Čína jede SUV

Byznys

Číňané dělají automobilkám radost. Tahounem největšího trhu světa jsou SUV, tedy sportovně užitková vozidla míchající velikost terénních aut s komfortem klasických městských aut. Prakticky všechny automobilky se chtějí na této vlně v příštích letech vézt. Překotný rozvoj se však odehrává v mantinelech vymezených čínským státem.

img DALŠÍ FOTOGRAFIE V GALERII

Na autosalonu Auto China 2018 v Pekingu, jenž probíhal ke konci dubna v této čínské megapoli, vládla velká a pro výrobce finančně zajímavá SUV. Známé, méně známé i pro Evropana úplně neznámé čínské automobilky zde předváděly nové modely prostorných aut, od kterých v několika letech očekávají až několikanásobné zvýšení svých celkových prodejů. I zde přitom byly v pozadí patrné přípravy na ostrou fázi jedné z největších transformací autoprůmyslu v dějinách – masový přechod od benzinu a nafty k elektromobilům. V Číně zatím probíhá metodou cukru v podobě daňových úlev, ale již od roku 2020 tady budou muset automobilky plnit závazné ukazatele podílu aut s alternativním pohonem na prodejích.

Zúčastnit se vzhledem k velikosti místního trhu chtějí všichni; výrobci se tak přebíjejí v příslibech investic a počtu nových modelů se smíšeným (hybridním) nebo čistě elektrickým pohonem.

To vše se má až na výjimky odehrát v režii „Made in China“, tedy „Vyrobeno v Číně“. Místní výrobci ve spolupráci se zahraničními automobilkami dospěli a místní výrobní základna je ohromná. Ale k rychlému přesouvání výroby aut přímo do Číny přispívá i nejistota, jakým směrem se vydá globální politika a ekonomika mířící k většímu nacionalismu a ochranářství. Vedení Číny si navíc dobře uvědomuje význam svého trhu pro zahraniční společnosti a v historickém přechodu na nový pohon vidí šanci stát se světovým lídrem v jednom z největších průmyslových odvětví.

 

VW, tedy i Škodovka

Nový šéf skupiny VW Herbert Diess při představování novinek pro čínský trh v předvečer autosalonu několikrát uvedl, že „Čína je klíčová“ a pro německou skupinu, jejíž součástí je značka Škoda, je „druhým domovem“.

Největší zahraniční skupinou v Číně je americká General Motors (GM) s více než čtyřmi miliony prodaných aut ročně, skupina VW byla loni druhá s 3,2 milionu.

Celá skupina VW zde chce v nejbližších čtyřech letech investovat patnáct miliard eur do vývoje a výroby elektrických a samořiditelných vozů společně s místními partnery. Těmi jsou státní automobilky SAIC a FAW. Nově se k nim přidává čínská společnost JAC, s kterou představili novou značku SOL a první elektrické SUV. Americká GM slibuje deset vozů s alternativním pohonem do roku 2020, Ford Motor chce mít patnáct nových elektrických modelů určených pro čínský trh do roku 2025.

Předchozí dekádu rostl čínský automobilový trh v průměru o sedmnáct procent ročně, což zvedlo hustotu aut z pouhých dvaceti na více než sto vozů na tisíc obyvatel. Z Číny se tak stal největší trh co do prodeje i výroby aut na světě. Nyní se pohybuje na úrovni pětadvacet až osmadvacet milionů kusů ročně.

Předloni byl růst zejména díky daňovým úlevám ještě patnáctiprocentní, ale období dvouciferných výsledků zřejmě již skončilo a začíná období tvrdého dělení obřího koláče. Loni celkové prodeje vzrostly jen o 1,4 procenta, letos se očekává nárůst o čtyři procenta. Tahounem čínského trhu jsou již zmíněné větší vozy kategorie SUV. Podobný trend se odehrává například i v Evropě, ale v Číně jsou tyto změny mnohem výraznější a rychlejší.

Šéf Škoda Auto Bernhard Maier říká, že automobilka do rozjetého SUV vlaku naskočila poměrně pozdě, ale nyní jej dožene. Značka Škoda, v Číně vyráběná v rámci společného podniku SAIC VW produkujícího i některé modely Volkswagenu, představila v Pekingu úplně nový vůz Škoda Kamiq. Jde o nejlevnější a nejmenší model SUV: vyráběný a určený je jen pro čínský trh.

Další vůz určený pro Čínu z druhého konce spektra – největší a nejluxusnější model Kodiaq ve verzi kupé – ukáže výrobce ke konci letošního roku. Společně s dalšími dvěma již prodávanými SUV (klasický Kodiaq a menší Karoq) se mají tyto modely podle Bernharda Maiera stát základem pro zdvojnásobení prodeje škodovek na čínském trhu. Z loňských 325 tisíc na více než šest set tisíc v roce 2020. Již nyní se čtvrtina všech škodovek vyrábí a prodává v Číně. Hlavní cílovou skupinou jsou mladí lidé kupující svoje první auto. Aktuálně je průměrný věk čínských zákazníků dvaatřicet let a nadpoloviční většina z nich nikdy žádné auto nevlastnila. Plán prodávat již na konci roku čtyři modely SUV do toho zapadá.

„Když se díváte na trendy posledních let, je zřejmé, že prostor pro růst prodeje SUV v Číně je téměř neomezený. To neznamená pokles poptávky po ostatních modelech, ty se budou prodávat dál. Ale Číňané chtějí velká auta a pro nás je to jen dobře,“ říká Alain Favey, člen představenstva Škoda Auto přes marketing a prodej, který dříve pracoval pro Porsche a Volkswagen.

S novým modelem míří především na čínský venkov, což v místních poměrech znamená milionová města ve středu a na západě země.

 

Limity a regulace

Dva největší a nejbohatší trhy, tedy Šang­haj a Peking, již narážejí na limity udržitelnosti. Tato obří města například regulují počet nově přihlašovaných aut prostřednictvím aukcí registračních značek nebo loterií. Jen vítězové mají právo koupené auto si v těchto městech přihlásit. Hlavním důvodem pro regulaci jsou velké zácpy na místních silnicích a ochrana ovzduší. „Budoucí růst přijde ze středu a západu země. To jsou v čínském dělení města úrovně tři, čtyři a pět. Tam elektromobilita dorazí později a bude tam dál platit nepsané pravidlo místních zákazníků – čím větší auto, tím lépe,“ vysvětluje Michael Arndt, šéf prodeje a marketingu značky Škoda v rámci společného podniku SAIC Volkswagen.

Na tisíc obyvatel v celé Číně připadá v průměru 112 aut, v Pekingu a Šanghaji přes dvě stě. V Evropě to je obvykle přes pět set aut na tisíc obyvatel. Prostor pro další růst je tedy obrovský.

Vedle globálních skupin jako General Motors, Volkswagen Group a Nissan se daří i místním velkým značkám, jako jsou Geely a BYD, které ukusují z koláče menších čínských rivalů. Celkový podíl místních značek na trhu postupně stoupá, loni dosáhl necelých čtyřiačtyřiceti procent. I u nich platí, že tahounem prodejů jsou levnější modely SUV. Naopak zahraniční výrobci, tedy zahraniční značky historicky povinně svázané s domácím producentem ve společných podnicích, dominují od cenového středu výš.

Na trhu se přitom objevují stále nové čínské značky a výrobci aut. Princip je nyní již velmi podobný jako u mobilních telefonů: v Číně již existuje obrovské výrobní zázemí a vyrobit a složit z dostupných dílů lze téměř cokoliv. Například společnost WM Motors ukázala svůj SUV elektromobil značky Weltmeister. Elektrické SUV se dá objednat na webových stránkách ve verzích podle kapacity baterie; dealery a servisy tento začínající výrobce zatím žádné nemá.

Z „prověřenějších“ místních výrobců se na místním trhu prosazují levnější SUV modely jako například SAIC Roewe nebo GAC Trumpchi. V obou případech jde o čínské výrobce, kteří podnikají spolu se zahraničními značkami a současně vyrábějí vlastní vozy. SAIC je společníkem v podnicích s dvěma největšími hráči, tedy americkým General Motors a německou skupinou VW (včetně značky Škoda). Naopak GAC je partnerem pro Fiat, Toyotu nebo Hondu.

Čínský prezident Si Ťin-pching v dubnu oznámil, že zahraniční automobilky budou během několika let smět v zemi podnikat bez lokálního partnera: dosud musel čínský podnik držet aspoň poloviční podíl. Oznámení je vnímáno především jako gesto, že se Čína dál otevírá světu. Podle reakcí šéfů světových automobilek v Pekingu se však zdá, že zahraniční firmy svého čínského partnera neopustí. Po tolika letech – původně vynucené – spolupráce jsou s čínskými výrobci natolik srostlí, že rozvod by znamenal fakticky začínat úplně znovu. A na to je Čína příliš důležitý trh – pro většinu velkých automobilek dokonce ten nejdůležitější. •

Reklama
Reklama
Reklama

Sdílení

Reklama

Podpořte nezávislou žurnalistiku

I díky Vám mohou vznikat finančně náročné texty a reportáže v magazínu Reportér.

200 Kč 500 Kč 1000 Kč Jiná částka

On-line platby zajišťuje nadace Via a její služba darujme.cz

Reklama
Reklama