Oběd platíš náramkem, fakturu fotkou

Michal Šmída vyhlíží z kanceláří firmy Twisto.

foto Tomáš Binter

Tým kolem třicetiletého Michala Šmídy už pět let pracuje na tom, aby lidem zjednodušil placení. Začal jako čistě internetová služba, dnes už se posunul i do kamenných obchodů. A se svým pohodlným systémem plateb nyní Twisto vyráží i do světa, prvním cílem je Polsko.

Zjednodušíme systém, jak mohou lidé platit na internetu. S tímhle odhodláním se Michal Šmída s dalšími třemi kolegy pustil v roce 2013 do projektu Twisto. Zadávání čísla platební karty jim připadalo příliš zdlouhavé, část lidí navíc považuje placení kartou na internetu za riskantní. Proto se rozhodli, že nabídnou možnost platby na jedno kliknutí s odloženou splatností.

Nad touto základní službou pak během let vystavěli celý systém dalších možností: speciální účet, pohodlné placení faktur a složenek a nejnověji i vlastní platební karty a náramky.

Ale pojďme od začátku. Základním produktem Twista je takzvaná odložená platba. Jak funguje? Na zhruba šesti stech e-shopech, které s firmou spolupracují, si lze vedle platby kartou či jinými nástroji vybrat platbu přes Twisto. Ve chvíli, kdy člověk klikne na platbu Twistem, automat s názvem Nikita do jedné vteřiny vyhodnotí, zda je to důvěryhodný zákazník. Pokud ano, peníze e-shopu pošle místo klienta Twisto a zákazník má pak čtrnáct dní na to, aby firmě platbu bezúročně uhradil.

„Zákazníkovi mezitím přijde zboží domů, on si ho může vyzkoušet, a když dostal, co očekával, zaplatí nám,“ popisuje Michal Šmída jednu z výhod odložené platby. Pokud chce zákazník zboží reklamovat, dá zprávu Twistu, a to prodlouží splatnost o dalších čtrnáct dní, aby bylo dost času na vyřízení reklamace. Podle Michala Šmídy jedna část zákazníků využívá plateb přes jeho firmu kvůli pohodlí, ti další pak proto, že aktuálně nemají dost peněz a odklad o dva týdny se jim hodí.

Když zákazník nezaplatí ve dvoutýdenní lhůtě, naskočí mu pokuta. Michal Šmída zdůrazňuje, že není drastická a že jeho firma na odložených platbách vydělávat nechce. Prý jí bohatě stačí provize, které má od obchodníků, podobně jako je dostávají třeba firmy, které vydávají platební karty. „Odložená platba je už spíše jen nástroj, jak přivést klienta k našim dalším službám,“ říká Šmída.

Podpořte Reportér sdílením článku