Na plný plyn jako táta

Byznys

Jméno Dryml je v motoristickém světě pojem. Na úspěšného otce navázali v závodech na ploché dráze oba jeho synové. Dnes jsou spolu všichni tři v rodinné firmě, v Pardubicích mají prodejnu a servis automobilů značky Škoda.

Audio
verze

Aleš Dryml starší dobýval úspěchy na motocyklové ploché dráze od sedmdesátých do začátku devadesátých let. Dvakrát se stal mistrem republiky, má i medaile ze světových šampionátů, ať už v družstvech, či v závodech jednotlivců. 

Jeho dva synové, Aleš a Lukáš, se odmala pohybovali v prostředí plochodrážních závodů, a tak není ani příliš velkým překvapením, že se z nich stali také plochodrážní jezdci. A rovněž velice úspěšní. Oba dva byli mistry republiky a sbírali medaile na evropské a světové scéně.

Po konci kariéry pak následovali otce i v podnikání a stali se jeho společníky ve firmě Auto Dryml, dealerství vozů Škoda v Pardubicích.

Dryml senior začal podnikat v roce 1992, v době, kdy se jeho plochodrážní kariéra už pozvolna chýlila ke konci. „Nejprve jsme měli prodejnu na autobaterie a malý servis; to bylo v dobách, kdy jsem ještě závodil. Potom jsem skončil kariéru a požádali jsme o dealerství,“ vzpomíná na začátky rodinného byznysu v devadesátých letech. Škoda podle něj byla jasnou volbou. „Je to domácí značka, má největší podíl na trhu, snadno dostupné díly, nebylo co řešit.“

Otec zároveň pomáhal svým synům během jejich závodní kariéry. Byl v roli mechanika, řidiče, zkrátka co bylo potřeba. „Nebylo to jednoduché, ale stíhat se to muselo,“ říká. Aleš junior i Lukáš se až do ukončení kariéry věnovali naplno sportu, na výpomoc v rodinné firmě nebyl čas. Závodili v zahraničních ligách, často i ve více zemích najednou, jezdili pochopitelně také závody jednotlivců. „Na nic jiného při vrcholovém sportu opravdu nezbývá čas,“ říká Aleš mladší.

 

Okamžik rozhodnutí

Jak rostly nároky značky Škoda, firma Auto Dryml postupně svou prodejnu přistavovala a modernizovala. V roce 2013 pak došlo k okamžiku, kdy se firma musela rozhodnout, zda bude investovat do vybudování zcela nového showroomu. „Tehdy jsme si museli říct, jestli se chceme zapojit, uskutečnit větší investici a byznys dál rozvíjet,“ říká mladší z bratrů Lukáš s tím, že toto rozhodnutí bylo jedním z klíčových důvodů, byť ne jediným, proč v roce 2014 ukončil sportovní kariéru. Starší bratr Aleš pak jezdil ještě o dva roky déle, až do roku 2016.

Oba bratři se v roce 2014 stali společníky firmy a na jaře 2015 společnost Auto Dryml otevřela v pardubické části Rosice úplně novou moderní prodejnu. Lukáš zodpovídá za prodej aut, Aleš má na starosti ekonomiku a finance firmy. „Je to už hlavně jejich činnost, já jen vypomáhám, s čím je potřeba,“ popisuje svou roli otec. Spory při fungování firmy prý řešit nemusejí, protože žádné nemají. Měl by však konečné slovo táta, který má ve firmě stále jedenapadesátiprocentní podíl? „Na to já si nehraju. Hlavní slovo mají kluci. K čemu by mi bylo platné, kdybych bouchnul do stolu a řekl, konec, já jsem většinový vlastník. To bych si to pak dělal sám?“ ptá se zakladatel firmy, který letos oslaví šestašedesáté narozeniny.

„Jsme zvyklí ze sportu, že to občas může zajiskřit – ostatně zrovna plochá dráha takových situací nabízí dost. Nicméně cíl je jasně daný, takže se prostě musíme shodnout,“ říká Aleš mladší. 

Všichni tři se během diskuse občas se smíchem popichují, například když si otec, který závodil i po čtyřicítce, dobírá syny, že ukončili kariéru ve třiatřiceti a sedmatřiceti. 

 

Jéé, já vám fandil

Dealerství rodiny Drymlových prodává podle Lukáše kolem dvou set automobilů ročně. Míří přitom především na individuální zákazníky. Má i některé fleetové obchody, tedy prodeje aut firmám, ale prim hrají lidé, kteří si přicházejí koupit auto, s nímž budou sami jezdit. Takovým klientům se pak mohou při celém procesu prodeje důkladně a individuálně věnovat. Nejprodávanějšími modely jsou v Auto Dryml Škoda Fabia, Octavia a Rapid.

Otec říká, že automobilka dlouhodobě oslovuje zákazníky kvalitou. „My jsme začínali na prodeji Škody Felicia. Když si vzpomenu, za kolik tehdy bylo úplně holé auto a kolik musel zákazník doplatit, aby ho měl dobře vybavené, a srovnám to s tím, jaká auta dostanou za podobné peníze lidé dnes, je to úplně jiná liga,“ přidává postřeh pamětníka. 

Obecně přitom podle Drymlových platí, že pokud má Škoda nový model, vždy dokáže na českém trhu přitáhnout zvýšenou pozornost zákazníků. Po loňském roce, kdy automobilka na tuzemský trh žádný zbrusu nový model neuváděla, letos přicházejí hned dva. Na jaře Škoda Scala, na podzim Škoda Kamiq. Z tohoto pohledu by tedy měl být letošní rok dobrý. „Na začátku vždycky zájem zákazníků překonává počet aut, která máme od výrobce garantována,“ říká Aleš Dryml starší.

Od automobilky mají dealeři předepsané či doporučené postupy při prodeji, marketingu a podobně. Na obchodním rozhodnutí jednotlivých prodejců je pak mimo jiné koncová cena pro zákazníky. Téhle svobody si prý Drymlové cení.

Pomáhá jim v byznysu i motoristicky známé jméno? „Samozřejmě můžete mít příznivce a odpůrce, to je všude. Docela často ale zákazníci chodí s něčím jako: Jé, já vám fandil, sledoval jsem vás v televizi. To je samozřejmě příjemné a dá to prostor k osobnějšímu hovoru, než dojde na prodej auta,“ popisuje Lukáš Dryml.

„Lidé navíc vidí, že tu opravdu makáme. Potkají tátu, mě, bráchu, když od nich jedeme vyzvednout auto do servisu, nebo jim ho vezeme. Vidí nás tady v prodejně. Myslím, že to někteří umějí ocenit,“ doplňuje Aleš Dryml mladší.

Otec i oba synové se shodují, že neuvažují o rozšíření podnikání nebo o prodeji jiných značek. Současný model jim vyhovuje, a navíc jsou prý srdcaři.

 

Jen se tak projet

V srdcích všech tří Drymlů zůstaly i motorky. Jen se oproti těm závodním o něco zvětšily a ztěžkly. Všichni tři totiž jezdí na strojích Harley-Davidson. „Na motorkách už máme něco za sebou, jsme vybouření. Takže nám nejde o rychlost, ale hlavně o ten pocit z jízdy,“ říká Aleš senior. Manželky se o  ně prý nebojí. „Tedy my se jich vlastně moc neptáme, jestli se bojí,“ smějí se všichni tři. Už vážněji ale dodávají, že jako bývalí závodníci by měli z logiky věci mít mnohem lepší reakce i cit pro stroj než běžný motorkář. 

Na návrat na plochodrážní stroj v závodním tempu by to podle nich už ale nebylo. „Je velký rozdíl mezi tím, zda jezdíte na silnici, nebo na speciálním stroji na dráze. Jízdu samotnou nezapomenete, ale ty závodní reflexy, potřebné k tomu, aby člověk mohl jet naplno, tak ty už tam s odstupem času nejsou,“ vysvětluje Aleš Dryml mladší.

Oba bratři se shodují, že závodění na ploché dráze by svým potomkům nedoporučili. Vědí, jak je to nebezpečné a jaká zranění při tom hrozí, sami jich měli nepočítaně. „Oni by se vás ale stejně neptali, jako jste se neptali vy mě,“ reaguje se smíchem otec.

Možná se ale jednou Aleš s Lukášem budou ptát zase svých potomků, zda po nich chtějí převzít rodinný byznys. Podobně, jako se před pár lety zeptal táta jich dvou.

 

Součastí speciálu o rodinném podnikání jsou následující články:

 

Tkalcovně Kubák ve Strmilově.

 

O oříškovém království Alika.

 

O lékárenské firmě Pilulka.

Reklama
Reklama
Reklama

Sdílení

Reklama

Podpořte nezávislou žurnalistiku

I díky Vám mohou vznikat finančně náročné texty a reportáže v magazínu Reportér.

200 Kč 500 Kč 1000 Kč Jiná částka

On-line platby zajišťuje nadace Via a její služba darujme.cz

Reklama
Reklama