Byty 2020: za hodně peněz více muziky

Byznys

Ceny bytů jsou výrazně vyšší než v nedávné minulosti, byť v poslední době růst přece jen zpomalil. Úměrně s cenami rostou také nároky zákazníků: na poskytované služby, používané materiály a vybavení bytů, ale i na celková řešení obytných komplexů. Klienti sahají hlouběji do kapes a developeři vědí, že jim za to musejí něco nabídnout.

img DALŠÍ FOTOGRAFIE V GALERII
Audio
verze

Po letech prudkého růstu se zdá, že ceny bytů přece jen trochu přibrzdily. V posledním čtvrtletí loňského roku na pražském trhu, kde jsou ceny tradičně nejvyšší, dosáhla průměrná cena za metr čtvereční u prodaných bytů 105 561 korun, což je zhruba o 3 300 korun více, než tomu bylo o rok dříve. Mezi posledními čtvrtletími let 2017 a 2018 byl přitom skok v ceně za metr sedmnáctitisícový. Údaje, které vycházejí z dlouholetých společných statistik firem Central Group, Skanska Reality a Trigema, ukazují, že ceny bytů zřejmě přinejmenším na čas narazily na určitý strop. I tak ovšem platí zákazníci za bydlení historicky nejvyšší ceny.

 

Chceme víc

Spolu s částkami, které lidé za nemovitosti vydávají, ovšem rostou také jejich nároky. A to jak na byty samotné, jejich kvalitu a vybavení, tak i na zákaznický servis, možnost individuálních úprav a podobně. „Nároky klientů rostou úměrně se zvyšující se cenou nemovitostí. Klienti jsou ochotni za nemovitost platit vyšší částky než v minulosti, ale požadují za to odpovídající kvalitu,“ říká Jan Kalaš, který vede prodej nemovitostí v Penta Real Estate.

„Změnily se požadavky na prostorové standardy bytů a zvýšily se nároky na technické vybavení. S tím, jak stoupá cena nových bytů, se zvyšují i nároky klientů na pečlivost provedení a na kvalitu zařizovacích předmětů a použitých povrchových materiálů,“ všímá si Zdeněk Kolouch, architekt KKCG Real Estate.

Lidé, kteří dnes investují do bydlení, jsou podle developerů rozhodně poučenější a s větším přehledem, než tomu bylo řekněme před deseti lety. „Přístup ke kvalitě ovlivnila rostoucí kupní síla obyvatelstva, možnost inspirovat se v zahraničí i prostřednictvím médií a sociálních sítí. Dnešní klient tak hledá byt, který může efektivně vybavit, rozpozná kvalitní architekturu a zajímá se i o to, zda veřejný prostor nebude jen trávníkem, ale zda nabídne různé funkce k zábavě či odpočinku,“ popisuje Renata Vildomcová ze společnosti Skanska Reality.

Moderní klienti ale nemají vyšší nároky jen na kvalitu materiálů, technického provedení a architektonického řešení. Chtějí také, aby se o ně developeři i prodejci nemovitostí dobře postarali a aby vycházeli vstříc jejich potřebám a požadavkům. „Zaměřují se více na celkovou úroveň přístupu a nabízených služeb. Klienti očekávají otevřenost, maximální komunikaci a skutečnou možnost ovlivnit budoucí podobu nemovitosti,“ všímá si Jiří Kučera, šéf realitní kanceláře Luxent. Obdobnou zkušenost má i David Volf, manažer prodeje ve společnosti Satpo: „Zájemci dnes hodně vyžadují individuální přístup a možnost klientských změn tak, aby si mohli svou novou nemovitost upravit a vybavit podle svých představ, a to ještě během stavby bytového projektu.“

„Základem je samozřejmě poctivý klientský servis, odbornost, schopnost klientovi poradit či pomoci. Klienti dnes logicky za své peníze požadují kvalitu a poctivě odvedenou práci. Samozřejmostí je osobní přístup a profesně velmi erudovaní lidé v zákaznickém servisu, kteří dovedou s klientem vyřešit vše, co potřebuje,“ zdůrazňuje David Jirušek, mluvčí developerské společnosti Finep.

 

Šetrnější a chytřejší stavby

Stavby jsou dnes šetrnější k životnímu prostředí a energeticky méně náročné. „Na první pohled to nemusí být zřejmé, ale klienti to zásadně pocítí na měsíčních platbách a úsporách za energii,“ říká Jan Kalaš z Penty.

„Klient v našich bytech standardně nalezne různé typy úsporných zařízení. Vodovodní baterie, duální splachování toalet, LED svítidla a podobně. Od roku 2011 musejí nové byty disponovat zařízením na trvalé odvětrávání bytů vzduchotechnickým zařízením. V posledních letech se v projektech stále častěji setkáváme s hospodařením s dešťovou vodou, kterou lze využít pro závlahu zeleně,“ vypočítává aspekty šetrnějšího stavění Renata Vildomcová ze Skanska Reality s tím, že přibývá

klientů, kteří slyší i na ekologický aspekt bydlení. Šetrnější výstavba ovšem také něco stojí. „Minimální či téměř nulové energetické náročnosti budov nelze docílit jinak než ještě lepším zateplením, ještě dražším zasklením či tím, že budeme nějakou technologií teplo do objektu opět vracet (v procesu takzvané rekuperace). A to všechno není rozhodně zadarmo,“ podotýká David Jirušek z Finepu.

V nových stavbách přibývá i prvků takzvané chytré domácnosti, což obsahuje například možnost ovládání různých funkcí na dálku, nejčastěji prostřednictvím mobilního telefonu. Zatím se uplatňují spíše v jednotkách procent bytů, ale lze očekávat, že jich bude do budoucna přibývat. I zde je pro klienty důležitým prvkem cena, roli ovšem hraje i snadné ovládání. „Zákazník očekává prvky takzvané inteligentní domácnosti, ovšem zároveň vyžaduje co nejjednodušší systém,“ říká Jiří Kučera z Luxentu.

 

Funkčnost a individualizace

V případě nákupu nemovitostí pro vlastní bydlení stále platí, že hlavními dvěma kritérii jsou cena a lokalita. Byt na požadovaném místě za částku, kterou si může klient dovolit, je základ, na němž se nic nemění. Čím dál více se ovšem klienti starají i o to, jak budou dispozice a vnitřní uspořádání bytu odpovídat jejich konkrétnímu životnímu stylu a situaci.

Developerské společnosti se už samy snaží navrhovat domy a byty tak, aby byly promyšlené, praktické a funkční. Skanska tak například pracuje s dotazníky na spokojenost zákazníků v různých fázích užívání bytu. Výsledky pak analyzuje a zohledňuje při navrhování bytů v dalších projektech.

Zároveň jsou všechny developerské společnosti připravené i na individuální požadavky a představy zákazníků. „V našich projektech jsme velmi vstřícní k požadavkům klientů, pokud s nimi ale přicházejí dostatečně včas a máme možnost jim vyhovět. Při dotváření svého bytu si mohou vybrat nejen z nejrůznějších materiálů a zařizovacích předmětů. Pokud to stav realizace umožňuje, nebráníme se ani změnám dispozičního řešení, případně omezeným zásahům do nosných konstrukcí domu,“ říká architekt Zdeněk Kolouch z KKCG. Klienti mají o individuální přístup zájem. „Jsme připraveni ve spolupráci s architektem a projektanty vytvořit podle přání klienta změny dispozičního uspořádání a zajistit interiér na klíč. Jedná se samozřejmě o službu, která má vliv na finální kupní cenu, v posledních letech ji u nás však využívá více než polovina klientů,“ říká David Volf ze společnosti Satpo.

„Větší úpravy se nejčastěji týkají příček, dveří a umístění van a sprch v koupelnách. Nejčastěji se mění elektroinstalace – vypínače, zásuvky, osvětlení,“ přibližuje David Jirušek z Finepu. „Jsme ke klientským změnám velmi vstřícní, zároveň se snažíme na zákazníky působit tak, aby ve svém vlastním zájmu kladli větší důraz na praktické využití bytu než na originalitu za každou cenu,“ doplňuje Lukáš Maděra, ředitel prodejů a zákaznické péče Skanska Reality.

 

Vysoký standard

U bydlení vyšší kategorie pak firmy myslí také na kvalitní vybavení. Podle Jiřího Kučery z Luxentu jsou dávno pryč doby, kdy nadstandardní vybavení končilo kvalitními bezpečnostními dveřmi. „Dnes klienti očekávají minimálně přípravu, ale spíše již rovnou také vybudování šaten či třeba sauny. Zajímavostí je, že nepředpokládají, že byt bude vybaven kuchyňskou linkou. Tu by uvítali pouze v případě, že by mohla být podle jejich výběru,“ říká Kučera, jehož firma je exkluzivním prodejcem projektu Molo Lipno Resort.

„V základním standardu mají naše rezidenční bytové jednotky dřevěné vícevrstvé lepené podlahy, celoplošné individuálně řízené podlahové vytápění, dřevěná velkoformátová okna či internetové připojení optickým kabelem. Ke každému bytu také nabízíme plně oddělený zděný sklep, parkování v garážích a velký důraz klademe na bezpečnost, tedy na přístupový komunikační a kamerový systém,“ vypočítává Tereza Tomšů, manažerka marketingu společnosti Satpo. V posledních letech vidí posun v kvalitě dispozičního uspořádání větších bytů, jež disponují například vstupními šatnami, koupelnami propojenými s ložnicemi, toaletami pro hosty a obecně větším dělením na privátní a obytnou zónu.

 

Superluxus

Ještě dál pak samozřejmě musejí jít developeři, kteří míří na nejbonitnější klientelu. „V luxusním segmentu již dnes nestačí nabídnout jen zajímavý dobře vybavený byt z kvalitních materiálů na dobrém místě. Ty nejzajímavější byty musí od zbytku nabídky něco odlišovat. Musejí být výjimečné, jedinečné, neopakovatelné. Klientela, která je ochotna utratit za bydlení několik desítek milionů korun, nebo v některých případech i přes dvě stě milionů, chce něco unikátního. Někdo sází na zvučné jméno architekta, někdo na výhledy. Naše projekty se zaměřují na kombinaci historie a současnosti. Bydlet v jedinečné precizně zrekonstruované barokní vile si může dopřát jen někdo. Někdo, kdo hledá genia loci,“ říká Doron Friedman, jeden ze dvou zakladatelů společnosti Coast Capital Partners, jež se specializuje právě na stavby těch nejnáročnějších rezidencí.

„Nejdříve jsme se soustředili na rekonstrukci historických paláců v centru města, v posledních letech ale nabízíme i rozsáhlejší areály, které kombinují precizní rekonstrukce historických objektů s novostavbami, pobytovou zahradou nebo velmi kvalitně upraveným parkem. Součástí našich projektů je také obvykle restaurace nebo kavárna, která areál nebo jeho část zpřístupní veřejnosti. Kromě vlastního bydlení tak přinášejí i velkou přidanou hodnotu svému okolí,“ popisuje Doron Friedman.

 

Na okolí záleží

Do celkového řešení bytových projektů investují developeři stále více prostředků i úsilí. „V posledních letech se zásadně mění celkový rozsah projektů. Stavby nyní vznikají především na velkých volných plochách, například po předchozích průmyslových objektech. Developeři musejí více přemýšlet o architektuře, o koncepci celého území, o urbanismu a poskytovaných službách,“ říká Jan Kalaš z Penty. „Děláme pro každý projekt speciální architektonickou soutěž, oslovujeme české i světové architekty a velmi dbáme na celkový koncept a funkčnost celého území,“ dodává Kalaš.

Při stavbě nových bytových komplexů hraje roli práce s krajinou, přírodními prvky či zelení. „Usilujeme nejen o co nejzajímavější architektonické ztvárnění objektů, ale klademe velký důraz i na veřejná prostranství a na kvalitní práci s krajinou a doplňkovými prvky. Velmi si zakládáme na respektování atraktivních výhledů z nových bytů a na výsadbě komponované vzrostlé zeleně tak, aby jí byli rezidenti obklopeni již brzy po nastěhování. Nezapomínáme ani na umístění výtvarných děl, společně využívané prostory, různé klubovny a podobně,“ říká Zdeněk Kolouch za KKCG. „Pro navrhování funkčních venkovních prostor si dnes často najímáme renomované zahradní architekty a do této oblasti jsme ochotni investovat významnou část rozpočtu stavby. Věříme, že návštěvníci i obyvatelé našich projektů ocení i prvky na podporu biodiverzity: hmyzí hotely, zídky pro ještěrky, ptačí budky či broukoviště,“ doplňuje Renata Vildomcová ze Skansky.

 

Tajný tip na závěr

Doby, kdy největší vymoženost představovaly sotva houpačka a prolézačka mezi bytovými domy, jsou nejspíš definitivně pryč. Zájemci o nové byty si dnes v průměru musí připravit dvojnásobné částky, než se za srovnatelně velké byty platily před nějakými sedmi osmi roky. To je skutečně významný nárůst, na kterém se podílí řada faktorů (od pomalé výstavby, a tím pádem malé konkurence na trhu přes působení nadnárodních ubytovacích platforem až po současnou atraktivitu investic do bytů jako způsobu zhodnocení úspor).

Ty, kdo si za poměrně velké peníze kupují nemovitost pro vlastní bydlení, může na druhé straně těšit alespoň fakt, že za své peníze zpravidla dostanou bydlení, které se již téměř, nebo dokonce vůbec neliší od standardů ve vyspělých evropských zemích.

P. S.: A kdybyste si pořizovali bydlení právě teď, tak letos prý v barvách letí bílá, slonová kost, šedá a antracitová a u dřeva hlavně imitace dubu, jasanu nebo jejich bělené alternativy.

 

 

Reklama
Advertisement
Reklama
Reklama

Sdílení

Reklama

Podpořte nezávislou žurnalistiku

I díky Vám mohou vznikat finančně náročné texty a reportáže v magazínu Reportér.

200 Kč 500 Kč 1000 Kč Jiná částka

On-line platby zajišťuje nadace Via a její služba darujme.cz

Reklama
Reklama
Advertisement