Škola není jen vzdělávání

18. ledna 2021

Ilustrační snímek

Profimedia.cz

Nad tím, jak epidemie může změnit dnešní generaci dětí a ovlivnit budoucí podobu školství, se zamýšlí předsedkyně Výboru pro výchovu a vzdělávání pražského magistrátu.

Škola je mnohem víc než jen prostředek, který má dětem zajistit přísun nových vědomostí a dovedností. Je místem, kde si vytvářejí nové vztahy mimo domov s vrstevníky, učiteli nebo třeba vychovateli v družině. Škola dítěti otevírá svět, ve kterém se setkává s novými podněty, rozšiřuje si obzory, získává dovednosti obstát sám za sebe. Poznává, co ho baví nejen to, co mu vybrali rodiče. To všechno nyní dětem chybí. O to více, že se v rámci protiepidemiologických opatření nemohou stýkat se svými vrstevníky ani třeba na návštěvách.

Škola je také místem, které zajišťuje bezpečné trávení alespoň části dne. Je skvělé, že se pro děti zdravotníků podařilo zajistit chod tzv. určených škol, ale pro řadu rodin je zajištění péče o děti velký problém. Něco jiného také je, zajistit tuto péči po dobu několika týdnů, a něco jiného po dobu několika měsíců, či téměř celého roku. Ano, škola není JEN hlídání, ale je to instituce, která dětem umožňuje samostatný růst, a rodičům zapojení do společnosti mimo rodinný okruh.

Dozvíme se až později

Škola je pro děti také záchytný bod ve chvílích krize. Díky kontaktu s dalšími dospělými či kamarády si mohou snáze uvědomit, že se jim třeba doma děje něco špatného, a vyhledat pomoc. Anebo si učitelé sami všimnou, že s dítětem něco není v pořádku chová se jinak, v horším případě přijde do školy s modřinami.

V době lockdownu stouplo domácí násilí a stoupl i nápor na krizové telefonické linky. Řada dětí se tak nyní ocitá bez pomoci, a i když část sociálních služeb přešla na online poskytování služeb, děti o jejich existenci často nevědí nebo jsou třeba příliš malé. Je velmi pravděpodobné, že se v této době odehrávají smutné příběhy, které vyjdou najevo později než za normálních okolností, kdy školy běžně fungují.

Distanční výuka přinesla ještě jeden problém. Děti tráví daleko více času ve virtuálním světě tedy samozřejmě ty, které doma mají internet a u nichž distanční výuka probíhá online. Internet se tak stává zdrojem objevování nových světů, často mimo rámec výuky. I to může být další velká změna s mnoha důsledky.

Podpořte Reportér sdílením článku

Od roku 2018 je zastupitelkou hlavního města Prahy (za uskupení Praha sobě), na magistrátu zastává funkci předsedkyně Výboru pro výchovu a vzdělávání. Jejím hlavním tématem jsou sociální otázky ve vzdělávací gesci. Na Magistrát hl. m. Prahy přišla z Národního bezpečnostního úřadu, konkrétně z následně odděleného Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost. Je velkou podporovatelkou česko-amerických kulturních a společenských vztahů a mj. producentkou filmu The Art of Dissent o československém disentu