Haló, tady ČEZ

Post Image

Haló, tady ČEZ

Play icon
21 minut

foto Profimedia.cz

Máloco ilustruje chaos a nekoncepčnost současné politické scény tak přiléhavě jako dění na telekomunikačním trhu. Posledním dějstvím je snaha polostátního energetického kolosu ČEZ stát se čtvrtým mobilním operátorem, která má zjevnou podporu státu. Proč má ČEZ najednou takový zájem? Souvisí to snad s plány na rozšíření jaderné energetiky? V analytickém textu o tom píše novinář, který se tématem dlouhodobě zabývá.

Příběh zmatků na telekomunikačním trhu by vydal na knihu; její nejnovější kapitolou je aktuální plán, že se polostátní energetický gigant ČEZ stane čtvrtým mobilním operátorem. Počátky tohoto vývoje přitom vedou do politiky – a to, stručně řečeno, zhruba na začátek volebního roku 2017: tehdejší premiér Bohuslav Sobotka vytáhl vysoké ceny mobilních dat jako jedno z možných témat sociální demokracie a tehdejší ministr financí Andrej Babiš se mu ho hbitě pokusil ukrást. Situace se vyvinula v guláš, který postupně semlel jednoho ministra, jednu ministryni a nejméně jednoho náměstka ministerstva průmyslu a obchodu.

O předsedovi Rady Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ), jenž na trh dohlíží, nemluvě.

Zůstaneme-li ještě chvíli u gastronomické metafory: maso v dobrém guláši se má dusit pomalu, náš pokrm však není hotov ani po třech letech. A co více – dnes už dokonce ani nevíme, jestli je v hrnci pořád guláš. Do loňského léta se jídlo vařilo bez poklice, pak se přesunulo do uzavřeného a natlakovaného papiňáku, kam šéfkuchař přihodil překvapivé přísady a některé potom zase odebral – aby je posléze do hrnce znovu vrátil. Nejnovější ingrediencí je nejspíš dokonce jaderný reaktor.

Otázkou dne tak je, zda nám výsledný hlavní chod bude chutnat, nebo nás otráví.

Jeďte do Polska

Chceme-li dění na telekomunikačním trhu vysvětlit zevrubněji, musíme se vrátit k stavu před čtyřmi lety. Ještě v roce 2016 nabízeli mobilní operátoři za 750 Kč měsíčně neomezené volání a jen 1,5 GB dat (s dvouletým úvazkem). Bezostyšně tvrdili, že mobilní data jsou v Česku drahá, protože jsme specifický trh a máme v zemi příliš mnoho kopců. Podle statistik ČTÚ tehdy Češi v průměru prodatovali 573 MB měsíčně.

Podpořte Reportér sdílením článku