Zelený panáček, ajťácké duše a dvacet miliard

Tomáš Havryluk

Michal Sváček, Mafra

Pozor, vstupujete do světa pravověrného IT inženýra. Tenhle ale nepoužívá ono obvyklé: „Nefunguje to? Restartujte to!“ Možná i proto se vypracoval do vedení firmy, která by letos měla přesáhnout dvacet miliard tržeb a vládne obchodu na českém internetu. Tomáš Havryluk (36) je spolu se zakladatelem firmy Alešem Zavoralem motorem, který pohání strmý růst Alza.cz a jejího zeleného maskota.

Kdy vám ve firmě začínají Vánoce?

Vlastně už začaly, první přípravy se rozjely během srpna. Tehdy si vedoucí týmů říkají, kolik lidí budou na sezonu potřebovat. Nejprve se to rozjíždí pomalu, řeší se, co musíme udělat během srpna, září, října. Pak se všechno zkrátí a bavíme se o tom, co budeme dělat patnáctého listopadu, pátého prosince, desátého prosince a tak dále.

Největší nápor je, počítám, v prosinci.

Už na začátku listopadu přijde první větší vlnka, my si – obrazně řečeno – trochu nabereme do nosu, a to nás upozorní, že se blíží opravdová sezona s velkým S. Ta pak vrcholí mezi dvanáctým a dvaadvacátým prosincem. Absolutní vrchol na výdejnách bývá kolem dvacátého, o tři dny dříve je pak vrchol v rozesílce, kdy posíláme balíčky, u kterých můžeme garantovat, že se stihnou pod stromeček.

Jste si takovou garancí jistí?

Jsme, pořád sledujeme, jaká je situace, zda jsou dopravci schopni rozvážet, a hlídáme, zda někde nevzniká prodlení. Už u prvního balíčku, který není doručen včas, rozjedeme zjišťování, co se stalo. A okamžitě reagujeme. Mám v živé paměti vánoční masakry zhruba před deseti lety, kdy jsem sice pracoval v IT oddělení Alzy, ale před Vánocemi museli i všichni lidé z kanceláří naskočit na výdej zboží.

Tedy něco ve smyslu hesla „povaleči z kaváren do polí a továren“?

Tak asi. Potkával jsem tehdy u pultu své studenty z ČVUT. Mělo to své kouzlo, předával jsem jim třeba MP3 přehrávač a zároveň připomínal, že mi po svátcích mají odevzdat svou semestrální práci.

Ajťácký duch

Co je dnes Alza? Obří obchod? Internetová firma? Jak sami sebe vidíte?

Jsme technologická obchodní firma. Ctíme dávná pravidla dobrého obchodu: najdeme, vybereme a dodáme zboží za rozumnou cenu a s dobrým servisem. Děláme to s vědomím, že nechceme prodat zboží jednou, ale chceme tu být i za rok, za deset či dvacet let. A to všechno se snažíme posouvat IT přístupem, kdy hledáme a vybíráme nejlepší přístupy a algoritmy. Máme tu pořád „ajťáckého“ ducha.

Ostatně Alza přece kdysi začínala jako obchod ajťáků pro ajťáky…

Podpořte Reportér sdílením článku