Byty 2020: za hodně peněz více muziky

Post Image

Byty 2020: za hodně peněz více muziky

Play icon
16 minut

foto archiv

Ceny bytů jsou výrazně vyšší než v nedávné minulosti, byť v poslední době růst přece jen zpomalil. Úměrně s cenami rostou také nároky zákazníků: na poskytované služby, používané materiály a vybavení bytů, ale i na celková řešení obytných komplexů. Klienti sahají hlouběji do kapes a developeři vědí, že jim za to musejí něco nabídnout.

Po letech prudkého růstu se zdá, že ceny bytů přece jen trochu přibrzdily. V posledním čtvrtletí loňského roku na pražském trhu, kde jsou ceny tradičně nejvyšší, dosáhla průměrná cena za metr čtvereční u prodaných bytů 105 561 korun, což je zhruba o 3 300 korun více, než tomu bylo o rok dříve. Mezi posledními čtvrtletími let 2017 a 2018 byl přitom skok v ceně za metr sedmnáctitisícový. Údaje, které vycházejí z dlouholetých společných statistik firem Central Group, Skanska Reality a Trigema, ukazují, že ceny bytů zřejmě přinejmenším na čas narazily na určitý strop. I tak ovšem platí zákazníci za bydlení historicky nejvyšší ceny.

Chceme víc

Spolu s částkami, které lidé za nemovitosti vydávají, ovšem rostou také jejich nároky. A to jak na byty samotné, jejich kvalitu a vybavení, tak i na zákaznický servis, možnost individuálních úprav a podobně. „Nároky klientů rostou úměrně se zvyšující se cenou nemovitostí. Klienti jsou ochotni za nemovitost platit vyšší částky než v minulosti, ale požadují za to odpovídající kvalitu,“ říká Jan Kalaš, který vede prodej nemovitostí v Penta Real Estate.

„Změnily se požadavky na prostorové standardy bytů a zvýšily se nároky na technické vybavení. S tím, jak stoupá cena nových bytů, se zvyšují i nároky klientů na pečlivost provedení a na kvalitu zařizovacích předmětů a použitých povrchových materiálů,“ všímá si Zdeněk Kolouch, architekt KKCG Real Estate.

Lidé, kteří dnes investují do bydlení, jsou podle developerů rozhodně poučenější a s větším přehledem, než tomu bylo řekněme před deseti lety. „Přístup ke kvalitě ovlivnila rostoucí kupní síla obyvatelstva, možnost inspirovat se v zahraničí i prostřednictvím médií a sociálních sítí. Dnešní klient tak hledá byt, který může efektivně vybavit, rozpozná kvalitní architekturu a zajímá se i o to, zda veřejný prostor nebude jen trávníkem, ale zda nabídne různé funkce k zábavě či odpočinku,“ popisuje Renata Vildomcová ze společnosti Skanska Reality.

Moderní klienti ale nemají vyšší nároky jen na kvalitu materiálů, technického provedení a architektonického řešení. Chtějí také, aby se o ně developeři i prodejci nemovitostí dobře postarali a aby vycházeli vstříc jejich potřebám a požadavkům. „Zaměřují se více na celkovou úroveň přístupu a nabízených služeb. Klienti očekávají otevřenost, maximální komunikaci a skutečnou možnost ovlivnit budoucí podobu nemovitosti,“ všímá si Jiří Kučera, šéf realitní kanceláře Luxent. Obdobnou zkušenost má i David Volf, manažer prodeje ve společnosti Satpo: „Zájemci dnes hodně vyžadují individuální přístup a možnost klientských změn tak, aby si mohli svou novou nemovitost upravit a vybavit podle svých představ, a to ještě během stavby bytového projektu.“

Podpořte Reportér sdílením článku