not random 0

Jak mohou počítačoví hráči urychlit vývoj vakcíny

Jde o největší jednorázový dar v dějinách tuzemských korporací. Antivirová společnost Avast věnovala na vývoj a výzkum spojený s nemocí covid-19 celkem 25 milionů dolarů, tedy víc než 600 milionů korun. Podrobnosti přibližuje technický ředitel společnosti Michal Pěchouček, který mluví i o vlivu epidemie na rozvoj umělé inteligence a kybernetickou bezpečnost.

Byznys

not random 1

Lojínové z Lokte, jejich piva a selata

Čtyři druhy vlastního nepasterizovaného piva na čepu, selata pečená speciální metodou, pivovici čili destilát z piva a další lahůdky nabízí podnik ve starobylém městečku na kopci obklopeném řekou Ohří a lesy. Pivovar Svatý Florian patří rodině Lojínů, která v malebném Lokti vlastní také hotely. Jindy jej hojně navštěvují zahraniční turisté, dnes je příkladem podniku, jenž se vyrovnává s krizí – a jehož majitelé neztrácejí optimismus.

not random 2

Zákazníků v krizi přibylo. Kytary míří k miliardě

Poznáte to na první pohled, i kdyby o tom sami nemluvili. Tihle dva muži se svou prací opravdu baví. „Nechceme z firmy vyždímat co největší zisk. Důležité je, aby se u nás dobře cítili zaměstnanci i naši zákazníci,“ říkají Jan Pils a Vladimír Myslík, majitelé hudebního obchodu Kytary.cz, který se rozkročil už do deseti zemí a obratem se blíží k miliardě korun.

not random 3

Kamera. Klapka. Snažíme se...

Česká kina a místní filmový průmysl se potýkají s tvrdými dopady koronaviru. V červnu se mnozí lidé stále báli chodit do kin, ale situace se velmi zvolna zlepšovala. Provozovatelé současně vymýšleli, jak diváky přilákat – třeba promítáním venku. Pomalu, ale přece se také začaly vracet zahraniční filmové produkce, které před pandemií přinášely do země miliardy korun ročně.

not random 4

Za rok lidem ty emoce vrátíme…

Jaro mělo být klubové, léto festivalové tak jako vždycky. V Česku se čekala mimořádně dobrá sezona. Pak ale přilétl koronavirus a všechno zamrzlo. Ti, co se živí stavbou festivalového zázemí, museli začít kácet stromy či renovovat zahrady. Kapely pořádaly videokoncerty. Někteří bojují o přežití – těší je ale, že jen málo z těch, kteří si koupili lístky na letošní festivaly, si nechalo vrátit peníze: chtějí přijet příští rok.

not random 5

Roman Vaněk: Dopady viru na gastronomii? Restaurace čistě online a více české kuchyně

Chce-li vláda pomoci gastronomii, ať snad nedělá nic, hlavně ať nevydává nejasná nařízení – říká uznávaný expert v oboru Roman Vaněk. Nouzový stav kvůli viru měl na odvětví tvrdé dopady, ale na druhé straně ho také transformuje, například se rozvine sektor „podniků bez hostů“, v nichž se bude jídlo objednávat pouze online a rozvážet. Pražský kulinářský institut, který spolu s manželkou Janou založil a který je znám též jako Prakul, musel v březnu přestat organizovat kurzy vaření, obnovit je mohl až v květnu. Dobu karantény v něm využili k přípravě další kuchařky.

not random 6

Krize nás nakopne!

Některým dala koronavirová pandemie křídla a nakopla je k prudkému růstu, jiným výrazně zkomplikovala jejich plány a sny. Dopady pandemie ale cítili mezi mladými technologickými firmami téměř všichni. V budoucnu to mohou mít těžší se sháněním peněz, ale digitalizace všech a všeho jim zároveň otevírá obrovské možnosti.

not random 7

Jak vydělat v době covidové

Světem otřásla pandemie a čeští miliardáři využili nízkých cen k velkým nákupům. Obchodní řetězce, doly, a dokonce i královská pošta… Co však mají dělat drobnější investoři? Je dobré vsadit na americké akcie, které jsou stále docela levné? Mají věřit české koruně? Vyplatí se investovat do nemovitostí, o něž už je po dočasném poklesu opět zájem? Recepty jsou různé, bez výjimky však platí, že je třeba myslet na bezpečné rezervy.

not random 8

Zavření hranic bylo drahé. Pro nás i pro stát

Cigarety nikdy nekouřil, a přesto už dvacet let dělá manažera v tabákovém průmyslu. Od ledna je Štěpán Michlíček (45) šéfem koncernu British American Tobacco pro Česko a Slovensko. V rozhovoru popisuje, jak stát přišel po zavření hranic o miliardy, i to, že by bylo rozumné více zdanit „nové formy“ užívání nikotinu.

not random 9

Velké plány. Ale za co?

Jak zaplatit plánovanou zásadní rekonstrukci domu, a k tomu navíc vyřešit výpadek financí v rodině v důsledku nečekané vážné nemoci? Podobný problém, jen v nepopsatelně větším měřítku, teď řeší evropská politika. Start plánu na dlouhodobé ozdravení životního prostředí v Evropě se totiž potkal s pandemií koronaviru.

not random 10

Opravdu velice nejistá sezona

Urychlí pandemie koronaviru přechod k elektromobilům, nebo jej naopak oddálí? Zlevní auta kvůli malé poptávce, nebo naopak zdraží? Jisté je, že automobilové odvětví tvořící důležitou součást hospodářství se kvůli viru kombinovanému s novými ekologickými pravidly dostává do, mírně řečeno, velmi turbulentních časů. A dost možná se rozhoduje o tom, jak bude obor vypadat za deset let.

Byznys
not random 11
not random 12

Z krize rovnou do výprodeje

„Tomu někdo říká účinná pomoc?“ ptá se Ladislav Blažek, majitel stejnojmenné značky a sítě obchodů s pánskými obleky, když popisuje absurdity vládních opatření, která by teoreticky měla pomoci podnikatelům. Dopad pandemie na jeho podnikání byl bezprecedentně tvrdý – a obor to podle něj nejspíše změní natrvalo, například oděvy se budou častěji nakupovat online.

not random 13

Lidé se oklepou a cestu do hospod zase najdou

Málokdo toho ví o ekonomice restaurací tolik co on. Už dvacet let je spolumajitelem ve známé skupině Ambiente, pod kterou dnes patří přes dvacet podniků. Sám říká, že zatímco zakladatel Tomáš Karpíšek skvěle rozumí restauracím, on, Daniel Kronďák, je hlavně přes čísla a peníze. Reportéru poskytl svůj první větší rozhovor.

not random 14

Digitální svět. Teď přichází naše chvíle

Studio Geewa vyvíjející digitální hry, které před lety založil Miloš Endrle, koupil krátce před pandemií americký investor. Úspěch zaujal dokonce i marketing Andreje Babiše, takže se objevil v jeho pravidelném facebookovém hlášení. Miloš Endrle to bere s nadhledem, ale předvídá, že jeho obor čeká skvělá budoucnost. „S koronavirem se přechod k digitálnímu světu ještě urychlí,“ říká.

not random 15

Byznys proti krizi: Nezavřeme!

Čeští podnikatelé bojují o přežití svých firem. Pomoc od státu má často poněkud zmatené rysy, obsahuje spoustu byrokratických překážek a rozhodně není tak rychlá, jak se na začátku vláda tvářila. Přesto majitelé firem za své provozy i zaměstnance bojují, rozpouštějí veškeré rezervy a věří, že se jim podaří potíže překonat.

not random 16

Srdcařova cesta, jak čelit krizi

Vlastní slavnou značku spojenou se zubní hygienou – tu koronavirová krize zasáhla jen částečně, navíc se Pavel Smažík rozhodl věnovat výrobě voňavého a příjemného dezinfekčního spreje na ruce i na předměty. Obchody s módou a hračkami, do nichž investoval, ovšem pandemie postihla více. Pavel Smažík se tedy nehroutí, ale současně vidí dopady krize i slabiny vládních opatření.

not random 17

Vodíkovou cestou

Mnoho expertů z automobilové branže se domnívá, že čisté elektromobily s dobíjecími bateriemi nejsou jedinou možnou cestou – jejich provoz je minimálně prozatím nekomfortní, zejména s ohledem na dlouhou dobu nabíjení. Coby alternativa se nabízí pohon na vodík, který také neprodukuje žádné skleníkové plyny, ale jen vodní páru, a má i některé další přednosti.

not random 18

Velká punková rodina se světovým dosahem

Před téměř třiatřiceti lety vymysleli dva mladí inženýři antivirový program, který distribuovali na disketách. Tím položili zárodek ke vzniku celosvětové firmy Eset, která má více než 110 milionů platících zákazníků. Stále je však v rukou soukromých vlastníků a má prvky rodinného podniku.

not random 19

Vsadili na uniformy, ještě než byly cool

Pojďme šít uniformy, přesvědčoval ředitele velkého oděvního podniku. Vážně, pusťme se do stejnokrojů, snažil se přemluvit i společníky v soukromé firmě. Neuspěl. Tak si s manželkou založili vlastní firmu a uniformy, vedle dalšího oblečení, dělají v rodinné firmě Koutný už pětadvacet let.

not random 20

Přece nemůžu zklamat svou úžasnou ženu

Pokud by se do encyklopedií jednou hledala definice významu „mít podnikatelského ducha“, mohl by Libor Musil sloužit jako ideální příklad. Začal podnikat mezi prvními, hned v lednu 1990. Vytrvale hledá a úspěšně nachází nové obchodní příležitosti. Nejčerstvěji se svou firmou sází na kancelářské budovy a výrobní haly pokryté zelení.

not random 21

V pitné vodě nemůže koronavir přežít

Na vodu z vodovodu se můžete spolehnout. Odborné studie jasně ukázaly, že přes úpravny pitné vody nemůže vir způsobující aktuální pandemii projít, říká šéf Pražských vodáren a kanalizací Petr Mrkos. Jeho podnik se nyní potýká s poklesem spotřeby, zejména kvůli odlivu turistů.

not random 22

Pomóóóc! Hlavně rychle

Ekonomika země dostává s pandemií a vládními opatřeními tvrdý úder. Řada firem ze dne na den spadla s tržbami na nulu, dalším se začalo podnikání výrazně propadat. Na zmírnění dopadů se od počátku podílí i soukromý sektor, zejména banky. Své kroky k udržení zaměstnanosti a fungování firem postupně ladí stát. Více než kdy jindy platí „kdo rychle dává, dvakrát dává“.

not random 23

Obavy podnikatelů: náš mladej na to není

První generace polistopadových podnikatelů přemýšlí, co dál s firmami, které vybudovali. Jen zhruba třetina z nich má ve firmě potomka, kterého považují za jasného následníka. Ostatní si myslí, že mladí nemají k byznysu ten správný vztah. Dcery jsou na tom o něco lépe než synové, otcové tolik netlačí na to, aby převzaly otěže.

not random 24
not random 25

Pomáháme klientům tak, jak se jim to nejlépe hodí

„Faktoringové služby mohou pomoci firmám zejména v časech zvýšené nejistoty. Část svého rizika totiž mohou přenést na banku a ulevit si tak,“ říká Petr Fiala, ředitel divize Trade Finance & Factoring v Raiffeisenbank.

Byznys
not random 26

Nečekejte a hledejte si nové příležitosti

Petr Borkovec vidí současný vývoj z více úhlů najednou. V roli majitele firmy Sklizeno poznal okamžité uzavření obchodů, v roli spolumajitele Rohlík.cz raketový růst poptávky a v roli šéfa a akcionáře finanční skupiny Partners turbulence i nové příležitosti na finančních trzích. Co doporučuje pro současné chvíle?

Byznys
not random 27

Musím znát vaše zvyky, kufry i ponožky

Vytváří domovy pro nejbohatší společenskou vrstvu. Sám působí velmi skromně a pokorně, v požadavcích na spolupráci ze strany klientů je však neústupný. Pantelis Larcou, český architekt kyperského původu, odhaluje, jak vznikají novodobé české rezidence.

not random 28

Byty 2020: za hodně peněz více muziky

Ceny bytů jsou výrazně vyšší než v nedávné minulosti, byť v poslední době růst přece jen zpomalil. Úměrně s cenami rostou také nároky zákazníků: na poskytované služby, používané materiály a vybavení bytů, ale i na celková řešení obytných komplexů. Klienti sahají hlouběji do kapes a developeři vědí, že jim za to musejí něco nabídnout.

not random 29

Budoucnost je dnes

Jak se musejí města měnit, aby se v nich za deset let dobře žilo? Co se chystá v Praze a Brně? Jaké plány má architekt, který stanul v čele Bratislavy? Čím se zabývají starostky a starostové úspěšných menších českých měst? A nakolik může být pro české komunální politiky inspirativní uvažování švédského Stockholmu? Odpovědi hledala konference Města 2030.

not random 30

Mít rodinnou značku je to největší štěstí

Před třiceti lety, zkraje roku 1990, spoluzakládal firmu Nitro Snowboards. Vybudoval z ní jednu z hlavních značek celého odvětví. V tvrdého byznysmena se však Tommy Delago nikdy nepřerodil. Mluví o tom, že není potřeba vymačkat ze všeho co největší zisk a že důležitější je mít svobodu a dělat si věci po svém.

not random 31

Zákaznická zkušenost: Nechytejte všechny

Unikátní průzkum odhaluje značky s nejspokojenějšími zákazníky i faktory, které mají na dobrou či špatnou zkušenost klientů největší vliv. Vyplývá z něj, že snaha potěšit všechny většinou nefunguje. A že úspěšné firmy dobře vědí, jaké klienty oslovují, co a proč jim nabízejí.

not random 32

Internetové obchody jedou. A bojují s dopravou

Na českém internetu se ročně prodá zboží za více než 150 miliard korun. Podíl digitálních prodejních kanálů rychle roste a rozhodně se nezastaví. Práce s dobchoaty se navíc stále více promítá i do fungování klasických obchodních sítí, mohou lépe plánovat, kde otevírat pobočky. Pro internetové obchody představuje největší starost doprava zboží k zákazníkům.

not random 33

Digitalizace retailu má smysl: zefektivní práci a přinese zisk

ADVERTORIAL Podle průzkumu Asociace malých a středních podniků ČR investuje 83 % podnikatelských subjektů a firem v Česku do modernizace firmy. Jen 41 % dotázaných ale investuje do digitalizace. I přesto, že ji vnímají jako správnou cestu k zvýšení produktivity a k snížení administrativní zátěže.

Byznys
not random 34

Vy jíte čokoládu večer?

Začínali s obchodem. Pak si řekli, proč zboží sami nevyrábět. Dnes má prémiová Pražská čokoláda roční obrat přes 50 milionů korun a obchody až v arabském světě. A nejde o žádnou průmyslovou velkovýrobu; kakaové boby kupují přímo od farmáře v Jižní Americe, místo bílého cukru sladí čokoládu třeba ovocem. Duší podniku jsou Silvie a Petr, jejich příjmení – Steiner & Kovarik – tvoří součást značky.

not random 35

Pokud nepřiletí černá labuť…

Jaký bude rok 2020 z hlediska investorů? Česká ekonomika by mohla jen mírně zpomalit, investorům může pomoci pumpování peněz centrálními bankami a Trumpova snaha o znovuzvolení. Obojí je však současně problematické – banky totiž přesouvají dluh do budoucnosti a impulzivní ego amerického prezidenta může způsobit neočekávanou krizi. Takový je názor jednoho z českých ekonomů.

Byznys
not random 36

Miliardy v pohybu

Vstup Petra Kellnera do Novy a dalších televizí. Velké energetické akvizice Pavla Tykače. Zajímavé obchody Karla Komárka či Daniela Křetínského s Patrikem Tkáčem. Nečinily se ale jen přední postavy žebříčku miliardářů. Úspěchy měla i nová generace, vývojáři her nebo ti, kteří investovali do portálu Kiwi.com. Rok 2019 byl dobou mnoha zajímavých obchodů s českou stopou.

not random 37

Je fajn napravit část nespravedlnosti světa

Ve třiatřiceti letech je šéfem životní pojišťovny, kterou začal budovat na zelené louce. Potenciální klienty nabádá zejména k tomu, aby se pojišťovali proti „opravdu velkým problémům“ a nesoustředili se na to, jestli někdy dostanou pár tisíc za zlomenou ruku. Martin Švec, mladý muž, který chce dávat pojištění „lidský rozměr“.

<< NOVĚJŠÍ STARŠÍ >>