Ubylo turistů, tak je potřeba méně mincí

Lidé

Když si turisté neodvážejí mince po kapsách, neobjednává jich centrální banka tolik jako dříve. Česká mincovna se tak musí více soustředit na výrobu pamětních a sběratelských mincí z drahých kovů. V nabídce má i mince s nominálem ostrova Niue. „Hledali jsme zemi, která má solidní a konzervativní hlavu státu. Těžko si představit někoho důstojnějšího, než je britská královna,“ říká šéf České mincovny Michal Drtina. Rozhovor si můžete poslechnout i ve formě podcastu.

img DALŠÍ FOTOGRAFIE V GALERII

S poklesem turistického ruchu poklesly i objednávky ČNB na nové mince. Proč?

Velká část mincí, které nechává národní banka dorážet, totiž mizí ze země spolu s turisty. Pokud turista, třeba z Dálného východu, odjíždí, zbývá mu v kapse obvykle pár mincí, za které už by si ani na letišti nic nekoupil. A buď už se nevrátí, nebo příště přijede bez českých mincí. Navíc jsou naše mince hezké, například padesátikoruna byla před lety vyhlášena i nejhezčí mincí světa, takže z nich může být i pěkný suvenýr.

 

Které mince za normálních okolností nejvíce „mizí“ spolu s turisty v cizině?

Většinou to budou spíše ty s menší hodnotou, za které si toho už cestovatel moc nekoupí. Ty větší jsou ale zase velmi pěkné.

 

Jaké množství nových mincí dodáváte každý rok do oběhu?

Řádově se jedná v posledních letech zhruba o sto milionů mincí ročně. Loni to bylo ještě o něco více, letos z výše popsaných důvodů méně.

 

Razí se každý rok mince všech hodnot? Můžeme tedy například narazit na všech šest platidel – od koruny po padesátikorunu – z roku 2020?

Národní banka vždy nechává razit ty hodnoty, které právě potřebuje doplnit, což nemusejí být všechny každý rok. Ale zároveň právě na základě dohody s ČNB razíme každý rok sady oběžných mincí, což je velmi oblíbený sběratelský artefakt. A do té sady pochopitelně potřebujeme mince všech hodnot z daného roku, takže ano, můžeme narazit na všechny mince z každého roku, jen u některých je to trochu méně obvyklé.

 

Kompletní rozhovor si můžete poslechnout zde nebo ve vašich podcastových aplikacích.

 

 

 

Kterých mincí je v oběhu nejvíce?

Obecně se dá říci, že čím menší je hodnota mince, tím větší množství je jich v oběhu. Tak to je nejen u nás, ale prakticky všude na světě.

 

Před lety skončila výroba haléřových mincí, protože přestaly plnit funkci oběživa. Nečeká něco podobného mince s hodnotou jedné koruny?

Doufám, že ne. Kdyby zmizela jedna koruna, tedy základní jednotka platidla, byla by to škoda. A zároveň je pravda, že se tou korunou pořád ještě platí.

 

Když končily padesátníky, říkávalo se, že je jejich výroba dražší než jejich hodnota. Jak je to s korunou, stojí její výroba méně než korunu?

U padesátníků to byla pravda. ČNB je ale velmi dobrým hospodářem, takže výrobní cena koruny je pod její nominální hodnotou, za kterou pak centrální banka ty mince prodává komerčním bankovním subjektům. V tom je rozdíl třeba proti Evropské centrální bance, která za výrobu jednoho a dvou eurocentů platí více, než je jejich hodnota.

 

Tichomořské mince s královnou

Kromě dodávek mincí pro ČNB vyrábíte i takzvané smart mince pro tichomořský ostrov Niue. Než se dostaneme k té neobvyklé destinaci, povězte mi, co je to ta smart mince?

Smart mince je naše obchodní označení pro investiční minci, protože jsme přesvědčeni, že investovat do nich je skutečně chytré. Má to minimálně dvě výhody. Jednak je nákup investičního zlata, ať už zlatých slitků, či investičních mincí, osvobozen zákonem od DPH. A mince má navíc svou nominální hodnotu. V případě ostrova Niue, který spadá pod působnost novozélandské centrální banky, je to tedy nominální hodnota novozélandského dolaru a na druhé straně je portrét britské královny jakožto hlavy britského společenství národů, jehož je Nový Zéland součástí (v praxi to znamená, že když například vyvážíte deset zlatých mincí, vyvážíte oficiálně stále deset novozélandských dolarů, i když je jejich reálná hodnota mnohonásobně vyšší – pozn. red.).

 

Jak jste přišli k tomu, že budete dělat tyto mince pro tak – minimálně z českého pohledu – neobvyklou destinaci?

Hledali jsme možnosti, jak razit mince, které by zároveň splňovaly všechny zákonné parametry investičního zlata a zároveň by měly na aversu (lícová strana – pozn. red.) hlavu státu, která by představovala dostatečnou konzervativnost a solidnost, jaká zlatým mincím sluší. Těžko si v tomto směru představit někoho lepšího, než je britská královna. Byl to docela složitý proces, trvalo nám několik let, než jsme dokázali získat veškerá příslušná povolení.

 

Znamená to tedy, že si veškeré návrhy mincí musíte nechat schvalovat centrální bankou Nového Zélandu?

Přesně tak to je. Každý návrh musíme nechat schválit na ostrově Niue, respektive na Novém Zélandu.

 

 

Zájem o zlato roste

Podstatnou část vaší výroby tvoří také nejrůznější sběratelské a pamětní mince. Bývají to časté dárky k Vánocům?

V určitých kruzích ano, zejména mezi investory a sběrateli. Mezi širokou veřejností to není úplně typické, alespoň zatím. Lidé v Česku mají ve srovnání se zeměmi západní Evropy stále relativně malý podíl úspor ve zlatě. Zájem ovšem rychle roste. Vedle Vánoc může jít i o svatby, maturity, promoce, výročí a podobně. Děláme i mince zcela personalizované, máme například klienta, který nechal na zlatou minci pro svou ženu vyrazit podobiznu psa, kterého oba milují.

 

Děláte zlaté mince ČNB i zlaté mince České mincovny. V čem se liší?

O tom nejpodstatnějším rozdílu jsme vlastně už mluvili. Zatímco ČNB vydává zlaté mince s nominální hodnotou v českých korunách, my v licenci vydáváme ony zmiňované mince v novozélandských dolarech. Rozdíl je i v počtech kusů v rámci jednotlivých emisí, u centrální banky se obvykle jedná o řády tisíců kusů, v našich edicích jsou to spíše vyšší stovky. Výrobní postup a špičková kvalita jsou ale úplně totožné.

 

Na vašem webu se dají koupit i mince za desítky, či dokonce stovky tisíc korun. Jak se takové neobvyklé zboží dostává k zákazníkům? To je posíláte kurýrní službou nebo poštou?

Mince a kolekce s menší hodnotou se tak posílají, je to úplně stejné jako u jiných dárků. U větších objednávek pak obvykle předáváme mince osobně. Zákazníci si pro ně přijedou na některé z našich výdejních míst. Více podrobností bych asi veřejně říkat nechtěl.

 

Co když chce obdarovaný takovou minci převést na oběžné peníze? Kde je může prodat nebo vyměnit?

Možností je řada, od prodeje na webových tržištích, jako je Aukro, až po specializované sběratelské portály. V každém případě se také může obrátit na nás a my rádi prodej zprostředkujeme.

 

Pokud vím, sám mince také sbíráte… Na jaké se zaměřujete?

Je to takový mix. Částečně jsou to mince ČNB a částečně ty naše. S oblibou sbírám Českého lva, to je naše investiční mince. Postupem času její hodnota roste, a to nejen díky růstu ceny zlata, ale často ještě více vyroste numismatická hodnota. Vybírám si motivy, které mne osloví a které jsou – jak je naším zvykem – špičkově zpracované.

 

 

Tři sta motivů ročně

Jak probíhá proces výroby mince? Co se odehrává od rozhodnutí vydat novou minci až do chvíle, kdy je hotová?

Ten proces trvá zhruba měsíc a půl. Popíšu jej velmi zhuštěně. Umělec připraví grafický návrh, po odsouhlasení z něj vytvoří sádrový model. My ten sádrový model zmenšíme do velikosti mince a několika dalšími výrobními kroky z něho vyrobíme razidlo. To se pak čistí a leští, což se několikrát opakuje. Kov se zušlechťuje, ztvrzuje kalením a podobně. Je to velmi důležité, protože na kvalitě razidla pak závisí kvalita mince.

 

Kolik různých motivů za rok zpracujete?

Zhruba tři sta. Takže se třistakrát opakuje ten měsíc a půl trvající proces. Tak široký záběr motivů nemívají ani ty největší světové mincovny.

 

Ve vaší firmě pracuje přibližně stovka lidí? Jaké jsou jejich profese?

Jsme obchodní firma, takže je tam spousta obvyklých profesí jako v jiných společnostech. Vedle nich pracují rytci, medailéři, lisaři, lidé, kteří se starají o leštění a balení mincí, což jsou specifické profese pro náš obor. Díky tomu, že jsme z Jablonce nad Nisou, využíváme hodně absolventy Střední průmyslové školy nebo Vyšší odborné školy medailérské.

 

Pokud se nemýlím, obor „ražená mince a medaile“ se dá studovat jen a pouze v Jablonci…

Ano, je to tak. Mezi absolventy si vybíráme nové talenty pro naši firmu.

 

Co mohou dělat ti, které si nevyberete? S touto úzkou specializací to může být poměrně těžké najít zaměstnavatele, ne?

Jsou to zruční lidé, kteří umějí pracovat s detaily. Mohou, myslím, dělat například šperkaře, vyrábět drobné umělecké artefakty a podobně. O práci šikovných českých lidí bude vždycky zájem.

 

Změna od základů

Před deseti lety začala nová éra firmy, když Českou mincovnu odkoupili od skupiny Jablonex současní vlastníci. Jak se za tu dobu firma změnila?

Úplně od základů. Před těmi deseti lety byla Česká mincovna dodavatelem oběživa pro ČNB. Od té doby začala razit mince z drahých kovů, ze zlata, stříbra, jako jedna z mála mincoven razíme i platinu. Ta je velmi složitá na ražbu, jelikož jde o velmi tvrdý kov. Orientujeme se na obchod a mince aktivně nabízíme.

 

Letos jste otevřeli i pobočku na Slovensku.

Říkali jsme si, že je na čase, protože jsme i dříve měli řadu slovenských zákazníků. Příští rok nabídneme i řadu emisí využívajících ryze slovenské motivy.

 

První „slovenskou“ mincí, kterou jste udělali, byla mince k prvnímu výročí nástupu prezidentky Zuzany Čaputové.

Tu vyráběla kremnická mincovna, s níž dlouhodobě spolupracujeme. Nyní už ale vyrábíme přímo v Jablonci speciální mince pro slovenský trh. Zhruba před měsícem jsme uvedli na trh první slovenskou investiční minci s motivem orla.

 

Jaký je dnes poměr obratu mezi zakázkami pro stát, respektive ČNB, a výrobou pamětních a sběratelských mincí?

Pro ČNB pracujeme velmi rádi, je to dobrý a také náročný partner a dává nám také dobré renomé. Dnes už ale většinu našeho obratu tvoří výroba mincí z drahých kovů. Neustále také vyvíjíme. Příští rok budeme uvádět na trh úplnou novinku. Vyhráli jsme výběrové řízení ČNB na ražbu stříbrné mince s hologramem. Národní banka rozběhla sérii mincí s vyobrazením technických unikátů a první bude lokomotiva Albatros. Bude vyražena do naprosto hladké mince hologramovým razidlem. To bude mimořádné i ve světovém měřítku.

 

Mluvili jsme o tom, jak se vyvíjela Česká mincovna v uplynulých letech. Kam by měla směřovat dál?

Určitě půjdeme větší cestou rozvoje webového prodeje, což nám může otevírat i zahraniční trhy. V klasickém prodeji provádíme totální remodeling našich prodejen. Nový design už má ona nově otevřená prodejna v Bratislavě, nyní probíhá rekonstrukce prodejen v Brně a Jablonci a během příštího roku chceme představit i novou moderní prodejnu v Praze. Prodej zlata a zlatých mincí je dosti osobní záležitost a zákazníci tak ocení možnost odborné konzultace. To bych doporučil i těm, kdo uvažují o převedení části svého majetku do zlata. Říká se, že je dobré mít deset až patnáct procent majetku ve zlatě, ať už z jakéhokoli důvodu. Budeme se také snažit stále více představovat mince jako dárek, který si jako jeden z mála uchovává nejen svou hodnotu emoční, ale i faktickou.

 

 

Reklama
Reklama
Reklama

Sdílení

Reklama

Podpořte nezávislou žurnalistiku

I díky Vám mohou vznikat finančně náročné texty a reportáže v magazínu Reportér.

200 Kč 500 Kč 1000 Kč Jiná částka

On-line platby zajišťuje nadace Via a její služba darujme.cz

Reklama
Reklama