not random 0

Startupy: Nepřítel zaměřen… Pal! Kouzlo virtuální stíhačky

Nejdražší čipy, nejpokročilejší displeje i kamery. Pražská firma vyvíjí simulace pro tréninky špičkových stíhacích pilotů. Létání ve virtuální realitě už je tak pokročilé, že se zdá být téměř k nerozeznání od skutečnosti. A to není všechno. Společnost VRgineers nyní pracuje na technologii mixované reality, tedy propojení reálného světa s tím virtuálním. Toto je první z příběhů českých startupů, které pro magazín Reportér napsali autoři odborného magazínu CzechCrunch.

Byznys

not random 1

Kupujte pozemky ve virtuálních říších

Život ve virtuální realitě si většina představí jako z filmu Matrix: podobné kultovní sci-fi ovšem v povědomí široké veřejnosti spadají do kategorie vzdálené budoucnosti. Jenže vývojářské společnosti už dnes provozují virtuální kontinenty a stále posouvají hranice toho, co znamená „realita“. V těchto digitálních říších lidé pracují, staví domy a setkávají se s přáteli. A také nakupují pozemky a přicházejí o ně, vydělávají či prodělávají peníze.

not random 2

Startupy jsou sexy. Lákají nové hráče

K tradičním investorům do začínajících technologických firem se přidávají další. Do podpory a rozvoje startupů se zapojují bankovní domy. Velký plán na podporu firem v sedmi vybraných odvětvích si přichystala i státní agentura CzechInvest, která chce podpořit až tři sta různých projektů.

not random 3

Startupy: Nejlaskavější. Nový plán, jak opět dobýt Ameriku

Postavit byznys na podpoře pro neziskový sektor může vypadat jako bláhový nápad. Až do chvíle, než si uvědomíte, že se v americkém „nezisku“ otočí 450 miliard dolarů ročně. David Semerád před časem rozjel úspěšnou vývojářskou firmu STRV a pak předal otěže kolegům. Nyní chce uspět v Americe znovu – modernizací nadačního provozu. Jeho služba se jmenuje Kindest, tedy „Nejlaskavější“.

not random 4

Startupy: Kalhotkami pro lepší svět

Spojení moderních technologií, vývoje v Česku a zdejší textilní výroby přivedlo na svět spodní prádlo, které se stalo novou menstruační pomůckou. Značka Snuggs, založená mladou podnikatelkou a mladým podnikatelem, vydělala během dvou let miliony. Startup rozšiřuje ženám možnost výběru, svou komunikací boří tabu – a oslovuje zákaznice, které myslí na ekologii. Pratelné menstruační kalhotky jsou totiž velmi šetrné k životnímu prostředí.

not random 5

I Rohlík budete mít rádi. Po celé Evropě…

Přes deset let stál v čele marketingu Air Bank, od května je marketingovým šéfem celé Rohlik Group, které má pomoci v rychlé mezinárodní expanzi. „Chceme si ukousnout podíl na evropském trhu potravin, který má hodnotu téměř dvou bilionů eur,“ říká Jakub Petřina a je přesvědčen, že díky skvělým technologiím k tomu má Rohlík lepší předpoklady než ostatní.

not random 6

Digitalizace je nástroj, nemůže nahradit cíl

„Digitalizovaná tupost je pořád stejně zhoubná,“ říká ekonom Mojmír Hampl, šéf poradců pro finanční sektor ve společnosti KPMG a jeden ze spoluautorů Manifestu 121. Zdůrazňuje, že technologický pokrok není samospasitelný a nemůže nahradit skutečné cíle v byznysu ani v životě.

Byznys
not random 7

Světlo na konci tunelu?

Automobilový trh se pomalu vzpamatovává z loňského šoku. Výroba i prodej vozů v Česku, které je na automobilovém sektoru výrazně závislé, se sice zatím zdaleka nevrátily na předloňské hodnoty, ale mezi manažery panuje mírný optimismus. Je zde ovšem nový problém, který může být podobně složitý jako pandemie: nedostatek polovodičů na světovém trhu, jenž dokonce na jaře vedl k odstávce v jedné z českých továren.

not random 8
not random 9

Tomáš Salomon: Nemůžeme nechat třetinu lidí napospas osudu

Proměna školství, transformace ekonomiky, reforma státní správy a posílení společenské odolnosti a soudržnosti. To by měly být podle šéfa České spořitelny Tomáše Salomona hlavní cíle pro postcovidové období. Jeden z klíčových mužů české ekonomiky a člen NERV také vysvětluje, proč je podle něj pomoc sociálně ohroženým nejen správná, ale i výhodná.

not random 10

Pere i suší: dva v jednom a ještě víc

Toužíte po samostatné sušičce prádla, kterou všichni tak vychvalují, ale vy pro ni nemáte místo? I v menší domácnosti si nyní můžete dopřát kompletní péči o prádlo díky kombinaci pračky se sušičkou značky Siemens. Má i řadu dalších užitečných funkcí, prádlo vám například předžehlí.

Byznys
not random 11

Moji milí… Podnikatelé řeší rodinný majetek

Nejde o jedinou příčinu, ale koronavirus k tomu určitě přispěl. Majitelé a majitelky rodinných firem v posledním roce více řeší, jak se postarají o své rodiny i o budoucnost svých podniků. Kvůli pandemickým omezením mají čas, roli hraje i zvýšené vědomí, že člověk nežije věčně. Některé rodiny si dokonce pořizují písemně vyhotovené dohody – rodinné ústavy. A na lepší časy se možná mohou těšit také obecně prospěšné aktivity.

not random 12
not random 13

Třicet let života se zlatým prachem

Podnikání se učili za pochodu, první obchod otevřeli na místě, které se pro klenotnictví vážně nehodí. Všechny potíže postupně překonali, včetně těch současných covidových. Dnes už šperkařský byznys manželů Mlynarčíkových trvá třicet let, stejně jako jejich vztah. A do rodinné firmy už se pomalu zapojuje i další generace.

not random 14

Válka, Únor, privatizace… Sága slévárenského rodu

Příběh firmy Beneš a Lát připomíná zhuštěnou učebnici novodobé historie. Prosperita první republiky, záchrana sousedů před nuceným nasazením, zakladatel padlý na barikádách, znárodnění. Ale také polistopadový odchod „komunistického ředitele“ z firmy zabavené jeho matce. Pak privatizace, nečekané úmrtí a dnes podnikání třetí rodinné generace. O tom všem i o aktuálním dění v podniku hovoří bratři Josef a Jan Látové.

not random 15

Úřady online. Už i Česko míří do 21. století

Daňové přiznání online, sčítání lidu online, kontrola trestů za řidičské přestupky online. A v dohledné době snad i žádost o vydání nového řidičáku a další úřední úkony bez nutnosti navštívit úřad a čekat s pořadovým číslem na volnou přepážku. České úřady se zřejmě pomalu, ale přece jen začínají posouvat do jedenadvacátého století.

not random 16

Muž, žena, knihy a osm dětí k tomu

Tereza a Juraj Horváthovi jsou tak trochu superhrdinové. Už přes dvacet let provozují nakladatelství Baobab a každoročně organizují festival Tabook. Iniciovali vznik Nadace Miroslava Šaška, která finančně podporuje umělce. Pořádají výstavy. A do toho všeho se starají o osm dětí.

not random 17

Petr Kellner: Chtěl bych, aby byli lidé na mou firmu pyšní

Co byste chtěl, aby si jednou lidé pamatovali, když se řekne jméno Petr Kellner? Tato otázka padla na závěr rozhovoru, který jsme s Petrem Kellnerem vedli na sklonku jara 2007. Podnikatel, který nyní zahynul při havárii helikoptéry v aljašských horách, tehdy vyslovil přání, aby byla PPF vnímána jako úspěšná evropská firma. „Ale je to těžké, protože nic neprodukujeme – třeba boty, auta a podobně,“ říkal.

not random 18

Bankou roku Česká spořitelna, ceny vozil kurýr Janek Rubeš

Nejlepším bankovním domem roku 2020 byla vyhlášena Česká spořitelna, porota ocenila její reakci na koronavirovu krizi. Pojišťovnou roku 2020 byla vyhlášena Generali Česká pojišťovna. Bankéřem roku se stal šéf spořitelny Tomáš Salomon, pojišťovákem roku pak Martin Žáček, šéf Uniqa pojišťovny. Ceny vítězům vozil Janek Rubeš na nákladním bicyklu.

not random 19

Krize nás nasměrovaly do luxusních dveří

Ekonomická krize před deseti lety přiměla firmu Sapeli, aby přemýšlela o změně dosavadního zaměření. Ta současná, covidová, jí má podle předsedy představenstva Dušana Vrtala pomoci, aby se pevně usadila v segmentu luxusních dveří. Rozhovor o potřebě změn, pomalých úřednících i o třech zrozeních jedné jediné továrny.

not random 20

Zaplatíme, až se bude opravdu jezdit

Dálnice mezi Příbramí a Pískem vznikne jako soukromá investice. Stát za ni bude platit až podle toho, jak bude v provozu. Sněmovna odsouhlasila průlomový silniční projekt ve spolupráci veřejného a soukromého sektoru. Pokud se osvědčí, mohl by se tento způsob budování rozšířit i na další významné dopravní stavby.

not random 21

Byty mizí pod rukama

Zájem o nákup nových bytů láme v posledních měsících rekordy, u rekreačních objektů je to skok ještě výraznější. Povolování nových staveb se v časech home office opět zpomalilo. Developeři se i tak snaží uvádět na trh další bytové projekty, aby vyšli zvýšené poptávce vstříc. Pokud se ovšem podmínky na rezidenčním trhu významně nezmění, bude i nadále bytů nedostatek.

not random 22

Montovny jsou v Česku nedotknutelné, a to i během epidemie

Matematik a dramatik René Levínský se poslední rok věnuje modelům o šíření epidemie a dopadům protiepidemických opatření na lidské chování. Zásadní chyba se podle něj stala už na podzim, kdy se epidemie vymkla kontrole. Neexistuje zde také respektovaná instituce věnující se ochraně veřejného zdraví a toxická je podle něj i role lobbistů brojících za montovny.

not random 23

Rodina chce pokoj navíc, ne novou hypotéku

Lidé v koronavirové situaci začali mnohem více spořit, nemají za co utrácet a chtějí větší rezervy, říká Libor Vošický, šéf Stavební spořitelny ČS. Krizová situace spolu s růstem cen bytů podle něj nabízí příležitost ke změnám v přístupu k bydlení. Města budou muset přemýšlet o bytech pro důležité profese, finanční ústavy zase o lepších službách pro své zákazníky.

not random 24

Digitální raketa

Tržby internetových obchodů stouply o více než čtvrtinu a atakují hranici 200 miliard korun. O desítky procent vzrostl objem přenášených dat u operátorů. Raketově roste online prodej potravin i dovážka hotových jídel. Platby na internetu poskočily rychle kupředu. Rok strávený v opakovaných uzavírkách výrazně proměnil i svět byznysu.

not random 25

Jakmile to půjde, chceme hotely otevřít lidem ze sousedství

Patnáct českých hotelů – na Šumavě či v Krkonoších, další v Mariánských Lázních, největší pak v Praze a v Brně. To je síť společnosti OREA Hotels & Resorts, která chce své městské hotely víc otevřít do ulice. „Přijde mi až nepochopitelné, jak se hotelnictví téhle možnosti v minulosti zbavilo. Proč by hotely měly sloužit jen hostům, kteří v nich přespávají?“ říká Gorjan Lazarov, ředitel této největší české hotelové značky.

not random 26
not random 27

Zlatá horečka. Obchody roku 2020

Koronavirový rok zatřásl poměry v byznysu. Zatímco jedni horko těžko zachraňovali své podniky, druzí využili příležitosti a vyrazili dobývat nová teritoria. Tentokrát se hlavní pozornost velkých českých hráčů neobracela na východ, jak tomu bylo ještě před pár lety, ale opačným směrem, na západ Evropy i do Ameriky. Živo bylo i v české kotlině. Přečtěte si příběhy nejzajímavějších transakcí loňského roku.

not random 28

V krizi jsme narostli brutálním tempem

Covidový otřes postihl příjmy poradenské skupiny Partners jen na tři týdny. Celkově zaznamená výrazný růst tržeb. Hlavně jí ale krize přihrála další lidi. „V poradenském byznysu jsme narostli o čtyři sta lidí, to je brutální tempo,“ říká šéf Partners Petr Borkovec, jehož skupina právě rozjíždí penzijní fondy s největším investičním správcem světa a začíná chystat vlastní banku.

not random 29

Média dostala těžkou ránu, potřebují pomoc

Řada států vsadila v covidové krizi na důkladné informační kampaně. „Tím na jedné straně pomohli médiím, ale hlavně dobře informovali obyvatelstvo. U nás je v tomto směru situace tristní,“ říká Daniel Sedláček, matador českého rádiového byznysu a většinový vlastník skupiny Media Bohemia.

not random 30

Bez splátek i bez dotyku

Ještě rychlejší přechod k internetovému, a především mobilnímu bankovnictví. Využití odkladů splátek úvěrů v období nejistoty. A zároveň velký nárůst zájmu o hypotéky podpořený příznivými úrokovými sazbami. To jsou hlavní trendy českého bankovnictví v roce, který už dvakrát převrátil chod české ekonomiky i život většiny z nás vzhůru nohama.

not random 31

Družstevní burgery z bělčického tuzexu

Na jižním okraji Brd mrholí, před prodejnou přesto stojí fronta. Lidé čekají trpělivě a v uctivých vzdálenostech. Z okresky, která spojuje Blatnou a Březnici, odbočují k parkovišti lemovanému nově vysazenými stromy a reklamními vlajkami další auta. Dva zaměstnanci družstva rozkládají stříšku, aby zvětšující se hlouček nemusel moknout.

not random 32

Povýšit lokální pivo, prorazit na trhu s colou. To je umění reklamy

Hlavní cenu v soutěži o nejefektivnější reklamu roku vyhrál hackathon k dálničním známkám. Porota rozdala sedm dalších zlatých medailí, například za kampaně na Radegast, Royal Crown Colu, Starobrno, Vodafone či Českou spořitelnu. Jak se reklamy hodnotí a jak těžké je prorazit v některých kategoriích říká v rozhovoru Ondřej Novák z Asociace mediálních agentur (ASMEA), projekt manažer soutěže Effie.

not random 33
not random 34

Pánvičkový národ vylepšil své kuchyně

Lidé v Česku letos výrazně investovali do svých kuchyní a jídelen. „Na jaře jsme měli odbyt skoro jako ve vánoční sezoně,“ říká Miloš Staněk, spolumajitel firmy prodávající špičkové kuchyňské vybavení. Český trh podle něj dorostl k zájmu o kvalitní nádobí a porcelán – a covidová situace to jen zvýraznila v tom, že se doma vaří častěji než obvykle.

not random 35

Jak ochránit peníze? Nejlepší obrana je útok

Strach ze ztráty prý bývá silnější než touha vydělat. Podle expertů ovšem i v komplikovaných dobách nejlépe ochráníme své prostředky tím, že se je pokusíme zhodnotit. Využít lze akcie, nemovitosti nebo třeba zlato. Koronavirová krize navíc podtrhla potřebu individuálního spoření na stáří: vysoké státní dluhy a absence promyšlené důchodové politiky totiž příliš jiných možností nedávají.

not random 36

Dobré bydlo

Dokonce i drsný rok 2020 má své ekonomické vítěze. Patří k nim ti, kteří podnikají v oblastech spojených s bydlením. Lidé v Česku letos výrazně investují do vybavení a rekonstrukce svých domácností, lepších spotřebičů a nábytku, či dokonce celých nových bytů. Útraty z cest, restaurací a zábavy se tak přesunuly do kuchyní, ložnic a obýváků.

not random 37

Pane řediteli, jak se sjíždí osmitisícovka?

Je mužem dvou tváří. Coby manažer stojí Benedikt Böhm už sedmnáct let za koncepty outdoorové značky Dynafit, jejíž obrat se zmnohonásobil. Současně je jedním z nejvýraznějších mužů světového skialpinismu, tedy jeho extrémní podoby: sportu, v němž se při vysokohorských expedicích dostáváte s lyžemi na nohou na pokraj fyzických i psychických sil. „Beni“ Böhm má na svém kontě světové rekordy ze zdolávání nejvyšších hor světa.

<< NOVĚJŠÍ STARŠÍ >>