotřebičů a nábytku, či dokonce celých nových bytů. Útraty z cest, restaurací a zábavy se tak přesunuly do kuchyní, ložnic a obýváků.

not random 26

Pane řediteli, jak se sjíždí osmitisícovka?

Je mužem dvou tváří. Coby manažer stojí Benedikt Böhm už sedmnáct let za koncepty outdoorové značky Dynafit, jejíž obrat se zmnohonásobil. Současně je jedním z nejvýraznějších mužů světového skialpinismu, tedy jeho extrémní podoby: sportu, v němž se při vysokohorských expedicích dostáváte s lyžemi na nohou na pokraj fyzických i psychických sil. „Beni“ Böhm má na svém kontě světové rekordy ze zdolávání nejvyšších hor světa.

not random 27

Když v domácí kuchyni jiskří michelinské hvězdičky

V roce 1999 uvedla značka Gaggenau na trh vůbec první kombinovanou parní troubu pro domácí použití. I amatérští kuchaři tak mohli začít vařit v páře, péct, grilovat i gratinovat – tedy využívat metody vaření, které byly do té doby možné pouze v profesionálních kuchyních.

Byznys
not random 28

Od příštího roku půjdou některé spotřebiče opravit snadněji

Honzu Charváta štvalo, že se vyhazují věci, a to i takové, které by se daly používat dál. V roce 2015 proto založil databázi opravářů a servisů Opravárna.cz. K myšlence hned nevyhazovat, ale pokusit se opravit příští rok dopomůže i nová evropská norma, která ukládá firmám povinnost dodávat na trh náhradní díly po dobu deseti let. Výrobky také půjdou snadněji rozebrat. Zatím to bude platit jen u bílého elektra, i tak je to ale krok k tomu být k naší planetě zase o trochu šetrnější.

not random 29

Na skoncování s cigaretami nikdy nebyla lepší doba, shodují se uprostřed pandemie odborníci

Lékařská veřejnost při příležitosti Mezinárodního nekuřáckého dne znovu poukázala na fakt, že užívání cigaret si každý rok vyžádá ve světě až osm milionů lidských životů. V době pandemie COVID-19 význam tohoto dne dostává specifický náboj. Virus totiž způsobuje u kuřáků vážnější komplikace, což vede k častějším hospitalizacím a přetěžování zdravotnického systému. Odborníci se shodují: pokud jste uvažovali, že s kouřením skončíte, udělejte to právě teď!

Byznys
not random 30

Neviditelný odsavač. Další zázrak od Siemense

Elegantní, neruší konverzaci, přitom mimořádně výkonný. A když ho nepotřebujete, prostě zmizí. Ne, řeč není o ideálním partnerovi, ale o nejnovějším modelu zápustných odsavačů se skleněným panelem. Díky technologii Guided Air nabízejí digestoře Siemens odsávání, o jakém se našim předkům ani nezdálo.

Byznys
not random 31

Pan Hračička z Bílovic: Blbě se s tím jelo…

Stará se o to, aby byla nádraží hezčí. Stavby od jeho firmy jsou v Česku i v cizině, od Varšavy po španělskou Murcii. Navrhuje a vyrábí zahradní nábytek, vytvořil nový design lyží. A aby se dalo dobře spát v dodávce, strávil čtyři roky vymýšlením co nejlepší obytné vestavby. „Když chceme dělat, co nás baví, musíme si na to vydělat tím, že to někdo koupí,“ říká designér a podnikatel Radek Hegmon.

not random 32

Horké chvíle autobyznysu

I když automobilový průmysl v Evropě utrpěl v důsledku koronaviru těžký zásah, mnohem horší než při globální krizi po roce 2008, objevily se i dobré zprávy. V Česku se automobilový sektor propadl hodně, ve srovnání s jinými zeměmi si však nevedl tak zle. Prodejci zdokonalovali online obchodování, na trhu byli vedle mnoha poražených i vítězové a léto vypadalo slibně. Na začátku podzimu se čekalo na to, jak situaci ovlivní druhá vlna pandemie.

not random 33

Nulový odpad na skládku? Nejde o utopii ukazuje strategie Tesco

Obaly hrají důležitou roli při ochraně výrobků a v případě potravin také pomáhají předcházet zbytečnému plýtvání. Odpad z obalů, zejména plastů, který se nerecykluje, představuje značnou zátěž pro životní prostřední. Tím spíše, že až čtyřicet procent poptávky po plastech v Evropě souvisí právě s výrobou obalů. To si uvědomuje i společnost Tesco, která se na snižování potravinového odpadu dlouhodobě soustředí a nyní se zaměřila i na udržitelnost obalových materiálů.

Byznys
not random 34

... a tak jsem jel pečovat o paláce a Beethovena

Je potomkem slavného šlechtického rodu, který vadil nacistům i komunistům. Sám se ovšem považuje především za podnikatele v kulturním a turistickém byznysu. Jen tak můžeme zajistit dlouhodobý rozvoj památek a uměleckých sbírek, říká William Lobkowicz, muž, který se narodil v Americe, ale už třicet let pracuje v Česku na záchraně a zvelebování rodového dědictví.

not random 35

Každý bojuje, jak jen umí

Uzavírání hranic a strach z nákazy sráží veškerý byznys spojený s cestováním a dopravou. Letecká doprava zažívá z finančního hlediska mimořádně těžké období ve své stoleté historii. Aerolinky šetří, propouštějí, ale zároveň zrychlují inovace, přecházejí třeba na modernější letadla. S poklesem zájmu se musí vyrovnávat i veřejná doprava, zvlášť v Praze. Některé cestovní kanceláře hledají pomoc v cizině.

not random 36

Haló, tady ČEZ

Máloco ilustruje chaos a nekoncepčnost současné politické scény tak přiléhavě jako dění na telekomunikačním trhu. Posledním dějstvím je snaha polostátního energetického kolosu ČEZ stát se čtvrtým mobilním operátorem, která má zjevnou podporu státu. Proč má ČEZ najednou takový zájem? Souvisí to snad s plány na rozšíření jaderné energetiky? V analytickém textu o tom píše novinář, který se tématem dlouhodobě zabývá.

not random 37

Hip, hip, hybrid! Nebo ne?

Před dvaceti lety naplno vstoupilo do světa kouzlo hybridního pohonu. Zasloužila se o to revoluční Toyota Prius, která navzdory vyšší ceně očarovala hvězdy Hollywoodu i řadu evropských zákazníků. Hybridní pohon prokázal své výhody, až dospěl do současné fáze, kdy je mnohými považován za ideální řešení na cestě k drahým elektromobilům. Automobilky vyvíjejí nové hybridy, vylepšují a inovují. Problémem ovšem je, že zákazníci po nich zrovna moc neprahnou.

<< NOVĚJŠÍ STARŠÍ >>