Věřím, že lidé budou dobře jíst i v krizi

Byznys

Během karantény dopláceli na pokles návštěvnosti v obchodních centrech, kde má skupina Sklizeno téměř polovinu obchodů. Proto v průběhu pouhých osmi dnů rozjeli e-shopy. Nyní firma podle spolumajitele Aleše Kotěry vsadí na rozvoz potravin elektrokoly a také na předpřipravená jídla pro snadné vaření z kvalitních surovin.

img DALŠÍ FOTOGRAFIE V GALERII
Audio
verze

Jak skupinu Sklizeno Foods zasáhla pandemie? 

Poměrně výrazně. Běžné kamenné prodejny na tom byly docela dobře, postihlo nás ale omezení provozu v obchodních centrech.

 

Tam přece mohly být obchody s potravinami otevřené…

Mohly, ale bylo tam mnohem méně zákazníků, až o devadesát procent. Tomu odpovídal i propad tržeb v našich tamních prodejnách. Na nějakou dobu jsme je raději úplně zavřeli, lidé se do obchodních center báli chodit a nedávalo smysl tam držet personál a vozit čerstvé potraviny.

 

Jakou část prodejen máte v nákupních centrech?

Téměř polovinu, ale mají skoro sedmdesátiprocentní podíl na tržbách. Dnes už je situace významně lepší, ale v obchodních centrech jsou naše tržby pořád oproti normálu výrazně nižší. 

 

Co to znamená v řeči peněz a hospodářského výsledku?

Je to pokles v řádu milionů měsíčně. Pro firmu, která chtěla po letech budování a investic letos dosáhnout na vyrovnané hospodaření, je to velká změna plánů.

 

Stát od počátku pandemie deklaruje, že chce firmám pomoci. Byla ta pomoc skutečně citelná?

Musím si trochu zaplakat, i když snaha se samozřejmě cení. Na jedné straně máme mnohamilionové ztráty, které budeme splácet několik dalších let. Z podpory kurzarbeitu jsme oproti tomu získali pár set tisíc. 

 

Jak by vypadala pomoc státu, která by pro vás byla opravdu smysluplná? 

Stále se jedná o tom, zda budou do podpory nákladů na nájemné zahrnuty i firmy, které mohly mít otevřeno. Původně zahrnuty nebyly. Ozvalo se ale množství firem, které jsou na tom podobně jako my: tedy že směly otevřít, ale reálně k nim téměř nikdo nechodil, protože lidé vyslyšeli apel na to, aby zůstali doma. Pokud by pomoc s nájmy přišla, bylo by to určitě významné. 

 

 

E-shopy pro sousedy

Díky krizi jste uspíšili rozjezd online obchodů. Kdy měly startovat původně a jak rychle jste je rozjeli?

Chtěli jsme začít v příštím roce, nakonec jsme je rozjeli během osmi dnů. Není to ovšem jeden centralizovaný internetový obchod, jaký znáte třeba z Rohlíku – jde o samostatný internetový prodej z každé naší prodejny.

 

Jaký to má důvod?

Jednotlivé prodejny mají část nabídky z lokálních specialit a tomu odpovídá i sortiment v internetovém prodeji. Zadáte svou adresu a podle toho vás e-shop spojí s nejbližší prodejnou; vy si pak vybíráte ze zboží, které má ta „vaše“ prodejna v nabídce. 

 

Takže je to spíš taková donášková služba po internetu?

Svým způsobem ano, i když doručovací rádius je díky spolupráci s taxislužbou Liftago větší. Zákazníci také využívají další možnost: zboží si vyberou a zaplatí přes internet a pak si připravený nákup jen vyzvednou cestou kolem. Od září začneme testovat i doručování na elektrokolech. 

 

K čemu budou elektrokola dobrá?

Umožní ještě rychlejší doručení v nejbližším okolí prodejny. Navíc jsou ekologická a nezatěžují životní prostředí. Nákup vám přiveze prodavač, kterého znáte ze svého obchodu. Tohle sepětí s konkrétní lokalitou a osobní přístup je princip našeho fungování. 

 

S e-shopy jste začali v dubnu. Jak jste po pár měsících spokojeni s jejich fungováním?

Jsme pořád v rozjezdové fázi, oslovovali jsme jen dosavadní zákazníky. Teď se chystáme na výraznější oslovení širší veřejnosti v okolí našich prodejen.

 

Vařit může každý

Na které skupiny zákazníků cílíte? 

Je to střední a vyšší příjmová skupina, a především maminky s dětmi. Pro rodiče je téma zdravé stravy extrémně důležité a je skvělé, že Sklizeno vnímají jako garanta skutečně kvalitních českých potravin. Pomohl k tomu nejspíš i náš Kodex kvality potravin.

 

To je co?

Je to veřejný závazek, který jsme si sami dali. Dokonce i Česká obchodní inspekce při kontrolách ověřuje, zda jej skutečně splňujeme. Zákazník tak nemusí nijak zkoumat etikety a může našim potravinám věřit.

 

Působíte na velmi konkurenčním trhu. V online sféře je silný Rohlík a další, v kamenném světě spousty farmářských prodejen. Čím se chcete odlišovat od ostatních?

O kvalitě sortimentu jsme se už bavili, budeme jej ještě dál ladit. Dalším důležitým prvkem je příjemné prostředí v prodejnách. Nemám nic proti alternativním stánkům z palet a podobně, ale část zákazníků by tento způsob prodeje neoslovil. A ke kvalitní prodejně musí patřit i dobrý, přátelský a odborně zdatný personál.

 

Zmínil jste úpravy sortimentu, co by měly obnášet?

Už nějakou dobu děláme jídla „ready to eat“, tedy různé saláty, sendviče, wrapy, zdravé dezerty, které mohou lidé okamžitě konzumovat. Všechno z kvalitních a čerstvých surovin. Řemeslný toastový chleba, žádná guma z průmyslové velkovýroby, kvalitní šunka a tak dále. To se velmi chytilo. Teď se chceme zaměřit také na jídla „ready to cook“. Budou připravena tak, abyste si mohli doma velmi rychle a snadno sami uvařit z kvalitních surovin.

 

Co si pod tím lze představit?

Koupíte si například kuřecí prso upravené metodou sous-vide, takže bude potřebovat už jen ohřát. K tomu si můžete koupit vaničku salátu, omáčky a tak dále. Podobně si můžete koupit dvě porce už udělaného hovězího. K tomu dokoupíte burgerovou bulku a třeba knedlík. Sami si pak můžete jídla skládat. Jednou si uděláte burger s trhaným hovězím a druhý den třeba svíčkovou s knedlíkem. Vaříte si sami, ale nemusíte stát hodiny u plotny.

 

A také bude menší riziko, že něco zkazím…

Přesně tak to je. Díky tomu bude moci sám vařit prakticky každý. Chystáme dvě prodejny, v nichž chceme pilotní provoz „ready to cook“ jídel zahájit.

 

Jsou to stejné dvě experimentální prodejny jako u rozvozu zboží na elektrokolech?

Kola chystáme pro Dejvice a Dobřichovice, kde jsou silné komunity lokálních zákazníků. Předpřipravená jídla začneme prodávat v Karlíně a na Novém Smíchově, kde je vysoká koncentrace hodně vytížených kancelářských klientů, kteří přitom mají peníze na kvalitní jídlo. I dál samozřejmě budeme mít klasické suroviny, celé kuře nebo flák hovězího, stejně jako hotová jídla, která můžete hned sníst. S kategorií „ready to cook“ vyplníme prostor mezi tím.

 

Bavíme se o různých inovacích. Jezdíte se inspirovat do ciziny? A kam?

Jezdíme rádi, i když teď je to samozřejmě omezené. Zkoumáme restaurace, prodejny, zajímavé koncepty… V našem oboru je fascinující například Londýn, tam se spojují vlivy celého světa s absolutně profesionální úrovní prodeje. Mě osobně baví i Německo, kde je řada skvělých prodejen a bister. Miluji lokální farmáře v Rakousku, líbí se mi, jak díky kvalitě prodají veškerou produkci rovnou sousedům v obci. A samozřejmě Itálie, ty jejich po generace specializované obchůdky, to je úplný gastronomický ráj.

 

Investujeme do farmářů

V roce 2016 se nejprve spojily skupiny Sklizeno a My Food, pak k nim přibyl i Náš grunt, mezi jehož akcionáře jste patřil. Kdo toto propojení inicioval?

Já jsem byl mezi vlastníky firmy Náš grunt a už před lety jsme se bavili s Davidem Kuklou ze Sklizeno, zda a jak bychom mohli spojit síly. Pak se mezi sebou domluvily Sklizeno a My Food Petra Borkovce a my jsme se mu ozvali, zda by se nechtěli dát dohromady i s námi.

 

Jaké byly hlavní důvody pro propojení tří původně konkurenčních firem? 

Nemělo smysl spolu bojovat na takto specifickém trhu, tak jsme zvolili cestu spojení. A myslím, že to bylo dobře.

 

Většinovým akcionářem je od spojení Petr Borkovec. Vám patří něco přes 6,3 procenta. Dalšími podílníky jsou David Kukla a lidé ze skupiny RSJ. Bude tato akcionářská struktura finální?

Neuvažujeme o tom, že bychom něco měnili. Může se stát, že by časem přibyl nějaký strategický investor, ale to nyní není na pořadu dne.

 

Loni jste část skupiny, konkrétně My Food Wholesales, prodali Rohlíku. Co do MFW patřilo? A proč jste tuto část prodávali?

Patří tam velkoobchodní platforma, která dodává farmářské zboží nejen do našich prodejen, ale také dalším obchodům, a především do Rohlíku. Proto pro Rohlík dávalo smysl, aby si to koupili. Součástí MFW jsou pak také Freshbedýnky, tedy dodavatel bio ovoce a zeleniny. Patří tam také výroba oněch hotových jídel, o kterých jsme mluvili. 

 

Před dvěma lety jste rozjeli investiční společnost pro nákupy podílů u malých a středních producentů potravin. Kolik peněz jste už takto investovali?

Pomalu se blížíme sto milionům korun, právě dokončujeme další kolo investic. Podpořili jsme sedm různých firem, z toho je většina farem a také kvalitní výrobce potravin.

 

Inspirace u babičky

Původně jste působil v úplně jiném byznysu. Proč jste od prodeje oken šel zrovna k potravinám?

Od dětství jsme jezdili k babičce a dědovi, kteří hospodařili na vesnici. Se vším jsme jim pomáhali a také jsme od mala vyrůstali na poctivé domácí stravě. Dá se tedy říci, že mám celoživotní vztah k dobrému jídlu.

 

Byl jste jedním ze dvou zakladatelů firmy Náš grunt. S jakou vizí jste do založení podniku v roce 2010 šel?

Věděli jsme se společníkem, že tu je spousta farmářů, kteří mají kvalitní mléko, vejce z volného chovu, hovězí maso z dobrých pastvin, že jsou tu skvělé pekárny a tak dále. Ale v Praze to tehdy nešlo koupit, dokonce i farmářské trhy se teprve rozjížděly. Udělali jsme jednu prodejnu, zkusili to a ukázalo se, že to funguje.

 

Pak začal obrovský boom zdravých potravin…

V jednu chvíli jsme měli až třicet prodejen, to jsme rozjezd až trochu přestřelili. Ale zase si můžeme říci, že jsme určitě přispěli k rozvoji zájmu o zdravé potraviny.

 

V době, kdy jste zakládali firmu na zdravé potraviny, jste si pořídili se ženou i vlastní statek. Také něco pěstujete a chováte?

Jako farma bychom fungovat nemohli, to bychom nyní časově opravdu nezvládli. Jezdíme tam pouze občas na víkendy a na letní pracovně-odpočinkovou dovolenou. Trávili jsme na statku také čas během letošní karantény, to jsme se tam přestěhovali celá rodina i se psem a koňmi. Manželka se věnuje koním intenzivně už od dětství, takže několik koní je standardní součást naší rodiny.

 

Dobří farmáři musí přežít

Bude za pár let ještě možné odlišit „farmářské“ prodejny od klasických řetězců?

Postupně se to bude sbližovat. Důraz na kvalitu potravin poroste u stále větší části populace. Ale rozdíly by měly být pořád patrné. 

 

Jaké místo na trhu si pro sebe chcete najít vy?

Musíme mít především vynikající výběr zboží. Tak aby u nás lidé koupili ve skvělé kvalitě všechno, co potřebují. My musíme být ta kvalitativní, ale stále dostupná špička ledovce, ať už v běžných potravinách, nebo v předpřipravených jídlech.  

 

Patří do této strategie i akvizice podílů v dalších farmách. Abyste měli kompletní strukturu „od vidlí k vidličce“?

To bude velice důležité! Protože právě tak si můžeme zajistit, že dobří čeští farmáři přežijí a my budeme mít co prodávat zákazníkům.

 

Nemohou se lidé v časech ekonomického poklesu zase více otočit od kvality k ceně?

Doufám, že ne. Věřím, že třeba upraví množství a strukturu nákupů, ale že se kvalitního jídla nevzdají. Platí přece, že na lepší se snadno zvyká a vracet se nikomu nechce. Jsem přesvědčen, že i v těžších časech budou chtít lidé dobře jíst.

 

 

Reklama
Reklama
Reklama

Sdílení

Reklama

Podpořte nezávislou žurnalistiku

I díky Vám mohou vznikat finančně náročné texty a reportáže v magazínu Reportér.

200 Kč 500 Kč 1000 Kč Jiná částka

On-line platby zajišťuje nadace Via a její služba darujme.cz

Reklama
Reklama