Byt v brýlích i pomoc virtuálního makléře

Byznys

Také do realitního byznysu začínají pronikat nové technologie. Zájemci o bydlení si tak mohou ve virtuální realitě procházet svůj byt dávno předtím, než se na stavbě objeví první zedník. Při prodeji bytu lze zase využít služeb online makléře, který je výrazně levnější než ten klasický z masa a kostí.

Podívám se dolů z terasy a trošku sebou trhnu. „Nebojte se, nespadnete,“ ozve se vedle mě hlas milé mladé dámy. Ta slečna je – na rozdíl od té terasy – skutečná, stojí metr ode mne. Mám na hlavě speciální brýle a ve virtuální realitě si procházím mezonetový byt v sedmém patře v pražském Karlíně. Je to zajímavá a zábavná podívaná. Nahlížím do jednotlivých místností, prohlížím ložnici, koupelnu i dětské pokoje. Na sporáku v kuchyňském koutě se dokonce kouří z hrnce a na stolku stojí hrneček s kafem.

Klik, měním si barvu podlahy, klik, dveře už nejsou bílé, ale tmavé. Ze všeho nejlepší ale je, že z oken a teras mám stejný výhled, jaký budou mít příští majitelé, až se za dva roky nastěhují. Na jedné straně památník na Žižkově, na druhé výhled nad Vltavou směrem do Holešovic. Vlastně je to ještě o kousek dál do budoucnosti, vidím totiž i dům, který vyroste až po tom „mém“.

Vzpomínám si přitom, jak jsme se zhruba před dvanácti lety procházeli s developerem po špinavé půdě ve vinohradském činžáku a on mi tam ukazoval, kde by tak asi měla být naše kuchyň, ložnice a kde bude dětský pokoj. A já, ačkoli se snažím, pořád vidím jen trámy a holubí trus. O chvíli později přistrčil štokrle a nacpal mi hlavu do vikýře: „A tohle uvidíte z balkonu.“ 

 

Dnes to díky moderním technologiím mají stavitelé bytů o poznání jednodušší. „Někteří lidé nemají třeba tak dobrou představivost, takže jim může virtuální realita pomoci,“ říká Renata Vildomcová, marketingová ředitelka firmy Skanska Reality. Vím přesně, o jakém typu lidí mluví. Teď najednou vidím, co se kam vejde a jak by šel v obýváku rozmístit nábytek. Když se pak v koupelně podívám do zrcadla, na chvilku mne zarazí, že tam nikdo není.

Náklady na zpracování jednoho bytu do virtuální podoby jdou do desítek tisíc. Skanska proto nemá vizualizované všechny byty, které ve svém karlínském projektu postaví, nicméně pro každou velikost a typ bytu vizualizace existuje. Ptám se slečny v klientském centru, zda o takové prohlídky mají potenciální klienti zájem. Prý je to velice populární.

Zda se stane virtuální prohlídka budoucího bytu za pár let standardem, nebo jestli se jedná jen o takovou roztomilou hračku navíc, se teprve uvidí. Ale takový výhled z budoucího obýváku je každopádně zajímavý zážitek.

 

Zvládnete to sami

Kdybych se nakonec vážně chtěl přestěhovat a prodat náš dosavadní byt, mohl bych využít další technologickou novinku: prodej bytu s pomocí virtuálního makléře. S projektem Moovido přišel Roman Čakurda, muž, který spolu s kamarádem před lety stál u zrodu jiné novinky, webového projektu Bezrealitky.cz. Následně jej převzal, rozvinul, úspěšně prodal a pak zase částečně koupil známý internetový podnikatel Jakub Havrlant.

Služba Moovido cílí na ty, kteří chtějí svůj byt prodávat sami. „Vycházíme ze tří základních premis. Za prvé, lidé platí velké provize realitním kancelářím, a platit je nechtějí. Za druhé, nevědí, za co přesně platí. A konečně za třetí, mají pocit, že prodej bytu zvládnou sami,“ popisuje Roman Čakurda. „Odpovídáme na všechny tři. Plaťte u nás méně. Budete přesně vědět, jakou službu si kupujete. A ano, zvládnete to sami, ale je to tak náročný proces, že je dobré mít někoho za zády. Máme proto celý tým lidí, kteří jsou klientovi k dispozici a mohou mu v každém okamžiku pomoci.“

Moovido tak dá klientům k dispozici časovou osu – plán prodeje popisující jednotlivé kroky a jak mají následovat za sebou – a seznam dokumentů, které mají mít připravené. „Když už máte kupce, nestačí se jen dohodnout na ceně, musíte mít domluvené i podmínky placení, způsob výplaty kupní ceny, vypořádání případné hypotéky a další věci,“ dává jeden z příkladů Čakurda.

Téměř veškeré poradenství se odehrává online a klienti si mohou vybrat z různých balíčků služeb. V tom nejzákladnějším je právě onen plán prodeje, základní poradenství, inzerování nemovitosti na největších realitních serverech a také služba call centra, které domlouvá termíny prohlídek a prověřuje zájemce, zda jsou skutečně relevantní.

Lepší verze služby zahrnují například i návštěvu zkušeného realitního experta při prohlídkách, pořízení profesionálních fotografií, úpravu bytu před prodejem (tzv. homestaging), nebo třeba právní služby. „Klienti samozřejmě mohou kdykoli v průběhu dokoupit další služby nebo přeskočit na jiný balíček služeb,“ vysvětluje Roman Čakurda. Nejrozsáhlejší balíček služeb stojí třicet tisíc korun, což je třeba u prodeje bytu v hodnotě pěti milionů pětina sumy, než kolik činí obvyklá tříprocentní provize realitní kanceláře. Na rozdíl od realitní kanceláře, s níž se prodávající osobně nemusí o nic starat, vyžaduje prodej s poradenstvím online makléře i osobní nasazení klienta, účast na prohlídkách bytu a podobně. Prodávající si také zároveň může prostřednictvím aplikace kdykoli sám upravovat cenu, popis i zobrazení nabízené nemovitosti.

„Zhruba čtyřicet procent trhu tvoří lidé, kteří si prodej zařizují sami. Pokud by naše služby v budoucnu využívalo pět procent všech prodávajících, byl by to skvělý výsledek,“ říká Roman Čakurda. U rozjezdu firmy stál s investorem Davidem Pátkem, majitelem skupiny Neeco. Nyní se poohlížejí po dalších investorech, s jejichž pomocí by mohli růst na českém i středoevropském trhu. „Základní východiska: vysoké provize, malá transparentnost a pocit, že to zvládnu sám, jsou všude stejné. Pouze je třeba vždy upravit proces tak, aby odpovídal lokální legislativě,“ myslí si zakladatel Moovida.

 

Speciál o bydlení přináší i další články k tématu:

Proč jsou byty v hlavním městě tak drahé si můžete přečíst zde.

Co by mohlo změnit neutěšenou situaci, se dozvíte v tomto článku.

Nové technologie v realitním byznysu přibližuje tento text.

Reklama
Reklama
Reklama

Sdílení

Reklama

Podpořte nezávislou žurnalistiku

I díky Vám mohou vznikat finančně náročné texty a reportáže v magazínu Reportér.

200 Kč 500 Kč 1000 Kč Jiná částka

On-line platby zajišťuje nadace Via a její služba darujme.cz

Reklama
Reklama