Budoucnost a ženská ruka

foto Lexus

Ženy s dobrou kupní silou jsou nejnadějnější zákaznickou skupinou pro výrobce aut. Lexus podle svého evropského šéfa Pascala Rucha věří, že je osloví novým modelem, jehož vývoj poprvé v historii koncernu řídila dáma.

S modelem UX (na fotografii), který jste představili na jaře v Ženevě, vstoupí i Lexus na trh kompaktních SUV. Proč právě tam?

Tento model pro nás představuje především vstupní bránu k naší značce, a to ve velmi populární kategorii kompaktních SUV. Dnes máme sedan CT a kompakt UX vytvoří druhou alternativu, jak k nám mohou zejména lidé napoprvé přijít. Očekáváme, že sedmdesát až osmdesát procent kupujících budou tvořit zcela noví klienti Lexusu. Očekáváme, že to bude v Evropě náš nejprodávanější model.

Kategorie menších SUV je naplněná a vysoce konkurenční. Jak se v ní chcete s modelem UX prosadit?

Jednak je postaven na nové platformě TNGA, která dává vozům výbornou stabilitu. Za druhé je to crossover, ale s velice nízkým těžištěm. A za třetí bude mít velmi silný hybridní motor. A podle mého osobního názoru má i velice zdařilý design, který skvěle skloubil vnitřní prostor a vnější dojem z vozu.

Dá se ten cit pro harmonii přičítat skutečnosti, že vývoj vozu řídila šéfinženýrka Chika Kako?

Myslím, že to mělo velký vliv. Chika Kako je první ženou v historii koncernu Toyota (kam patří Lexus – pozn. red.), která řídila vývoj auta z pozice hlavního inženýra. Dala do toho svou duši a svou vizi a výsledek mi připadá skvělý.

Řekl bych, že pozice hlavní inženýrky je v mužském světě automobilismu velmi neobvyklá. Není to trochu škoda?

Možná ano. Protože u tohoto auta věříme, že bude pro ženy velmi přitažlivé a zajímavé. A zároveň jsou dnes v Evropě ženy s dobrou kupní silou nejrychleji rostoucí skupinou zákazníků. Takže pokud budou automobilky dělat auta, která odpovídají potřebám a pocitům žen, mohou na tom jen profitovat. Doufám, že v budoucnu bude častější, aby ženy řídily vývoj aut – pro obě pohlaví. I to může být pro výrobce jedna z cest do budoucnosti.

Do budoucnosti míří i koncept velkého vozu LF, který jste ukazovali v Ženevě s tím, že bude mít „schopnost předvídání“. V čem spočívá?

V autě budou prvky automatické inteligence. Z trasy v navigaci pozná, že se klesání, a že tedy hybridní motor může místo benzinu spotřebovávat elektřinu z baterií, protože se brzy dobijí. Vy ušetříte na palivu a pojedete ekologičtěji jen proto, že auto samo vyhodnotí, že je pro to vhodná chvíle.

Bude umět pracovat i se stylem jízdy řidiče?

Ano, auto se samo naučí třeba vaši cestu z práce domů, bude vědět, kde obvykle přidáváte, kde brzdíte, kde se tvoří zácpy. A s ohledem na to bude optimalizovat spotřebu energie a paliva.

Pokud se koncept LF dostane do prodeje, nebude asi úplně pro každého. Stejně jako už existující kupé LC a sedan LS, které jste vy sám nazval „haló modely“. Proč jim tak říkáte?

Samozřejmě jsme rádi, když LC a LS prodáme, ale jejich hlavní úloha je jiná. Ukážu to na malém příkladu. Loni jsme oba vozy vystavovali v nákupních centrech v Londýně. Po akci jsme jich prodali jen pár. Ale ve stejné době vzrostla o 400 procent návštěvnost na internetových stránkách dostupnějších modelů. Lidé si řekli: O. K., auto je krásné, ale za sto tisíc liber asi není pro mě, co mají dalšího v nabídce? Luxusní modely přitáhnou pozornost a pak k nám lidé vstoupí v budoucnu třeba přes UX. Pokud s námi budou mít dobré zážitky, nebude to láska na jedno potkání, ale třeba i manželství na celý život. A o to manželství nám jde. •

Podpořte Reportér sdílením článku