Obrazy s adrenalinem

Lucie Němečková, kurátorka výstavy Rembrandt, Portrét člověka.

Jak se připravuje výstava Rembrandtových obrazů v čase pandemie.

Za normálních okolností je práce na rozsáhlé mezinárodní výstavě radostná a příjemně napínavá, ale v době, kdy jedno karanténní opatření střídalo druhé, to je pořádný adrenalin.

Od konce září do konce ledna budou pražský Palác Kinských zdobit díla jednoho z nejslavnějších umělců Zlatého věku holandské malby Rembrandta Harmenszoona van Rijn. Výstavu Rem­brandt, Portrét člověka, připravila Národní galerie Praha ve spolupráci s Wallraf-Richartz-Museum & Fondation Corboud v Kolíně nad Rýnem.

A příprava byla vzhledem k událostem opravdu náročná. Když do průjezdu paláce zacouval první kamion s vzácným nákladem, nebyla jsem sama, kdo sahal dojetím po kapesníku. Výstava byla původně naplánovaná na duben, domluvilo se zapůjčení děl z různých koutů světa od New Yorku přes Londýn, Madrid, Vídeň až po Brno či Prahu. Jednání s galeriemi o zápůjčkách v novém termínu pak musela proběhnout komplet znovu, takže jsme podruhé zažili radost, jaká přijde pokaždé, když se podaří získat dílo, po kterém jsme toužili.

Složitější ale bylo poradit si s cestami mezi zeměmi v době uzavřených hranic, povinných testů a karantén. Nejde totiž jen o samotný transport obrazu, každé dílo obvykle doprovází také restaurátor či kurátor z daného muzea a dohlíží nejen na cestu, ale také na vybalení a instalaci přímo na místě výstavy. Nakonec nám, stejně jako jiným oborům, zásadně pomohly videohovory.

Z Vratislavi tak dokonce dorazí Rembrandtova kresba Pohled na Amstel. Tu se podařilo získat až na přímluvu kolegy a vzhledem k citlivosti prací na papíře bude moci být vystavena pouhý měsíc.

Podpořte Reportér sdílením článku