Pojď si přisednout!

1. února 2018

Vyvíjí se nejen fotografická technika, mění se také objekty vyobrazení. Co se na fotografiích dříve běžně ukazovalo, je dnes v řadě zemí za hranicí korektnostií. Názorně to lze ukázat na více než sto let starém snímku dívky se zapálenou cigaretou.

Na stole sedí kypré děvče, oblečené tak, aby mu nebylo horko. V ruce drží zapálenou cigaretu. Vedle sebe má láhev vína a dvě skleničky. Z té jedné už trochu upila. Podle proužku pěny a tvaru láhve šlo patrně o šumivé víno. Ať už je to pravé šampaňské, burgundské či alsaské cremant, španělská cava, italské prosecc či některé z německých sektů, není z etikety zřejmé.

Nejde rozhodně o reklamu, v takovém případě by byl produkt jednoznačněji rozpoznatelný. Dívka se šibalsky usmívá, její pohled jako kdyby říkal: Pojď se ke mně přisednout, popijeme spolu. Z úsměvu, dvou sklenek a aranžmá můžeme usoudit, že účelem snímku byla – decentně řečeno – výzva ke koketerii. Nezdá se ovšem, že by šlo o nějaké pokleslé vábení na veřejný dům.

Kuřačka, kolem roku 1880, kabinetka

Sophus William – E. Linde

Autorem kompozice byl berlínský fotograf dánského původu Sophus William (1835-1900), který si kvůli pověsti svého ateliéru nemohl dovolovat přílišné vybočení ze společenských norem. Atraktivním a poněkud lascívním snímkem chtěl nicméně jistě i vydělat.

Williamovo jméno na kabinetce nenalezneme, místo něj je tu jméno Emanuela Lindeho. To byl obchodník s uměním, který právě s Williamem a dalšími fotografy vytvořil v roce 1868 obchodní značku E. Linde. Kromě aranžovaných ateliérových fotografií prodávali rovněž snímky památek a reprodukce obrazů, mimo jiné třeba rozsáhlý cyklus stereosnímků ze zoologické zahrady v Berlíně.

Snímek rozpustilé dívky se zapálenou cigaretou by se v dnešní době zřejmě dočkal mnoha odsudků, z důvodů nekorektnosti by zřejmě neobstál ani v reklamě. Co kdysi bylo oslavou, může být již nežádoucí. A nejde jen o záběry politiků a událostí, na které se má zapomenout. Můžeme parafrázovat řeckého filozofa Hérakleita: Všechno je proměnlivé a nic není stálé – vyjma změny.

Historik fotografie Pavel Scheufler se zaměřuje na díla pořízená před rokem 1918. Pro magazín Reportér připravuje seriál Tajemství historické fotografie. Vybírá a komentuje nejzajímavější kousky své kolekce, které zachycují mimořádné události i každodenní život. Rozhovor s ním si můžete přečíst zde.

Podpořte Reportér sdílením článku