Banky v kapsách a kabelkách

Profimedia.cz

Digitalizace dramaticky mění bankovnictví. Miliony českých klientů přešly k obsluze svých financí na internet a teď se rychle přesouvají od počítačů k mobilům. Otevírají se i nové možnosti pro firemní klienty a elektronická revoluce mění i vnitřní chod bank. Letošní rok bude v mnohém zlomový.

Připadal jsem si tehdy, před zhruba dvaceti lety, skoro jako průkopník. Přinesl jsem si z banky CD a řádně tlustou brožuru s návodem a začal instalovat do svého PC první elektronické bankovnictví. Bylo to příšerné, zdlouhavé a extrémně uživatelsky komplikované. Což platilo nejen pro instalaci, ale i pro praktické používání. K tomu navíc pomalý a nestabilní internet, téměř každá „bankovní seance“ se tak protáhla na desítky minut. Kdyby tehdy, na přelomu tisíciletí, nebyly v bankách tak dlouhé fronty a stále ještě poměrně nepřívětivý personál, asi bych nakonec na internetové bankovnictví rezignoval a dál chodil na pobočky.

Od té doby fronty prakticky vymizely a bankovní personál se zásadně zpříjemnil. Přesto jsem byl v bance za poslední tři roky maximálně pětkrát, i když toho mám v osobním i pracovním životě dost k vyřizování. A je dost možné, že v příštích třech letech tam zavítám tak jednou, pokud vůbec.

Podobný příběh prožila v uplynulých letech podstatná část klientů českých bank. Počty klientů elektronického bankovnictví se počítají v milionech a postupně se masivně přesouvají od obrazovek počítačů a notebooků k displejům mobilních telefonů.

Miliony klientů na webu

Největší tuzemská banka, Česká spořitelna, udává, že měla loni zhruba jeden a půl milionu digitálních klientů. Obdobný počet hlásí i další hráč z české velké bankovní trojky, ČSOB. Podíl klientů velkých bank, kteří využívají elektronické bankovnictví, stále roste, platí přitom, celkem logicky, že čím mladší klienti jsou, tím větší část je v online prostředí.

U menších bank, které se na trhu etablovaly právě s nástupem digitálního věku, je pochopitelně procento uživatelů internetového bankovnictví vyšší. Například Fio banka udává zhruba 90 procent klientů s aktivním internet bankingem a mBank, která patřila k průkopníkům nízkonákladového digitálního bankovnictví, říká, že je to u ní sto procent všech zákazníků. Absolutní počty jsou logicky nižší než u hlavních hráčů na trhu, u obou zmíněných bank ale i tak významně přesahují půl milionu.

Podpořte Reportér sdílením článku