Vinylový podcast: Rolling Stones se valí z české Loděnice

Lidé

Nejvíce vinylových desek na světě chrlí letos sedmdesátiletá česká gramofonka v Loděnici u Berouna, jejíž generální ředitel Michal Štěrba v dalším díle podcastu Host Reportéra vypráví: „Teď v srpnu jsme třeba dělali nádhernou limitovanou edici pro Rolling Stones – je to potahovaná krabička, v ní deska, krásná knížka, plakáty a další suvenýry pro ty nejzapálenější fanoušky kapely.“

Loděnická gramofonka GZ měla štěstí a asi i dobrou předtuchu, když si ponechala lisy na gramofonové desky v době, kdy o ně byl minimální zájem a zdálo se, že éra vinylů definitivně skončila. Investovala dokonce do vývoje vlastního lisu a získala náskok před konkurencí – byla dlouho jedinou firmou na světě, která lisy na gramofonové desky uměla vyrábět.

Ředitel Michal Štěrba se v podcastu ještě jednou vrací k Rolling Stones: „Nějakých patnáct let zpátky jsme se orientovali spíše na nezávislý hudební trh, třeba na punk nebo na metal, protože k nám velká západní vydavatelství nejspíš necítila důvěru. Nikdy nezapomenu na to, jak jsme se pak konečně začali sbližovat s Universal Music, a ti nám po dvou letech oťukávání dali zakázku na kompletní diskografii právě Stounů – bylo to vždy třiatřicet desek ve dvou obrovských boxech, pro Loděnice postup z krajského přeboru do Ligy mistrů.“

Ředitele Štěrbu doprovodil do redakce publicista Mirek Čepický, který nedávno sepsal a vydal knihu „Gramofonka – z Loděnice do velkého světa“. V podcastu připomíná neuvěřitelné historky, které se k firmě vztahují, například tu o generálním tajemníkovi ÚV KSČ Miloši Jakešovi:

„Gramofonové závody i díky Jakešovi roku 1988 úspěšně vydaly první cédéčko ve střední Evropě. Když se v osmdesátých letech rozhodovalo, kde bude hala na cédéčka stát, bylo ve hře několik variant, například i Slovensko. Loděnici mnozí za vhodnou volbu z různých důvodů nepovažovali – jedním z argumentů, který odpůrci používali, byla blízkost silnice. Otřesy z ní by údajně mohly ohrozit citlivou produkci digitálních nosičů. Přestože existovala řada logických argumentů, proč by právě Loděnice byla nejlepší, dlouho se zdálo, že tam hala pro kompaktní disky nevyroste. Změnilo se to zcela nečekaně až rozhodnutím Miloše Jakeše, který snaživým úředníkům a schvalovací komisi nakonec jasně vzkázal, že si přeje, aby se cédéčka vyráběla právě u Berouna. Nikdo, včetně lidí z podniku a Supraphonu, netušil, čemu za tu přízeň vděčí, ale Jakeš tím výrazně přispěl k tomu, že je dnešní GZ úspěšná, protože výroba kompaktních disků firmě přes dvacet let generovala velké zisky...“

 

 

Celý rozhovor si poslechněte buď přímo zde, nebo ve vašich podcastových aplikacích. Poslední část je uzamčena pro největší fanoušky podcastu HoRe!, kteří nás podporují na stránce www.patreon.com/hostreportera.

Reklama
Reklama
Reklama

Sdílení

Reklama

Podpořte nezávislou žurnalistiku

I díky Vám mohou vznikat finančně náročné texty a reportáže v magazínu Reportér.

200 Kč 500 Kč 1000 Kč Jiná částka

On-line platby zajišťuje nadace Via a její služba darujme.cz

Reklama
Reklama