Ondřej Fryc: Aspoň to zkusit!

Post Image

Ondřej Fryc: Aspoň to zkusit!

Play icon
22 minut

Založil, vybudoval a nadvakrát prodal obří internetový obchod Mall.cz. Vydělané peníze investuje a už několikrát se účastnil transakcí, kdy se hodnota firem počítala v miliardách. Dnes Ondřej Fryc povzbuzuje mladé lidi k odvaze a rozjezdu vlastního podnikání. A je znát, že z energie někdejšího zakladatele startupu nic neztratil.

Když jsme se viděli naposledy, ještě jste vedl Mall.cz. Jak se vám od té doby změnil život?

Je určitě klidnější a zdravější. Více času na sport, na rodinu a také zdravotně se cítím mnohem lépe.

V čem se liší práce šéfa firmy s více než tisícem zaměstnanců od investora, jehož tým se vejde do pár místností na nábřeží Vltavy?

Je to obrovská zodpovědnost, když máte více než tisíc zaměstnanců v pěti zemích. K tomu se přidávají investoři, kteří mají také své potřeby. Provoz firmy obnáší spoustu problémů, každý den nějaký řešíte. Teď spravujeme pouze své peníze, takže, alespoň zatím, nemáme odpovědnost vůči druhým. Je tu pár zaměstnanců, všichni spolu skvěle vycházíme, neexistují žádné politické firemní hry.

Chybí vám něco z těch manažerských dob?

Současnou práci si užívám. Děláme zajímavé projekty, takže mi neschází ani mezinárodní přesah, ani možnost být u velkých věcí.

Nikdy to nevzdat

Už pětkrát jste prodával podíl ve firmě v transakcích, kdy se ocenění firem počítalo v miliardových hodnotách. Jak se při takových obchodech liší pozice zakladatele a menšího podílníka?

Obrovsky. Když jsme prodávali Mall.cz v pozici zakladatelů, byli jsme to my, kdo určoval podobu procesu, jeho dynamiku, poradce, pilovali jsme každé slovo ve smlouvě. Když prodáváte jako minoritní akcionář, je to zcela jiné. Nesedíte na místě řidiče, ale spolujezdce.

Jako zakladatelé jste v roce 2012 prodávali Mall holdingu Naspers. Firma byla tehdy oceněna na více než pět miliard pouhé dva roky po překonání obtíží s investory a financováním. To byl rychlý obrat.

Začalo se nám opravdu dařit, růst byl v desítkách procent ročně a trend byl krásný. Při takových transakcích vždycky prodáváte trend a očekávání do budoucna. Když je firma v krizi, investoři očekávají, že půjde dál dolů, když roste, očekávají další vzestup. Takže rozdíl v ceně může být během dvou let kosmický. Je to hezký příklad toho, že žádná krize není tak hluboká, aby se nedala překonat.

Věřil jste v obrat k lepšímu, i když jste měl zastavený vlastní dům?

Podpořte Reportér sdílením článku